نابسامانی بازار فولاد و سردرگمی صنعت ساخت‌و‌ساز

تاسیسات نیوز: این روزها نابسامانی در بازارهای مختلف، تقریبا صنعت‌های زیادی را تحت‌تاثیر قرار داده‌است. یکی از دو صنعتی که تحت‌تاثیر کلاف سردرگم قیمت‌های نابسامان و نوسانات بی‌رویه قرار دارند، بازار فولاد و ساختمان‌سازی هستند.

آنچه‌که به‌نام قانون‌گذاری در بازار فولاد و مسکن هر ‌از گاهی اعمال می‌شود، معمولا تاثیری ندارد یا نتیجه‌ای کاملا مقطعی و ناچیز دارد؛ بنابراین باید با عقل و درایت بیشتری وارد بازار ساخت‌و‌ساز یا خرید ملک شد. در این روزها نه پشیمانی فروشندگان و نه اعتراض خریداران هیچ نتیجه‌ای ندارد و آنچه اهمیت دارد این است که قبل از خرید و فروش، اطلاعات خود را نسبت به مقاطع فولادی و همچنین بازار ساخت‌و‌ساز بالا ببرید تا بهتر بتوانید شرایط را تحلیل و در زمان درست‌تری اقدام به خرید یا فروش کنید.

چه زمانی برای ساخت‌و‌ساز مناسب‌تر است؟

افزایش بی‌رویه قیمت فولاد و آهن و از طرف دیگر سخت بودن تولید مقاطع و مصالح فولادی با قیمت‌ مواد اولیه‌ای که به‌طور مداوم در حال افزایش می‌باشد، ساخت‌و‌ساز را با مشکلات زیادی روبرو کرده‌است.

اصلی‌ترین مشکل در تعیین زمان ساخت‌و‌ساز، افزایش سرسام آور قیمت ملک و اجاره می‌باشد که باعث نگرانی‌های زیادی برای ساختمان‌سازان، پیمانکاران، مشاورین املاک، خریداران ملک و در‌نهایت مستاجران می‌شود؛ از این جهت سازندگان دقیقا نمی‌دانند که چه زمانی برای شروع پروژه مناسب‌تر می‌باشد و باید عوامل زیادی را در نظر بگیرند تا ضرر و زیانی متوجه آنها نشود.

در این شرایط چاره کار چیست؟ آیا می‌توان امیدی به ثبات یا کاهش قیمت‌ها داشت؟ آیا قرار است روز به‌روز قیمت فولاد و در اصل قیمت ملک رو به افزایش باشد؟ چه زمانی ساخت‌و‌ساز را شروع کنید تا سود بیشتری عاید شما شود و از طرفی میزان تقاضای ملک نیز روبه‌ رشد باشد؟

تکلیف ساختمان‌سازان در این میان چیست؟ مردم چه موقع می‌توانند با خیال راحت به خرید ملک اقدام کنند؟ آیا ممکن است قیمت مصالح به مقدار زیادی کاهش پیدا کند و به طبع آن ساخت‌و‌ساز نیز رونق بگیرد و در نتیجه قیمت‌ها لااقل کمی کاهش پیدا کرده و توانایی خرید مردم افزایش پیدا کند؟ در ادامه مطلب این موضوع را بررسی می‌کنیم تا در نهایت بدانیم که چه باید کرد؟ قیمت کدام مصالح تاثیر بیشتری بر قیمت ساختمان دارد؟

نوسانات ارز و بی‌ثباتی بازار مسکن

این روزها عدم ثبات در بازار ارز و افزایش بی‌رویه قیمت دلار باعث‌‌شده که هزینه خرید ملک به میزان زیادی افزایش پیدا کند به طوری‌که بازار مسکن با رکود زیادی در ماه‌های اخیر روبرو بوده و نرخ خرید‌و‌فروش ملک بسیار پایین آمده است.

میزان عرضه‌و‌تقاضا در بازار فعلی اصلا با هم هم‌خوانی ندارد و قیمت مصالح در این میان مشکلات زیادی را به‌وجود آورده‌است. اما چاره کار چیست؟ آیا باید در بازار فعلی دست نگه داشت و ساخت‌و‌ساز را متوقف کرد؟ یا با تحلیل بازار فولاد، مصالح را آگاهانه‌تر و در زمانی درست‌تر خریداری و بعد در وقت مناسب ساخت‌و‌ساز را شروع کرد تا هزینه نهایی به‌صرفه‌تر باشد؟

مصالح پرکاربرد ساختمان‌سازی

این روزها با وجود پایین آمدن میزان تقاضا برای فولاد، همچنان تفاوتی در قیمت‌ها ایجاد نشده‌است و اکثر فروشندگان مصالح ساختمانی و همچنین فروشندگان ملک، ترجیحشان نگهداشتن ملک و مقاطع فولادی خود و بالا نگه‌داشتن نرخ قیمت‌هاست. در‌واقع اخیرا نه اعتراض خریداران نتیجه‌ای در پی دارد و نه پشیمانی فروشندگان. بنابراین بازار در حالتی از رکود به‌سر می‌برد. اما در این بازار کساد چگونه می توان سود کرد؟ بیایید به دو مقطع فولادی پرمصرف ساخت بنا و خرید بهینه آنها بپردازیم.

قیمت میلگرد ۱۶ به‌عنوان یکی از مصالح مهم ساختمان‌سازی تاثیر زیادی در تعیین قیمت پروژه‌ها و هم‌چنین هزینه نهایی ساخت‌و‌ساز دارد. در چند سال اخیر عوامل زیادی از‌جمله شیوع ویروس کرونا بر قیمت مصالح ساختمانی و  قیمت ملک و اجاره‌ها تاثیر داشته‌ و مشکلات زیادی را در تامین مصالح پرمصرف ساخت بناها به‌وجود آورده‌است.

یکی دیگر از مصالح پرمصرف صنعت ساختمان، میلگرد ۲۰ می‌باشد که استفاده از این مقطع فولادی در ساخت‌وساز نیز تاثیر زیادی در هزینه‌های تمام شده پروژه‌های کوچک و بزرگ دارد. قیمت میلگرد ۲۰ نیز با نوسانات زیادی همراه است و عواملی که بیشترین تاثیر را بر قیمت این محصول دارند در ادامه توضیح می‌دهیم.

عوامل مختلفی بر قیمت میلگرد تاثیر دارند؛ از میزان عرضه‌وتقاضا گرفته تا نوسانات نرخ ارز و دلار، شاخص بورس، هزینه مواد اولیه و بسیاری از عوامل دیگر. قیمت این محصول با توجه به نوع ساده یا آجدار بودن آن متغیر می‌باشد. یک نکته مهم دیگر این‌که باتوجه به تغییرات فصلی، قیمت این محصول هم احتمال دارد که با روند افزایشی یا کاهشی روبرو شود.

درفصول سرد سال به‌دلیل کمبود تقاضا، قیمت میلگرد ۲۰ کاهش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه محصول فوق را می‌توان از کارخانه‌های مختلف خریداری کرد، احتمال دارد هر تولیدکننده، قیمت متفاوتی برای آن در نظر بگیرد. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قیمت، روش تولید آن است؛ میلگردهای سایز ۲۰ که به روش ترمکس ساخته‌ می‌شوند، به‌دلیل هزینه کم و سرعت بالا در تولید، قیمت پایین‌تری دارند. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که چه‌موقع برای خرید مصالح کاربردی ساختمان‌سازی مناسب‌تر می‌باشد؟

زمان مناسب خرید مصالح ساخت‌و‌ساز

برای این‌که بدانید چه‌زمانی بهتر است مصالح مورد نیاز و مواد اولیه‌ای مورد نیاز را بخرید، باید مدتی بازار آهن و فولاد و تغییرات آن را دنبال کنید. در سایت اصفهان آهن و همچنین پیج و کانال تلگرام این شرکت بازرگانی معتبر، شما می‌توانید تحلیل‌های جامع و کاملی راجع‌به اوضاع بازار فولاد و قیمت مقاطع فولادی فوق در کارخانه‌های متفاوت را بررسی و در بهترین زمان ممکن خریدتان را نهایی کنید.

نکته: اگر در حال حاضر قصد ساخت ندارید یا پروژه شما به هر‌دلیلی برای مدتی متوقف شده‌ ولی زمان مناسبی برای خرید مصالح و مقاطع فولادی است، حتما این کار را انجام دهید و خریدتان را به زمان شروع ساخت‌وساز موکول نکنید.

بنابراین آنچه به شما کمک می‌کند، پیگیری اخبار این بازار و قیمت‌ها و در نهایت منتظر‌ نماندن برای رسیدن شرایط ایده‌آل و آرمانی است؛ زیرا با توجه به تغییرات قیمت مداوم، مخصوصا در چند سال اخیر، بعید به نظر می‌رسد شرایط درست و مناسب و ثبات قیمت، اتفاق بیفتد. بنابراین بهترین کاری که از دست شما برمی‌آید، آگاهی و خرید به‌موقع و همچنین اطلاع از ساخت و فروش به‌موقع ساختمان است. از طرف دیگر، خریداران ملک نیز باید با تحلیل و بررسی‌های درست، به‌موقع و در بهترین زمان ممکن خرید و سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;