مالیات بر خانه های خالی و هدررفت سرمایه های مالی- انسانی

اجرای بهینه طرح مالیات بر خانه های خالی با وجود چالش هایی چون؛ اجاره کدملی، غیرممکن بودن اسکان در خانه ها خالی و … از جمله چالش هایی به شمار می آید که اجرای این طرح با چالش جدی مواجه کرده است
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: نوسانات بازار مسکن، همزمان با اعمال تحریم علیه ایران و حتی بدون تحریم ! دلایل مختلفی داشته است و هر بار مسئولان و دولتمردان به دنبال مُسَکِنی برای آن گشته اند و در واقع به دنبال مقصری که کوتاه مدت، بتواند مشکل را حل کند.این بار اما نوبت اعمال مصوبه ای است که سالیان سال در مجلس روی آن بحث و بررسی وجو داشته و آن چیزی نبوده است به جز«مالیات بر خانه های خالی»!اعمال این قانون درنهایت در ماه نخست سال جاری به این ختم شد که مالکان موظف به ثبت املاک خود در سامانه اسکان و مسکن شدند تا به زعم مسئولان، این امر تاییدی بر اطلاعات موجودِ آنها باشد.
این در حالی است که ایجاد شفافیت در بازار مسکن، یکی از اهداف راه اندازی سامانه اسکان و مسکن اعلام شده است . به گفته کارشناسان؛ ” این سامانه و ثبت املاک و مساکن در این سامانه یکی از راه هایی به شمار می آید که می تواند مسیر احتکار مسکن را در کشور ببندد و امرِ نظارت و کنترل در این حیطه را افزایش می دهد.
حوزه مسکن از مهمترین بخش‌های حوزه اقتصاد کلان و خرد می‌باشد و نوسانات بازار اقتصاد تأثیر مستقیمی بر بازار مسکن دارد، لذا سامانه املاک به تنهایی قادر به کنترل بازار مسکن نیست و به عنوان ابزاری کمک کننده به شمار می‌آید.کارشناسان در این باره می گویند؛ راه اندازی این سامانه شاید مالکیت بسیاری از موسسه های مالی در املاک و … مشخص شود و شاید این بتواند به ساماندهی بازار مسکن کمک کند.

اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی در حالی در نخستین گامهای خود در حال اجرا هست که؛ با مشکلاتی چون اجاره کد ملی برای معرفی خانه های خالی خود، ممکن نبودن اسکان در برخی از خانه های خالی، مشخص نبودن چگونگی تعیین میزان مالیات بر خانه های خالی بر اساس متراژ، ارزش گذاری مالی و …. است.

بررسی طولانی مدت این طرح اگر این بار هم با مشکل در اجرای نهایی مواجه شود هزینه های بسیاری در زمان نمایندگان مجلس و هزینه کارشناسان و مسئولانی که برای این امر به کار گرفته خواهد شد، به هدر خواهد رفت.

بنابراین به کارگیری نظر کارشناسان و اجماع با آنها در این زمینه می تواند از هدررفت سرمایه های انسانی و مالی و …. مانند بسیاری دیگر از طرح هایی که پشتوانه پژوهشی – تحقیقاتی ندارد جلوگیری کند.

منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;