مطالعه مکزیکی اثر توریسم بر آب‌وهوا

دومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری به شرح فعالیت‌های موفقیت‌آمیز گردشگری و توسعه پایدار می‌پردازد. این گزارش‌ها می‌تواند برای فعالان بخش از این حیث الهام‌بخش باشد که فرصت‌های موجود در گردشگری و تحقق توسعه پایدار را بشناسند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های کشورها و اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، با هدف نشان دادن اینکه چگونه گردشگری پایدار می‌تواند عامل توسعه باشد، صورت گرفت.
در مجموع ۲۳ مورد مطالعاتی به‌عنوان نمونه از تمام مناطق جهان انتخاب شدند که ابتکارات بخش‌های عمومی و خصوصی و جوامع محلی و همچنین جزئیات بااهمیتی را درباره روش‌ها و رویکردهای موفق استفاده شده ازسوی فعالان گردشگری نشان می‌دهند؛ اطلاعاتی ارزشمند که می‌توانند باعث ایجاد نگرش‌های جدید و استفاده از شیوه‌های گردشگری پایدار در جوامع محلی شوند.
مطالعه تغییرات آب و هوایی و آسیب‌پذیری مکزیک شامل بررسی و تخمین میزان آسیب‌پذیری بیست مقصد گردشگری می‌شود که از مهم‌ترین مقصد‌های گردشگری در دنیا هستند.
یکی از ا‌صلی‌ترین ویژگی‌های این مطالعه این است که با بررسی نقاط آسیب‌پذیر در شهرها و اماکن مختلف می‌توان امنیت و آرامش را در این محیط‌ها برای ساکنان و گردشگران افزایش داد. مکزیک از جمله کشورهایی است که بیشترین آمار تخریب و فرسودگی را در طول سال دارد.
هر ساله در مکزیک حوادث طبیعی بسیاری رخ می‌دهد که از جمله آن می‌توان به خشکسالی و زمین‌لرزه اشاره کرد. افزایش دمای کره زمین و بالا آمدن سطح آب‌ها از طرفی و فعالیت‌های اقتصادی مانند کارخانه‌ها نیز در تشدید این عوامل تاثیرگذار هستند.
به این منظور وزارت گردشگری این کشور طی درخواستی از آکادمی بین‌المللی تحقیقات و توسعه، خواست با گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها در کنار بررسی عوامل تاثیرگذار، راه‌های مقابله و فعالیت‌هایی که به کاهش این رخدادها کمک می‌کنند را شناسایی کند.
این مجموعه مطالعاتی که از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۶ به طول انجامید، بیش از ۲۰شهر و مقصد گردشگری در مکزیک را مورد بررسی قرار داد. در مجموع، این مطالعات چهار هدف کلی را دنبال می‌کند:
– محاسبه میزان آسیب‌پذیری مقاصد گردشگری، میزان تاثیرات آب و هوایی و عوامل مختلف محیطی؛
– تهیه برنامه‌ای مطابق با فرهنگ، محیط و اقوام مقصد مورد مطالعه و برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط افراد محلی و محصلان رشته گردشگری؛
– تهیه نقشه و تعیین موقعیت مقاصد و بررسی عوامل تاثیرگذار و محاسبه میزان حدودی ریسک‌پذیری منطقه؛
– تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات مربوط به سیستم‌های هشداردهنده (مانند سیستم سنجش زلزله و سیستم‌های آب و هوایی) و تحویل آن به وزارت کشور.
این مجموعه مطالعات که به دستور و درخواست وزارت گردشگری و با همکاری وزارت کشور از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به‌طور رسمی و زیر نظر دولت مکزیک صورت گرفت، توانست تاثیرات مثبتی بر صنعت گردشگری این کشور بگذارد. این مجموعه موفق حاصل همکاری بخش‌های مختلفی از وزارتخانه‌ها و دپارتمان‌های کشور مکزیک مانند صنعت، گردشگری و آکادمی‌ها بود.
دستاوردهای پروژه
این مجموعه مطالعاتی در شناخت نقاط قوت و ضعف بخش‌های مختلف صنعت گردشگری این کشور کمک بسیاری کرد و باعث شد تا با شناخت نقاط ضعف، به بررسی آنها و تقویت عوامل موثر بر آنها بپردازند. همچنین در بسیاری از موارد با تجزیه و تحلیل آمارها و اطلاعات توانستند به بررسی میزان ریسک‌پذیری منطقه بپردازند.
این کار باعث شد میزان بودجه‌ای که صرف بازسازی منطقه می‌شود مشخص شود. از سوی دیگر، با شروع این مطالعات، مراکز گردشگری در مناطق مختلف مکزیک تاسیس شدند که وظیفه آنها کشف و شناسایی مناطقی بود که توانایی تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری را دارند.
در این مراکز علاوه بر شناسایی این مناطق، کار بررسی و محاسبه میزان ریسک‌پذیری منطقه مورد بررسی قرار می‌گرفت.
اما مبحث اصلی که در این مطالعه مورد توجه قرار داشت، نحوه بررسی مناطق تحت مطالعه و تاثیر آن بر اشتغال مردم محلی بود.
به این منظور با بررسی عوامل تاثیرگذار بر جنبه‌های مختلف زندگی مردم محلی تصمیم‌گیری در مورد میزان ریسک‌پذیری منطقه و چگونگی تخصیص بودجه بسیار سخت‌تر از قبل شد.
همچنین همان‌طور که می‌توان حدس زد توسعه یک منطقه گردشگری می‌تواند تاثیرات منفی بر جامعه و محیط زیست آن برجای بگذارد.
به این منظور قرار بر این شد تا ضمن مشورت با نمایندگان محلی و نمایندگان وزارتخانه‌ها تصمیمات جدی‌تر در این زمینه گرفته شود. در مجموع بررسی میزان آسیب‌پذیری مناطق مختلف گردشگری، تدوین برنامه‌ای جامع و مطالعه عوامل تاثیرگذار بر آن توانست اطلاعات مناسبی از وضعیت فعلی این مناطق در اختیار وزارت گردشگری و سازمان‌های مرتبط قرار دهد.
این اطلاعات همچنین اجازه بررسی و مقایسه وضعیت فعلی آب و هوا را با آینده و گذشته منطقه می‌دهد که با تحلیل آن می‌توان نقاط ریسک‌پذیر یا در معرض تخریب و فرسایش را شناسایی کرد.
با کمک این اطلاعات می‌توان برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای طرح‌های توسعه‌ای این حوزه داشت و تصمیمات موثرتری در امور گرفت. این اطلاعات در مقیاس‌های بزرگ‌تر می‌تواند در شهرسازی و ساخت و سازهای صنعتی و مسکونی، تاثیرگذار و پایگاه اطلاعاتی معتبری برای سایر فعالیت‌های مشابه باشد.
همچنین شهرداری‌ها برای توسعه شهرها می‌توانند اطلاعات کاملی از نحوه تغییرات آب و هوای منطقه مورد نظرشان بیابند. در پایان باید به این نکته توجه کرد که افزایش جمعیت مطمئنا بر جنبه‌های مختلف این حوزه تاثیرگذار است و باید در آینده از افراد تحصیلکرده و با سابقه در این صنعت استفاده کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;