قطع انشعاب و پلمب ساختمان‌های نا ایمن

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از برنامه‌ریزی‌ برای آموزش ایمنی به یک میلیون نفر تا یکسال آینده خبر داد و در عین حال ایمنی مراکز درمانی، مدارس و همچنین مراکز تجاری را از جمله اولویت‌های این سازمان برشمرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، قدرت‌الله محمدی در نشست خبری که بعد از ظهر امروز و در آستانه سالگرد ریزش ساختمان پلاسکو و شهادت ۱۶ آتش‌نشان در این حادثه برگزار شد، گفت: در ابتدا یاد ۶۰ شهید آتش‌نشانی تهران را گرامی می‌دارم. همانطور که می‌دانید آتش‌نشانی متولی تامین ایمنی و حفاظت از جان مردم است، اما بنای ما در این سازمان صرفا انجام عملیات نیست.
وی ادامه داد: ما به دنبال آموزش ایمنی و پیشگیری از وقوع حوادث هستیم و در واقع حالت ایده‌آل برای ما زمانی است که وقوع حوادث پیش‌بینی شود و اصلا حادثه‌ای رخ ندهد. در همین راستا نیز برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم و حتی برای اولین بار اعتباری را برای آموزش و پیشگیری در بودجه پیش‌بینی کردیم.
محمدی افزود: در همین راستا برای آموزش ایمنی به یک میلیون نفر برنامه‌ریزی شده است و بناست تا یکسال آینده این طرح اجرا شود.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ‌و خدمات ایمنی شهر تهران با تشریح اولویت‌های آتش‌نشانی گفت: مراکز بهداشتی و درمانی مهم‌ترین اولویت ما بوده و ایمنی آنها خط قرمز ماست؛ چرا که این مراکز هم مراجعه کننده بالایی دارند و هم افراد بیمار و ناتوان در آنجا حضور دارند.
وی افزود: ایمنی مدارس و مراکز آموزشی اولویت دیگر ماست و پس از آن هم مراکز تجاری و بازارها جزو اولویت‌های ما قرار دارد.
محمدی، ایمنی مترو را جزو اولویت‌های دیگر توصیف کرد و گفت: در مورد مترو ما ارتباط بی‌سیم و رادیویی بین سطح و زیرزمین را در چند محدوده برقرار کردیم و این ارتباط تکمیل می‌شود. در همین راستا نیز مانورهایی را برگزار کرده‌ایم، چرا که ایمنی مترو برای ما مهم است.
وی از آموزش آتش‌نشانی تهران به ۷۰۰۰ نفر از مهندسان فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت:‌ همانطور که گفتم موضوع آموزش برای ما بسیار مهم است. در واقع هر فردی که تحت آموزشی قرار بگیرد، این آموزش‌ها را به خانه و خانواده خود نیز انتقال می‌دهد و افراد بیشتری برای مقابله با حوادث آگاهی کسب می‌کنند.
خرید تجهیزات جدید آتش‌نشانی و جذب نیروی جدید
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ‌و خدمات ایمنی شهر تهران از برگزاری مناقصه ۴۰۰ میلیاردی خرید تجهیزات آتش‌نشانی در سال‌جاری خبر داد و گفت:‌ ما چاره‌ای نداریم و باید خودمان و تجهیزاتمان را به روز کنیم. در سال آینده هم تجهیزات جدیدی اضافه می‌شود و این مناقصه را برگزار خواهیم کرد.  همچنین با مساعدت شهردار محترم تهران جذب نیروی انسانی برای این سازمان آنجام شده و امسال ۲۰۰ نیروی جدید، سال آینده ۲۰۰ نیروی جدید و سالانه ۲۰۰ نیروی جدید تا سال ۱۴۱۰ جذب خواهد شد.
وی درباره ورود زنان آتش‌نشان به چرخه عملیات نیز گفت: ۱۶ آتش‌نشان زن درحال آموزش در مرکز آموزش بین‌المللی آتش‌نشانی تهران در صالح آباد هستند واز اسفندماه و پس از پایان آموزش‌ها در ایستگاه شماره ۷۷ آتش‌نشانی تهران در خیابان ستارخان مستقر خواهند شد.
محمدی درباره ایمنی بازار تهران نیز اظهارکرد: بازار تهران یکی از نقاط حساس در شهر تهران است که ایمنی آن برای ما بسیار مهم است. در این خصوص اقدامات قابل توجهی انجام شده است، از جمله اینکه با شهرداری منطقه ۱۲ همکاری‌هایی را برای ایمن‌سازی در بازار تهران انجام دادیم. همچنین با دادستانی هم همکاری داریم تا با تخلفات و موارد نقض ایمنی برخورد قانونی انجام شود. ساماندهی کابل‌های برق و افزایش شیرهای هیدرانت در محدوده بازار نیز از دیگر اقدامات انجام شده است. همچنین استقرار روزانه نیز در بازار تهران داریم.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ‌و خدمات ایمنی شهر تهران درباره اجرایی طرح پلاک ایمن نیز گفت:‌ این طرح شامل تمام ساختمان‌های شهر تهران می‌شود و شهروندان می‌توانند از کارشناسان آتش‌نشانی برای انجام بازدید ایمنی از منازل خود درخواست کنند.
محمدی درباره ایمنی ساختمان‌ها نیز گفت: تاکنون همکاران من از ۳۳ هزار ساختمان در تهران بازدید کرده‌اند و آنها را دسته‌بندی کرده‌اند. این دسته بندی به عنوان ناایمن، پرخطر، میان خطر و کم‌خطر است. این را هم بگویم که از ۱۲۹ ساختمان نا ایمن تهران، ۱۰ مورد آن ایمن‌سازی شده و ما دیگر ۱۱۹ ساختمان ناایمن در تهران داریم که با مالکان آنها نیز جلساتی را برگزار می‌کنیم تا نسبت به ایمن‌سازی آن اقدام کنند.
وی در مورد ایمنی بازارهای گل در تهران هم گفت:‌دو بازار گل محلات و امام رضا جزو نقاط پرخطری هستند که باید جابجایی و ایمن‌سازی آنها صورت بگیرد. در حال حاضر هم تمام پرسنل این بازار گل‌ها تحت آموزش قرار گرفته‌اند و کپسول‌های اطفای حریق در اختیارشان قرار گرفته است.
اولتیماتوم آتش‌نشانی به مالکان ساختمان‌های ناایمن
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ‌و خدمات ایمنی شهر تهران به مدیران ساختمان‌های ناایمن نیز اولتیماتوم داد و گفت:‌ اخطار اول و در واقع اقدام عملی اول ما قطع انشعاب ساختمان‌های ناایمن است، در صورتی که باز هم نسبت به ایمن‌سازی اقدام نشود، نسبت به پلمب این ساختمان‌ها اقدام می‌شود.
وی با بیان اینکه در ایمنی ساختمان‌های جدید مشکل کمتری داریم، گفت:‌در موارد جزئی هم ما با پایان کار موافقت نمی‌کنیم تا اصلاحات را رفع کرده و معایب را حل کنند. از ابتدای سال تاکنون در مورد ۳۸۰ پرونده چنین مشکلاتی را داشتیم که برای دریافت پایان کار در رفت و برگشت هستند.
محمدی از ارتقا ایمنی ساختمان علاالدین نیز خبر داد و گفت:‌ مالکان، هیات مدیره و کسبه این مجتمع همکاری خوبی با پلیس داشتند و ۷۰ تا ۸۰ درصد معایب ایمنی آن رفع شده است. پرسنل نیز تحت آموزش ایمنی قرار گرفتند.
وی درباره معیشت آتش‌نشانان نیز گفت:‌ حدود ۱۸ مشکل از سوی آتش‌نشانان به عنوان مشکلاتشان مطرح شد که در تلاش برای حل آنها هستیم. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آتش‌نشانان ما فاقد مسکن هستند و اغلب نیز در حاشیه تهران ساکنند که بنا شد در فاز اول ۲۰۰۰ واحد مسکونی در نقاط مختلف تهران برای این افراد اختصاص پیدا کند. سقف دریافتی آنان با توجه به اینکه کارمند دولت هستند محدود بود که تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شد. بیمه و زیان آور بودن شغل آنان نیز با مساعدت رئیس جمهوری محترم در حال بررسی است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ‌و خدمات ایمنی شهر تهران درباره شهدای ریزش ساختمان پلاسکو نیز گفت:‌ این افراد تحت پوشش بنیاد شهید درآمده و از تمام مزایا و امکانات شهدای ایثارگر بنیاد شهید بهره‌مند شدند. در تلاشیم تا خانواده دیگر شهدای آتش‌نشان نیز از این مزایا بهره‌مند شوند. البته تمامی شهدای آتش‌نشان جزو شهدای خدمت محسوب می‌شوند.
وی در مورد لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی هم به ایسنا گفت:‌این لایحه بارها وبارها به مجلس رفته و آمده است. ما هم در این خصوص نظراتمان را بیان کردیم. پیشنهاد ما این است که یک سازمان واحد یا وزارتخانه عملیاتی برای شرایط اضطراری و حوادث ایجاد شود و دستگاه‌های مختلف مانند آتش‌نشانی و … تحت فرمان آن فعالیت کنند.
محمدی با تاکید بر اینکه معامله خانه بدون پایان کار نباید انجام شود، نیز گفت: این خلا قانونی ماست و باید قوانینی داشته باشیم که معامله و بهره‌برداری از بناها تا قبل از پایان کار انجام نشود. پایان کار سند ایمنی ساختمان‌هاست و شهروندان باید قبل از معامله به آن توجه کنند.
محمدی در ادامه و در خصوص ایمن سازی مراکز درمانی تصریح کرد: وزیر بهداشت و درمان شخصاً وارد این موضوع شد و چند مورد از بیمارستان‌های تهران را دستور تخلیه داد و تخلیه کردند و بخشنامه‌ای صادر کردند که مجوز سالانه فعالیت مراکز درمانی منوط به مجوز آتش نشانی است. تاکنون حدود ۵۰۰ مجوز در این حوزه صادر شده است و روز گذشته یکی از بزرگترین بیمارستان‌ها داوطلبانه برای ایمن سازی بیمارستان کمک خواستند و ما نیز آماده همکاری هستیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد ایستگاه‌های پرتابل آتش‌نشانی در سطح شهر گفت: ترافیک بلای جان آتش نشانان است و زمانی که شهر شلوغ می‌شود نگرانی ما بیشتر می‌شود. یکی از روش‌ها برای چیره شدن بر ترافیک، استقرارهای موقت است اما مشکل داریم چرا که آتش‌نشان در محل مورد نظر هیچ امکانات رفاهی ندارند. در همین راستا هم بررسی کردیم تا بتوانیم جایگاه‌های تک منظوره‌ای احداث کنیم و سال آینده تا پنج نقطه را شروع خواهیم کرد. حسن این کار این است که به محض تماس سامانه، این خودرو برخی کارهای ابتدایی را انجام خواهد داد تا نیروهای پشتیبان به محل حادثه برسند
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین درباره آتش‌نشانان موتورسوار نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳۰ موتورسیکلت تجهیز شده داریم که اطفا حریق را انجام می‌دهند و به دنبال این هستیم که تعداد آن را افزایش دهیم و در سال آینده این کار راخواهیم کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;