نحوه سیم کشی موتور های تک فاز و سه فاز چگونه است؟

سیم پیچی موتور های تک فاز و سه فاز یکی از موضوعات بسیار مهم و حائز اهمیت است.
به گزارش تاسیسات نیوز، از سیم پیچ ها در ساختار ماشین‌های الکتریکی استفاده می‌شود، سیم پیچ ها در برابر افزایش حرارت و اضافه جریان حساس می‌باشند و این امر باعث بروز مشکل در عملکرد موتورهای الکتریکی می‌شود.
همین امر آموزش سیم پیچی موتور را به موضوعی مهم و حائز اهمیت تبدیل کرده که در این بخش به بررسی آن می‌پردازیم.
برای آموزش بهتر سیم پیچی موتور ابتدا به طور مختصر به بررسی تعاریف و محاسبات اولیه سیم پیچی می‌پردازیم.
 تعداد شیار: تعداد شیار که آن را با Z نشان می‌دهند، تعداد شیارهای قابل شمارش داخل پوسته موتور را می‌گویند.
تعداد فازها: تعداد فازهای شبکه برق است که آن را با M نشان می‌دهند و به الکتروموتور اتصال داده می‌شود. تعداد فازها برای سیم پیچ های تک فاز ۱ و برای سیم پیچ های سه فاز ۳ می‌باشد.
تعداد قطب های موتور: تعداد قطب های الکتروموتور موتور که آن را با علامت ۲P نشان می‌دهند. تعداد قطب ها معمولا به صورت از پیش تعیین شده است اما در صورتی که تعداد آن مشخص نباشد سرعت روتور که روی پلاک حک شده است می تواند تعداد قطب‌ها در موتور را تعیین کند.
شیار شروع فازها: شروع کلاف‌های هر فاز نسبت به فاز دیگر ۱۲۰ درجه اختلاف فاز مکانی دارند.
 گام سیم پیچی: به فاصله بین دو بازوی یک کلاف برحسب تعداد شیار می‌گویند.
گام قطبی: به تعداد شیارهایی از سطح استاتور گفته می‌شود که توسط یک قطب پوشانده شوند.
ابزارهای لازم برای سیم پیچی موتور:
یکی از دیگر موضوعات مهم در آموزش سیم پیچی موتور که پیش از سیم پیچی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد شناخت ابزارهای لازم برای سیم پیچی موتور و کارکرد هر یک از آنها می‌باشد.
انواع سنبه نشان، انواع پیچ گوشتی، انواع چکش پلاستیکی، آچار فرانسه و بکس زاویه دار، انواع پولی کش و بلبرینگ کش، آچار تخت و رینگی، کولیس ورنیه، میکرومتر برخی از مهم ترین ابزارهای سیم پیچی موتور است.
روش های سیم پیچی موتورهای سه فاز کدام است؟
به طور کلی سیم پیچی موتورهای سه فاز به یکی از روش های گام کامل و گام کسری انجام می‌شود.
در سیم پیچی موتورهای سه فاز به روش گام کامل تعداد شیارهای موجود بین رفت و برگشت هر کلاف yP بوده و ابتدا و انتهای یک کلاف ۱۸۰ درجه الکتریکی اختلاف فاز دارند، همچنین در این روش سیم پیچی نیروی محرکه القایی بازوهای رفت و برگشت کلاف ها جمع جبری می‌شوند.
اما در سیم پیچی موتورها به روش کامل کسری نیروی محرکه های الکتریکی بازویی‌های کلاف ها جمع برداری شده و ابتدا و انتهای یک کلاف کمتر از ۱۸۰ درجه الکتریکی اختلاف فاز دارند.
سیم پیچی موتورهای تک فاز چگونه است؟
در سیم پیچی موتور تکفاز از سیم های بسیار زیاد و پیچیده به هم استفاده شده که به صورت قطب های مغناطیسی عمل کرده و جریان برق را تسهیل می‌کنند.
سیم پیچی موتورهای تک فاز در مقایسه با سیم پیچی سه فاز بسیار متنوع می‌باشد. برای سیم‌پیچی موتورهای کم قدرت، علاوه بر سیم پیچ استارت از سیم پیچی کمکی نیز استفاده می‌شود این کار جهت تغییر سرعت موتورها انجام می‌گیرد.در پنکه از این مدل از سیم پیچی استفاده می‌شود.
روش دیگر سیم پیچی تکفاز به این صورت است که از حلقه های اتصال کوتاه  به عنوان سیم پیج در شیارهایی که روی قطب ها منظور می‌شود، استفاده می‌شود. این نوع از سیم پیچی در موتورهای قطب چاکدار استفاده می‌شود.
سیم پیچی در موتورهایی که توان آنها تا یک دوم اسب بخار است معمولا به صورت راه انداز مقاومتی است. موتورهایی که توان آنها بیش از یک دوم اسب بخار است به صورت راه انداز خازنی می‌باشد.
سیم پیچی موتورهای تکفاز طرح دو فاز با سیم پیچی موتورهای سه فاز شبیه به یکدیگرند.
چگونه سیم پیچی موتورهای الکتریکی را یاد بگیریم؟
بسیاری از افراد برای یادگیری سیم پیچی موتور روش استاد-شاگردی را اتخاذ کرده و مدت زمانی را نزد یک فرد ماهر به شاگردی می‌پردازند.این روش چندان توصیه نمی‌شود زیرا در این روش کلیه مهارت‌های لازم را یاد نگرفته همچنین این روش به زمان زیادی حداقل ۶ تا ۱۲ ماه نیاز دارد.
آموزش ساخت تابلو روان، آموزش پی ال سی، آموزش برق صنعتی برخی از ده ها دوره برگزار شده در این آموزشگاه می باشد.
کلیه آموزش‌ها در این مرکز به صورت عملی و زیر نظر سازمان فنی حرفه‌ای بوده و کارآموزان در پایان دوره از پشتیبانی نامحدود و مدرک معتبر بهره‌مند می‌گردند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;