نظام مهندسی ساختمان در بی راهه

تاسیسات نیوز/ سیدیدالله مناجاتی: با ایجاد کارخانه ها در کلان شهرها و تجمع جمعیت در اطراف آنها، سکونت از سطح زمین به ارتفاع کشید و با بزرگ شدن شهرها آپارتمان سازی رایج گردید
مناجاتی ضمن انتقاد از تغییر رویکرد نظارت به مالی، و تاکید بر بیراهه رفتن نظام مهندسی ساختمان در تشریح علل تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: با ایجاد کارخانه ها در کلان شهرها و تجمع جمعیت در اطراف آنها، سکونت از سطح زمین به ارتفاع کشید و با بزرگ شدن شهرها آپارتمان سازی رایج گردید.
وی با تاکید بر این که گسترش شهرنشینی و مهاجرت از روستاها، مشکلاتی برای شهرها به وجود آورد، ادامه داد: این مشکلات موجب ایجاد قوانین شهرسازی شد.
عضو سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه مشکلات شهرنشینی در تهران در قبل از انقلاب سبب گردید خط مش شهرداری به سمت آپارتمان سازی برود، افزود: در این راستا شهر تهران با الگو گرفتن از جوامع پیشرفته، اقدام به شهرسازی مدرن کرد که می‌توان شهرک اکباتان را سنبل آن دانست .
مناجاتی با بیان اینکه با وقوع جنگ تحمیلی، روند توسعه شهری تقریبا متوقف گردید، تصریح کرد: با پایان جنگ و بازسازی اثرات تخریبی آن، روند توسعه شهری به حالت عادی برگشت و دولت نیز به منظور مرتفع کردن نیاز کشور، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را در سال هفتاد و چهار توسط مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که در نتیجه آن سازمان نظام مهندسی تاسیس شد.
وی گفت: فلسفه ایجاد نظام مهندسی، ارتقای کیفیت ساخت وساز، مراقبت از ایمنی و بهداشت، آسایش محیط های مسکونی، مدیریت خردمندانه، توسعه سالم فضاهای زیستی و استفاده از مصالح نوین جهت حفظ سرمایه کشور است که سازمان نظام مهندسی از بدو تشکیل، تلاش در رعایت همه این موارد زیر نظر مرجع صدور پروانه کرد.
عضو سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه مرجع صدور پروانه ساخت وساز، شهرداری ها و دهداری ها هستند و وزارت راه وشهر سازی نماینده قانونی دولت در اجرا مصوبات مجلس شورای اسلامی است، افزود: سازمان نظام مهندسی باید تعامل لازم را بین این ارگان‌ها برقرار کند تا بتواند مقرارت ملی ساختمان را اجرایی کند.
وی با عنوان اینکه غلامحسین کرباسچی در زمان مدیریت بر شهرداری تهران، بمنظور جبران مشکلات شهری ناشی از رعایت نکردن ضوابط توسعه شهری در زمان جنگ، مجبور به تغییر روش ‌های درآمدزایی شهرداری شد، بیان کرد: از آن زمان شهرداری توانست با اجازه دولت، با فروش تراکم وتهاتر، در کاهش مشکلات شهری اقدام کند که این تغییر منابع مالی شهرداری، با عنوان تغییر و فروش تراکم در تخریب و نوسازی، یکی از منابع اصلی درآمد شهرداری شد.
مناجاتی در تشریح رابطه شهرداری و نظام مهندسی، افزود: از آنجا که یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان، حفظ سرمایه‌ های کشور در قالب افزایش عمر مفید ساختمان، با رویکرد جلوگیری از تخریب ساختمان بمنظور حفظ ثروت ملی است، شهرداری نیز همسو با سازمان نظام مهندسی اقدام به مانع زدایی می کند.
وی از رویکرد سوال برانگیز شهرداری در گذشته انتقاد کرد و افزود: از آنجا که با تصویب قانون، قدرت سازمان نظام مهندسی، سدی مقابل شهرداریها شد، شهرداری تهران تصمیم گرفت با نفوذ در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی، مانع از اعمال قدرت مهندسین در افزایش عمر مفید ساختمان شود که بدین منظور با مهندسی انتخابات در همان سال، توانست مدیران شاغل در شهرداری را به هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران تحمیل کند.
مناجاتی گفت: پس از گرفتن ریاست سازمان توسط یکی از شهرداران وقت، شهرداری توافق های لازمه را منعقد و با انتصاب مدیرخدمات مهندسی شهرداری به مدیر اجرای ماده٣٣ سازمان را از هدف خود دور کرد.
وی با ابراز تاسف از اینکه توافقات تحمیلی شهرداری، سازمان نظام مهندسی را از سازندگی و نواوری دور کرد، بیان داشت: القای تفکرات حاکم بر شهرداری، سبب شد تا سازمان نظام مهندسی در سال نود و یک به یک بنگاه اقتصادی تبدیل گردد.
مناجاتی با تاکید بر اینکه خیلی زود تبعات تفکرات شهرداری مشخص گردید، ادامه داد: وزارت مسکن با پی بردن به نیت نفوذ تیم شهرداری در سازمان نظام مهندسی ساختمان، در دوره بعد ورود کارکنان شهرداری را به سازمان ممنوع کرد.
وی با ابراز تاسف از اینکه حتی با خروج نیروهای شهرداری، مدیران جدید سازمان دنباله رو نگاه بنگاه اقتصادی به سازمان بودند، عنوان کرد: متاسفانه مدیران نظام مهندسی رسالت خود را فراموش کردند که این امر سبب شد جایگاه مهندسین در جامعه تنزل یابد، مهندسی کارامد از گردونه نظام مهندسی حذف گردد و اصلی ترین هدف آن به نگاه مادی تغییر کند. وی با اشاره به تصمیمات مقطعی و احساسی بدون نگاه کارشناسی و ریشه یابی گفت: وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با نگاه منفعت طلبانه، بدون بررسی علت که در اصل خودش باعث آن بوده، سعی در تغییر وضعیت داشت که عزل رئیس سازمان در دوره قبل و ابلاغ شیوه نامه تعارض منافع علت این است.
وی با طرح چند سوال بیان کرد: سوال اول اینکه وقتی وزارت راه و شهرسازی می‌داند اصل گرفتاری سازمان نظام مهندسی، بخاطر برنامه ریزی شهرداری در ایجاد منابع مالی دراز مدت با جلوگیری از توسعه نظام مهندسی است، چرا هیچ اقدامی در این زمینه نکرده و بجای قانونگذاری، سعی در مهندسی انتخابات نظام مهندسی دارد.
عضو سازمان نظام مهندسی بیان کرد: سوال دوم این است که آیا وقت آن نرسیده سازمان نظام مهندسی ساختمان دوباره به جایگاه خود یعنی راس هرم سازندگی برگردد و مسایلی مانند ارتقای کیفیت ساخت وساز، استفاده از مصالح نوین و کاراموزی مهندسان جدید را سرلوحه کار خود قرار دهد؟
وی در تشریح سوال سوم اظهار داشت: مسولیت ارتقای توان سازندگی و نوآوری در صنعت ساختمان در سطح ملی و منطقه ای و ایجاد بستر برای رقابتهای بین الملی بر عهده چه نهادی است؟ اگر کمی دقیق تر به سازمان نظام مهندسی ساختمان دقت کنیم، بهتر به عمق فاجعه پی میبریم. در سازمان نظام مهندسی جایگاهی برای سوال سوم وجود ندارد، زیرا صدها کارمند درگیر مسایل مالی، تقسیم کار در بین مهندسان، برنامه ریزی دقیق برای صف ‌های ارجاعی و تقسیم به اصطلاح عادلانه پروژه ها هستند که در واقع ناعادلانه بوده است.
مناجاتی در تشریح فاصله گرفتن نظام مهندسی از وظایف قانونی عنوان کرد: در سازمان عریض و طویل نظام مهندسی ساختمان تهران تنها ۲ نفر آن هم در زیر زمین منفی ۲، وظیفه توسعه توان سازندگی و نوآوری در صنعت ساختمان را بر عهده داشته که دستاورد آنها در این مدت نیز آن بوده که توانسته اند برای تیرچه که در صنعت ساختمان دنیا منسوخ شده، استاندارد تعیین کنند.
وی با طرح این پرسش که واقعاً جایگاه سازمان نظام مهندسی کجاست و چه کسی باید پاسخ‌گوی سیستم ناکارآمد سازمان باشد، بیان کرد: اگر روزی فرزندان این سرزمین از مهندسان بپرسند در راستای توسعه ساختمان چگونه رفتار کرده اید، حتماً به آنها خواهند گفت ما توانسته ایم با رایزنی به جای یک کار، دو کار از سازمان برای خودمان بگیریم.
وی با اشاره به نزدیکی زمان انتخابات نظام مهندسی ساختمان خطاب به مهندسان گفت: اکنون بهترین زمان است که افرادی توانمند، متخصص، متعهد و شجاع را برای هیات مدیره انتخاب کنیم، افرادی که به دنبال منافع مادی نباشند و بتوانند با رویکرد اصولی و رعایت مسایل اخلاقی، سازمان نظام مهندسی را به جایگاه اصلی خود بازگردانند و بتوانیم در آینده به افتخاراتی که به خاطر انتخاب صحیح نصیبمان می شود، ببالیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;