مجموعه جدید پژوهشگاه صنعت نفت به طور رسمی به بهره برداری رسید

 

رئیس جمهوری صبح امروز چهارشنبه 11 بهمن به صورت رسمی مجموعه جدید پژوهشگاه صنعت نفت را به عنوان یکی از طرح های مهر ماندگار افتتاح و از 8 محصول نانو ساختار کربنی این پژوهشگاه رونمایی کرد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز ،   مجموعه جدید پژوهشگاه صنعت نفت دارای سه پردیس «بالادست»، «پایین دست» و  « انرژی و محیط زیست» است.

در پردیس بالادست مطالعات مربوط به علوم زمین، مخازن نفت و گاز، مهندسی نفت در توسعه میادین و در پردیس پایین دست پژوهش های مربوط به حوزه کاتالیست، نانو فناوری، پالایش و فراورش نفت، فراورش و انتقال گاز و دانش فنی تولید فرآورده های شیمیایی و پلیمری انجام می شود.

این پژوهشگاه که در خاورمیانه رتبه برتر مراکز پژوهشی را دارد و در میان مراکز جهانی نیز به عنوان پنجمین مرکز پژوهشی معتبر شناخته می شود 120 عنوان اختراع ثبت کرده که 74 عنوان در این میان برای توسعه و درآمدزایی به توسعه دهندگان واگذار شده است.

به گزارش شانا،پژوهشگاه صنعت نفت دارای 300 آزمایشگاه تخصصی و مرجع است و 16 پژوهشکده و مرکز پژوهشی دارد همچنین در این پژوهشگاه 5 واحد نیمه صنعتی بزرگ شامل واحدهای غیرصنعتی، مراکز انرژی حفاظت صنعتی و محیط زیست، پالایش نفت و فراورده های پلیمری، تبدیل نفت خام سنگین به سبک, نانو کاتالیست ها، گاز و کارگاه ها و انبارهای مواد شیمیایی وجود دارد.

از مهم ترین طرح های در دست اجرا و دانش بنیان پژوهشگاه صنعت نفت می توان به توسعه استفاده از نانو سیمان های سبک، احیای چاه های مرده نفت، پژوهش های میدانی درباره خوردگی و رسوب زدایی از خطوط لوله و تاسیسات فراورشی، شیرین سازی گاز، تولید بنزین با اکتان بالا، تولید نانولوله های کربنی و روش های کنترل و رفع آلودگی های هوا، خاک و آب اشاره کرد.

بسیاری از این طرح ها در مراحل پایانی پژوهش و دستیابی به دانش فنی قرار دارند و از سوی بسیاری از کشورهای خارجی برای کسب دانش های فنی این طرح ها مورد توجه قرار گرفته است.

ساخت مجموعه جدید پژوهشگاه صنعت نفت در زمینی به مساحت 30 هکتار از سال 83 آغاز شده است.

دکتر محمود احمدی نژاد در مراسم بهره برداری از طرح جامع پژوهشگاه صنعت نفت و رونمایی از 8 محصول نانو ساختار کربنی این پژوهشگاه تاکید کرد: پژوهشگاه صنعت نفت باید به یک مرکز هدایت برای پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت تبدیل شود و با بررسی تاثیرات و روابط صنعت نفت با سایر بخش های کشور یک تحول عظیم ایجاد کند.

 

رئیس جمهور صنعت نفت را پیشران اقتصاد و صنعت کشور دانست و تاکید کرد: باید با استفاده از توان ایرانی پژوهشگاه صنعت نفت را به پایگاهی برتر برای کسب دستاوردهای کلیدی و مورد نیاز این صنعت تبدیل کنیم.

 

وی با تاکید بر این که باید یک نگاه راهبردی به اقتصاد کشور با محوریت صنعت نفت ایجاد شود، گفت: در صنعت نفت با وجود تمام فعالیت های خوبی که انجام شده هنوز در اول راه هستیم و نمی توانیم ادعا کنیم که این صنعت را کاملا بومی کرده ایم.

 

وی ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت باید در کنار این صنعت گام های بزرگی برای خودکفایی کامل بردارد و به پایگاهی تبدیل شود که امکان تامین دانش های فنی مورد نیاز صنعت نفت را دارد.

 

وی به وجود 700 میلیارد بشکه ذخایر درجای نفت در کشور اشاره کرد و افزود: هم اکنون به طور متوسط 25 درصد از این ذخایر برداشت می شود که اگر تلاش کنیم ضریب برداشت را یک درصد افزایش دهیم موفق خواهیم شد 7 میلیارد بشکه به ظرفیت نفت قابل تولید کشور بیفزاییم.

 

احمدی نژاد متوسط ضریب برداشت از میادین نفت و گاز در کشورهای همسایه را 35 درصد اعلام کرد و افزود: باید پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان مرکزی علمی و تحقیقاتی وابسته به صنعت در جهت افزایش ضریب برداشت از میادین کارهای زیادی انجام دهد.

 

رئیس جمهوری حجم مورد نیاز برای سرمایه گذاری هر دو فاز پارس جنوبی را 5 تا 6 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: بنا بر گزارش های ارائه شده نزدیک به 35 تا 40 درصد از حجم سرمایه گذاری ها برای تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت از کشور خارج می شود حال آن که باید تلاش کنیم با بومی سازی و دستیابی به دانش فنی قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت از خروج همین رقم ناچیز نیز جلوگیری کنیم.

 

وی به سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت باید به عنوان بازوی تحقیقاتی صنعت در این عرصه پیشگام باشد.

 

احمدی نژاد به لزوم استانداردسازی برای کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت تاکید کرد و افزود: باید در صنعت نفت استانداردهای خاص صنایع و تجهیزات به کار رفته در آن تعریف شود تا سازندگان داخلی نیازهای صنعت را بر اساس همین استانداردها تامین کند.

 

وی همچنین از آمادگی دولت برای حمایت از سازندگان داخلی خبر داد و خاطرنشان کرد: باید با حمایت از سازندگان قدرت خطرپذیری را به آنها بدهیم چرا که امروز نیازمند کالا و تجهیزات بومی هستیم.

 

احمدی نژاد گفت: قیمت کنونی نفت بیش از این که با سازوکارهای اقتصادی‌ تعیین شود، سیاسی است و در صورتی که قیمت ها با عوامل اقتصادی باید 1.7 تا 1.8 برابر قیمت های کنونی باشد.

 

رئیس جمهور افزود: قیمت های کنونی نفت نشان می دهد که مشتریان جهانی نفت را به قیمت های ارزان می خرند و گران می فروشند.

 

رئیس جمهوری با تشکر از متخصصان، پژوهشگران و کارکنان صنعت نفت از آنها درخواست کرد با حرکتی سریع در جهت رفع نیازهای صنعت عمل کند.

 پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;