عناوین روزنامه های یکشنبه 20 اسفند 1391

 

 

عناوین روزنامه های امروز یکشنبه 20 اسفند 1391 به شرح ذیل است:

 

 

 

 

كیهان:سهم تحریم و ضعف مدیریت در افزایش قیمت ها

 سال 91 روزهای پایانی خود را پشت سر می گذارد. این سال با تمام فراز و نشیب ها، موفقیت ها وبرخی سختی ها در حال به پایان رسیدن است.

جمهوری اسلامی همواره در حال پیشرفت و رسیدن به قله های تعالی و دستیابی به رشد و شكوفایی در همه زمینه ها بخصوص اقتصادی است.

رسیدن به تعالی و رشد نیازمند همكاری و وحدت آحاد مردم و مسئولان در بخش های مختلف است.

مردم در صحنه های مختلف نقش خود را به خوبی ایفا كرده و می كنند. اما از مسئولان نیز انتظار دارند در این رهگذر، از فراهم آوردن زمینه های آسایش و رفاه آنان غافل نباشند.

مسئولان دولتی در این زمینه بزرگترین و به عبارتی نقش اول را دارند. دولت تلاش دارد با تمام توان وسایل رفاه مردم را تهیه كند. طرح هدفمندی یارانه ها نیز در همین راستا برنامه ریزی و اجرایی شد.

مسئولان قبل از اجرای این طرح پیش بینی می كردند عده ای سودجو در این رهگذر اخلال ایجاد كنند. لذا برنامه هایی كه برای مقابله با این پدیده لازم بود اجرایی شد ولی كافی نبود.

 

نوسان نرخ ارز

امروز تولید داخل با عواملی دست و پنجه نرم می كند كه نوسان نرخ ارز یكی از این عوامل است.

بالا رفتن قیمت كالاهایی كه در تولید آنها ارز دخیل است امری طبیعی است. اما امروز شاهد گرانی محصولاتی هستیم كه ارز در تولید آنها دخالت ندارد، ولی گران به دست مردم می رسد. برای ریشه یابی این روند نامبارك باید دو مسئله را از یكدیگر تفكیك كرد، گرانی و گرانفروشی است.

 

در حال حاضر اقتصاد ایران با هر دو پدیده گرانی و گرانفروشی دست به گریبان است.

طی چند ماه گذشته تولیدكنندگان بدون مجوز دولت و به گفته خودشان با افزایش قیمت نهاده های تولید، قیمت ها را بالا بردند و دولت هم با ارزیابی میزان افزایش قیمت تمام شده، مجوز افزایش قیمت ها را صادر كرد. اما در این باره ذكر چند نكته ضروری است. اول اینكه آیا دولت با گرانی های خودسرانه چه برخوردی كرد؟ و قیمت كالاهایی كه باید به قبل برمی گشت انجام شد، كه جواب منفی است. دوم اینكه هم اكنون برخی كالاهایی كه به مصرف كننده عرضه می شود نه تنها نرخ ارز بر قیمت آنها تاثیر نداشته بلكه دولت هم با افزایش قیمت آنها موافقت نكرده ولی گران به دست مردم می رسد و سازمانهای ناظر هیچگونه برخوردی با آنها ندارند.

 

پسته كه این روزها بحث آن به شدت در كشور به دلیل بالا رفتن قیمت آن داغ شده یكی از همین موارد است. صادرات این محصول در گذشته انجام می شد و طی ماههای اخیر روند آن نیز رو به افزایش گذاشت. ولی آیا باید این دلیلی بر بالا رفتن قیمت آن باشد. نباید برنامه ریزان و مسئولان بخش صادرات ابتدا مصرف داخل را تنظیم و سپس اجازه صادرات می دادند.

 

سودجویی صادركنندگان

یكی از دست اندركاران خشكبار در بازار در این باره می گوید: اولا اتحادیه تهران و اتحادیه كشوری باید در این زمینه به كمك دولت می آمدند كه نیامدند.دوم اینكه صادركنندگان دولت را فریب دادند.

او می گوید: با بالا رفتن قیمت ارز صادرات پرسود شد و همین جا بود كه باید اتحادیه به كمك دولت می آمد و می گفت، ارز حاصل صادرات باید به قیمت مبادله ای فروخته شود. ولی صادركنندگان پسته و خشكبار ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت آزاد در بازار فروختند و هیچ كنترلی نیز بر صادرات نشد. او ادامه می دهد: روزی كه دولت اعلام كرد صادرات پسته ممنوع است قیمت پسته فندقی از كیلویی 36 هزار تومان در بازار به 24 هزار تومان رسید. از طرفی دیگر وقتی صادركنندگان با ممنوعیت صادرات پسته مواجه شدند به دولت اعلام كردند پسته فندقی را با قیمت كیلویی 30 هزار تومان به مردم عرضه می كنند، در حالی كه قیمت پسته فندقی مرغوب و درجه یك سال گذشته كیلویی 16 هزار تومان بود و پسته احتكار شده نیز كه به مردم فروخته شد، مرغوب نیست و قیمت آن بسیار پایین تر است، و این دو مسئله ای است كه باعث فریب دولت شد. زیرا صادركنندگان با عرضه پسته نامرغوب و قیمت بالا، اجازه صادرات را مجدداً گرفتند. از وی می پرسم ظاهراً استقبال از پسته 30 هزار تومانی در نمایشگاه ها خوب بوده است، اگر كیفیت نداشت مردم نمی خریدند. در پاسخ می گوید: اولاً پسته در معرض دید مردم نیست، مردم صف می كشند و فكر می كنند چون قیمت پایین تر از بازار است خرید به صرفه است. ولی این پسته كیفیت ندارد. این دست اندركار آجیل و خشكبار می گوید: متأسفانه آجیلی كه در نمایشگاه ها عرضه می شود نه تنها كیفیت لازم را ندارد بلكه 10درصد هم از قیمت پسته مرغوب بازار بالاتر است و متأسفانه اتحادیه هیچگونه عكس العملی در این زمینه نشان نداد و مسئولین برگزاری نمایشگاه نیز در این باره تحقیقی نكردند. وی تأكید می كند: در حال حاضر بادام آمریكایی و فندق تركیه بصورت قاچاق وارد می شود و با قیمت بالا به دست مصرف كننده می رسد و هیچ گونه نظارتی بر آن نیست.پسته فندقی 30 هزار تومانی نیز كیفیت خوبی ندارد.

 

نظرات مردم

روز پنجشنبه و در هوای برفی تهران كه اكثر مردم از نزول این نعمت الهی خوشحال بودند، در یكی از نمایشگاه های عرضه مستقیم كالا با آنها گفت و گو كردیم. نظرات كلی مردم درباره نمایشگاه های بهاره را می خوانید:

 

عرضه و قیمت موادغذایی مناسب است، عرضه كنندگان پوشاك اكثراً مغازه داران سطح شهر هستند و تولیدكنندگان فقط در پارك ارم حضور دارند. كیفیت پوشاك، كیف و كفش نازل است و مردم استقبال آنچنانی نكرده اند. اینها نظرات و صحبت های كسانی است كه حداقل به دو نمایشگاه در 4 نمایشگاه سطح تهران مراجعه داشته اند.

 

اما مردم در این گفت وگو نظرات دیگری دارند كه خواندنی است.

مردم می گویند، اگر دولت می تواند مواد غذایی را با قیمت های مناسب در نمایشگاه عرضه كند، چرا این كار در واحدهای صنفی سطح شهر و در طول سال انجام نمی شود. مردم درباره بازرس ها می گویند: به هیچ وجه این مسئله قابل لمس نیست زیرا كسبه سطح شهر كار خود را می كنند و گرانفروشی ها مهار نشده است. دولت همه ساله و در ایام پایانی سال اعلام می كند، بازرسان در سطح شهر به كار كسبه نظارت دارند ولی همچنان قیمت ها بالاست و این نشان دهنده آن است كه نظارتها تاثیری ندارد و باید ساز وكار دیگری اندیشیده شود.

 

درباره نقش سازمان حمایت در مبارزه با گرانفروشی نیز از مردم پرسیدیم كه در پاسخ جواب دادند: متاسفانه سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان بخش حمایت از مصرف كننده را كنار گذاشته و به حمایت از تولیدكننده پرداخته است. مردم می گویند: معلوم نیست قدرت و نفوذ تولیدكنندگان تا چه اندازه است كه سازمان حمایت به كمك تولیدكنندگان برای بالا بردن قیمت ها آمده است، و به درخواست های گرانی كالا جواب مثبت می دهد.

 

آقایی حدودا 70 ساله در نمایشگاه مصلی می گوید: گاهی افزایش قیمت ناشی از گرانی است و گاهی گرانفروشی. گرانی یعنی كالا ارزش افزوده پیدا كرده كه طبیعی به نظر می رسد اما گرانفروشی یك جرم است، و هیچ دلیلی جز سودجویی ندارد. گرانی كالا به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه است و باید اقتصاددان ها وارد موضوع شوند و سازوكارهای لازم را پیشنهاد و به دولت برای اجرا ارائه كنند. اما در گرانفروشی باید دستگاه های نظارتی و قضایی وارد كار شوند. گرانفروشی قابل كنترل تر و با یك اراده قوی قابل حل است. و تا آنجایی كه ما تاكنون دیده ایم در اكثریت كالاها، معضل فعلی كشور گرانفروشی است نه گرانی. و آنچه كه مشاهده می شود اراده ای برای حل مشكل مبارزه با گرانفروشی وجود ندارد و قوانین نیز كارآمدی لازم را ندارد. شما در شهری مانند تهران مثال یك شهر و هزار نرخ را در اكثر كالاها می بینید.

 

امیدوارم منفعت ناظران با منفعت متخلفان گره نخورده باشد، وگرنه راه به جایی نخواهیم برد. یكی دیگر از هموطنان درباره عدم برخورد با گرانفروشان می گوید: بزرگترین ایراد به تعزیرات و دستگاه قضا است. چرا شركتی كه به جرم میلیاردها ریال گرانفروشی جریمه می شود و حكم قطعی داده می شود را به مردم معرفی نمی كنند. بارها از طریق مطبوعات و رسانه ها می خوانیم و می شنویم كه مثلا فلان شركت واردكننده خودرو به جرم گرانفروشی جریمه شده ولی نام او اعلام نمی شود. چرا نباید مردم گرانفروش را بشناسند و از گرانفروش خرید نكنند، همین امر باعث می شود مجرمین با پرداخت جریمه اولا به كار گرانفروشی خود ادامه دهند زیرا باید مبلغ جریمه جبران شود و ثانیا خیالشان راحت می شود كه نام آنها محفوظ است. مثلا در گرانی محصولات لبنی بارها اعلام شد كارخانجات متخلف به جرم گرانفروشی جریمه شده اند ولی هیچگاه نام این كارخانجات اعلام نشد و دیدیم كه آنها هم هیچ وقت قیمت ها را به قبل بر نگرداندند.

 

بازار خودرو

یك دست اندركار خودرو كه نمی خواهد نامش در گزارش نوشته شود درباره قیمت خودرو، تولید آن و می گوید: سال هاست دو خودروساز بزرگ كشور از انواع و اقسام حمایت ها برخوردارند و فقط به سود فكر می كنند. بازاری انحصاری را در اختیار دارند و به تنها چیزی كه اهمیت نمی دهند، كیفیت است. او می افزاید: در پی نوسانات بازار ارز در سال جاری اكثر تولیدكنندگان و از جمله خودروسازان خواستار افزایش قیمت محصولات خود شدند. بهانه آنها هم بالا رفتن قیمت تمام شده تولید است. اما این همه ماجرا نیست. خودروسازان به عمد تولید را كاهش دادند تا بتوانند از دولت امتیاز بگیرند كه تا حدودی هم موفق شدند. وی می گوید: رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود به موضوعات مهمی درباره وضعیت خودروسازی كشور اشاره كرد و مسئله كاهش تعرفه نكته مهمی است، زیرا بالا بودن تعرفه یكی دیگر از امتیازاتی است كه خودروسازان داخلی با این حربه به تنها موردی كه عمل نمی كنند، ارتقای تكنولوژی است.

 

اگر تعرفه واردات پایین بیاید،خودروهای وارداتی با قیمت پایین تر از قیمت تولیدات داخل وارد می شوند و آنزمان مشخص می شود صنعت خودروی ما در چه جایگاهی است. آیا خودرویی مانند پراید كه به گزارش سازمان بازرسی و كیفیت استاندارد، بیشترین نمره منفی را دارد باید تولیدش ادامه داشته باشد آنهم با این قیمت جدیدی كه اعلام شده است. این دست اندركار خودرو در ادامه می گوید: رئیس جمهور اخیراً و هفته پیش با پرداخت تسهیلات میلیاردی و ارز مبادله ای به خودروسازان موافقت كرد، بنابراین انتظار می رود، كیفیت خودروها افزایش و قیمت ها كاهش یابد.

 

وی اظهار امیدواری كرد، شورای رقابت در زمینه قیمت گذاری خودرو بدون ملاحظه كاری و دادن امتیاز به خودروسازان وارد عمل شود. وی همچنین به افزایش تقاضا در بازار اشاره كرده می گوید: احتكار خودروسازان و عرضه نكردن خودروهای تولیدی به بازار به امید افزایش قیمت به التهاب بازار دامن زد و اظهارات برخی خودروسازان مبنی بر نبود قطعات و توقف خط تولید در حالی است كه انبار خودروسازان مملو از خودروهای تولیدی است. اگر هیأتی مستقل مسائل چندین ماهه خودروسازان را به درستی تحقیق و تفحص كند، درخواهد یافت نه تنها كمبودی از نظر تولید نیست بلكه بهانه ای بوده است برای امتیاز گرفتن از دولت در زمینه دریافت تسهیلات و بالا رفتن قیمت.

 

یك استاد دانشگاه نیز درباره قیمت گذاری خودرو و افزایش آن در بازار با تأكید بر كمك سازمان حمایت به خودروسازان گفت: «اصلاً قرار نیست كه این قیمت ها از سوی سازمان حمایت اعلام شود. سازمان حمایت با كمك به خواسته های ناحق خودروسازان بیش از پیش حقوق مصرف كنندگان را نادیده گرفته است.»

 

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا مصوبات جدید تنها به افزایش رسمی خودرو منجر شده است و خودروسازان همانند گذشته بنا ندارند كه به تعهدات خود مبنی بر افزایش تولید و به تعادل رساندن بازار پایبند باشند گفت: «خودروسازان در ایران هیچگاه به دنبال به تعادل رساندن بازار نبوده اند و تنها به منافع شخصی و گروهی خود فكر می كنند. با توجه به اینكه در هر حالتی انبارهای خودروسازان پر از خودرو بوده است، خودروسازان به دلیل انحصاری كه در این صنعت وجود دارد همواره به دنبال بهانه ای هستند كه هر چند وقت یكبار قیمت ها را افزایش دهند.»

 

 

وی با اشاره به تصمیماتی كه در خصوص صنعت خودرو گرفته می شود گفت: «با توجه به اینكه تمامی تصمیماتی كه در خصوص تولید، قیمت و تعادل بازار خودرو اتخاذ می شود از یك سو به خودروسازان دولتی وصل است، در نهایت به ضرر مصرف كننده و اجحاف در حق آنان ختم می شود.»

 

این استاد دانشگاه با تشریح وضعیت خودروسازی در كشور گفت: «سال هاست كه مجلس، دولت و مردم با كمك به صنعت خودرو به اسم استقلال و بی نیازی این صنعت از بازارهای خارجی و تاوان ضررهای این صنعت را پرداخت كرده اند. خودروسازان با شعارهای خود در این سالها به مردم وعده ارزبری كمتر در این صنعت دادند؛ اما چگونه است كه با تغییری در بازار ارز یك مرتبه قیمت خودرو بیش از دو برابرافزایش پیدا می كند؟ بنابراین می توان نتیجه گرفت كه ما پس از این سالها به استقلال در این زمینه نرسیده ایم و مصرف كننده مجبور است همچنان خودروهای تولیدی را به دلیل انحصار در این بازار به چند برابر ارزش بخرد.»

 

وی تصریح كرد: «تا زمانی كه مصوبات، تصمیمات و سیاست گذاری ها در صنعت خودرو با دخالت و نفوذ خودروسازان انجام پذیرد نمی توان به بهبود این بازار چشم داشت و مصرف كننده مجبور است كه محصولی برابر كه با هیچ یك از استانداردهای زیست محیطی و صنعتی روز دنیا مطابقت ندارد را به چند برابر قیمت خریداری كند. از سوی دیگر به دلیل تعرفه بالای خودروهای وارداتی، تعداد محدودی كه از این خودروها به كشور وارد می شود تحت شعاع قیمت خودروهای داخلی قرار می گیرد.»

 

تاثیر تحریم ها بر گرانی

رسانه های خارجی مدتی است سعی می كنند ابعاد تحریم و اثرات آن را در كشور وسیع جلوه دهند. ایران پس از انقلاب اسلامی تاكنون مورد تحریم های گوناگون آمریكا و غرب بوده و این مسئله نه تنها موجب ضعف ساختارهای اقتصادی كشور نشده بلكه در بخش هایی باعث شكوفایی شده است، كه از آن جمله می توان به رشد 6 برابری ارزش بازار سرمایه اشاره كرد.

 

همچنین صادرات غیرنفتی ایران رشد چند برابر داشته است. از منظر دیگر، یكی از محاسن تحریم ها كاهش وابستگی بودجه سالانه كشور به درآمدهای نفتی است. و این موردی است كه كشورهای غربی گمان می كردند با تشدید تحریم ها می توانند از اهرم نفت به عنوان پاشنه آشیل ایران بهره برده و به خیال خود ضربه سختی به ایران وارد كنند در حالی كه مسئله بنزین به همگان نشان داد علی رغم تحریم واردات بنزین به ایران، تولید این فرآورده نفتی در داخل كشور افزایش داشته و صادركننده نیز شده ایم.

 

یك كارشناس اقتصادی با اشاره به اینكه تحریم ها ربطی به گرانی های اخیر ندارد می گوید: دولت باید مشكلات تولید را رفع كند. سیستم توزیع نیز بیمار است و تولید كننده و توزیع كننده فقط به دنبال سود هستند.

 

وی می افزاید: مهار گرانی ها به تدابیر ویژه و خاص نیاز دارد.

یكی از شهروندان نیز درباره گرانی های اخیر می گوید: بازار رها شده، و اینكه گفته می شود تحریم ها در این بازار دخیل هستند، نوعی فرار به جلو برای شانه خالی كردن از مسئولیت هاست. باید تولید را حمایت كرد و بازار را با رقابت تولیدكنندگان كنترل كرد. وی در ادامه می گوید: مدیریت نكردن بازار عرضه و تقاضا نیز از مسائلی است كه موجب این وضعیت شده است.

 

یك كارشناس اقتصادی نیز درباره میزان اثرگذاری تحریم ها بر وضعیت اقتصادی كشور می گوید: تحریم نه تنها تاثیری بر وضعیت اقتصادی كشور به طور خاص نداشته ولی عاملی شده است تا عده ای سوداگر از این وضعیت سود ببرند و برخی مسئولان نیز ضعف مدیریت خود را به تحریم ها پیوند بزنند، در حالی كه ضریب تاثیر تحریم ها با جهش قیمت ها همخوانی ندارد.

 

یك كارشناس اقتصادی درباره تاثیر تحریم ها بر اقتصاد كشور می گوید: غربی ها هر چه تیر در تركش تحریم ها داشتند رها كرده اند و دیگر این ابزار كارایی چندانی برایشان ندارد. بی شك مقاومت مردم صبور ایران در برابر تحریم های خصمانه دشمنان باعث شده تا این اهرم فشار به مرور دچار فرسودگی و انحلال شود و از خاصیت بیفتد. وی ادامه می دهد: بروز بحران های پی درپی اقتصادی در غرب به خوبی این واقعیت را نشان می دهد كه نتیجه تحریم ها بر ضد ایران بالعكس شده و اصطلاحا تیر كمانه كرده است. كاهش اجباری 80 میلیارد دلاری بودجه آمریكا، نرخ بیكاری دو رقمی در اتحادیه اروپا، رشد منفی اقتصادی در فرانسه و كاهش تولیدات صنایع پیشرفته در آلمان همگی بیانگر این حقیقت آشكار است كه تیر تحریم ها بر ضد ایران برگشت خورده و قلب غرب را نشانه رفته است.

 

 

جام جم

مخالفت شورای نگهبان با مرخصی 9 ماهه زایمان

4 سریال و 128 فیلم برای نوروز

نسیم نوروزی وزیدن گرفته است

گمشده؛آرامش

 

كیهان

سهم تحریم و ضعف مدیریت در افزایش قیمت‌ها

كارشكنی غرب در روند مذاكرات آلماتی

انفجار مهیب كابل همزمان با سفر وزیر دفاع آمریكا

همكاری شورای نگهبان و قوه قضائیه در ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی

 

خراسان

خبرهای انتخاباتی وعده های كاندیداها

تجمع بزرگ طلاب و مراجع عظام تقلید در اعتراض به كشتار شیعیان مظلوم پاكستان

ایران به جمع ۴ كشور صاحب فناوری ساخت نیروگاه خورشیدی حرارتی پیوست

اظهارات رئیس‌جمهور پس از بازگشت از ونزوئلا و واكنش‌ها به نحوه تسلیت احمدی‌نژاد به مادر چاوز

 

جمهوری اسلامی

مراجع و روحانیون حوزه‌های علمیه سراسر كشور خواستار توقف كشتار شیعیان پاكستان شدند

بورس انرژی ایران آغاز به كار كرد

تظاهرات گسترده فلسطینی‌ها علیه سفر اوباما به بیت‌المقدس

ارتش مصر در خیابان‌های پورت سعید مستقر شد

 

رسالت

آل اسحاق:اداره كشور با حضور تیمی حرفه‌ای و منسجم ضروری است

بحران بیكاری در آمریكا شدت گرفت

عسكراولادی:جبهه پیروان فقط با یك نامزد با دیگر اضلاع اصولگرایی گفت‌وگو می‌كند

لاوروف:اسد با كسی شوخی ندارد

 

قدس

نخریدن معادله را بر عكس كرد

كدخدایی:پولی برای نظارت بر انتخابات نداده‌اند

استقبال مرگبار طالبان از چاك هیگل در كابل

تجمع طلاب و روحانیون در اعتراض به كشتار شیعیان پاكستان

 

سیاست روز

گاز ایران به پاكستان امریكا را می گیرد

توقف یك طرح شكست خورده

آیت الله یزدی:اطلاعات رئیس‌جمهور درباره «رجعت» ناكافی است

رئیس جمهور:چاوز به دنبال اهداف انقلاب اسلامی بود

 

وطن امروز

ملك ملكه

اعتراض به توطئه تفرقه مذهبی

مصر در گرداب هرج و مرج

درباره لاله تحقیق و تفحص كنید

 

تهران امروز

بداخلاقی سیاسی عامل تخریب بنیان‌های جامعه

موج انتقاد از رفتار احمدی‌نژاد در ونزوئلا

یك سال تنفس تهرانی‌ها در هوای آلوده

اعلام شرایط بررسی صلاحیت كاندیداها

 

حمایت

 

براساس بخشنامه رییس قوه‌ قضاییه؛زندانیان به مرخصی نوروزی می‌روند

راه های مقابله با قلدرهای چاقو به دست

معاون اول قوه قضاییه:بودجه‌ قوه قضاییه كافی نیست

سخنگوی شورای نگهبان مطرح كرد؛اقدام‌های بازدارنده برای تكرار نشدن بداخلاقی های 88

 

آفرینش

نحوه انتخاب رشته، تأثیر معدل، نمره آزمون و مصاحبه در آزمون دكتری 92 تشریح شد

ارائه گزارش «یارانه‌ای» كمیسیون ‌‌‌‌نظارت مجمع تشخیص به رهبرمعظم انقلاب

رئیس جمهوركچاوز پیوند عمیقی بین انقلاب اسلامی و آمریكای لاتین برقرار كرد

رئیس مجلس:با واردات و اقدامات سطحی نمی‌توان اقتصاد كشور را سامان داد

 

ملت ما

آغاز انتقال وزارتخانه‌ها به پرند

سید رضا اكرمی:احمدی نژاد برداشت‌های خود را قانون می‌پندارد

دومینوی استعفا در كابینه مالكی

عماد افروغ:عوام فریبی نهایتاً گریبان اصل مهدویت را می‌گیرد

 

مردم سالاری

سخنگوی شورای نگهبان:رد صلاحیت‌ هیچ كاندیدایی قبل از ثبت‌نام اعلام نمی‌شود

آشوب جدید پورت سعید

نصراف از 100 هزار سكه پیش‌فروشی

افزایش نرخ كرایه‌ها زیر نرخ رسمی تورم است

 

ابتكار

توضیح دولتی ها درباره تسلیت احمدی نژاد به مادر چاوز؛مصافحه ای در كار نبود

نصیحت آیت الله یزدی به رئیس جمهور

تلاش حجاریان برای كاندیداتوری هاشمی

انتقال پایتخت به پرند كلید خورد

 

بهار

ماجرای عكس احمدی‌نژاد در كاراكاس

شرایط جدید مهریه و ازدواج موقت

پورت‌های «وی‌پی‌ان» غیرقانونی مسدود شد

سخنگوی شورای نگهبان مطرح كرد؛صلاحیت نامزدها پیش از انتخابات قابل استعلام است

 

شرق

عكس پرحاشیه در «كاراكاس»

امارات ساخت دومین جزیره مصنوعی را كلید زد؛گسترش شیخ‌نشین با خاك پارسی

وزیر ارشاد:بودجه فرهنگ 92 كاهش پیدا كرد

گردشگری «قشم» بر مدار تحریم و تورم

 

آرمان

آماده‌باش 60 هزار نیروی واكنش سریع

آغاز استخدام در نهاد ریاست‌جمهوری

سید حسن خمینی: باید هزینه حضور با شخصیت حقیقی در فضای مجازی كاهش یابد

انصراف از خرید 100 هزار سكه پیش‌فروش

 

دنیای اقتصاد

 

نقطه تعادل در بازار ارز

بازار داخلی در مسیر عكس حركت كرد؛صعود اونس نزول سكه   

تغییر معادله بازار خودرو   

وداع با چاوز   

 

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;