عناوین برخی روزنامه‌های چهارشنبه 09 بهمن 1391

 

 

 

عناوین روزنامه های چهارشنبه 08 بهمن به شرح زیر است:

 

 

 

 

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون آغاز عرضه كالاهای اساسی از فردا،پرداخت كمك هزینه خرید آجیل به كارمندان یك نهاد مشهور،مالكی: عراق دیگر تاب تحمل منافقین را ندارد ،آسیب شناسی بداخلاقی های22 بهمن قم،قاضی در جایگاه متهم،از سنگال تا پاستور!،دست بالای ایران درآلماتی ،هاشمی 2013 چطور خواهد بود؟ ،بسته های هسته‌ای رد و بدل شد،«خودرو» واقعا كیلویی چند؟و…كه برخی از آنها در زیر می‌آید.

  روند شیوع علائم روانی در شهر تهران طی سال‌های 1378 تا 1390 با 38‌درصد رشد مواجه است. در عین حال شیوع اختلال روانی در تهران نیز 5/39‌درصد است. با وجود این رشد سریع و گسترش بیماری‌های روانی چرا مسئولان و سیاست‌گذاران نسبت به بیماری‌ها و اختلالات روانی بی‌توجهند؟ چرا سازمان‌های بیمه‌گر به اندازه بیماری‌های جسمانی به بیماری‌ها و اختلالات روانی توجه نمی‌كنند؟ چرا جامعه و بخشی از مسئولان همچنان برچسب و انگ‌زنی‌هایی نسبت به بیماری‌های روانی دارند؟ چه عواملی شیوع اختلالات روانی را در جامعه و به‌ویژه در كلانشهر تهران افزایش داده است؟ چه اتفاقی افتاده كه براساس آمارها، تهرانی‌ها از میانگین كشور اضطراب بیشتری دارند و مصرف داروهای ضد اضطراب در میان آن‌ها به مرحله هشدار رسیده است؟ آیا رسانه‌ها با انتشار این آمار نگران‌كننده سیاه‌نمایی می‌كنند یا قصد بیان واقعیت را دارند؟ آیا اساسا روزنامه‌نگاران، سیاهی‌ها را باید نادیده بگیرند یا چگونه باید با ارائه واقعیت، مردم را دچار یأس و ناامیدی نكنند؟ اینها سوالاتی است كه پاسخ‌هایش در سومین همایش سلامت روان و رسانه توسط روانپزشكان، مسئولان وزارت بهداشت و استادان روزنامه‌نگاری داده شد. در همایشی كه صبح دیروز سه‌شنبه در فرهنگسرای رسانه توسط كرسی یونسكو در حوزه سلامت برگزار شد، مصطفی معین، رییس كرسی یونسكو در آموزش سلامت روان، احمدعلی نوربالا، استاد روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران و عباسعلی ناصحی، مدیركل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت به عنوان سخنرانان این همایش هر كدام بعدی از ابعاد اختلالات روانی و هزینه‌هایی را كه كشور از این اختلالات متحمل می‌شود، بیان كردند. همچنین در دو پنل جداگانه نقش رسانه‌ها در چگونگی انعكاس اخبار مربوط به سلامت روان بررسی شد.

 

هدفمندی یارانه‌ها، تحریم‌ها مخرب سلامت روان

 

«نمی‌توانم نگرانی‌ام را از شیوع نسبتا بالای هیجان غم و اندوه و خشم و غضب و نیز كمرنگ بودن هیجان نشاط و شادابی، حالت تشویش و نگرانی مستمر، شرایط غیرقابل پیش‌بینی جامعه، حرمت‌شكنی‌های پی‌درپی، مشكلات اقتصادی ناپیدا، نبودن احساس امنیت و آزادی، نبودن رضایت از زندگی، احساس بی‌عدالتی ذهنی، رانندگی ناامن، بی‌اخلاقی، قانون‌گریزی و عدم نظارت‌پذیری، اصل و فرع شدن مسائل و… را در فضای سیاسی و اجتماعی جامعه نادیده بگیرم و احتمالا این عوامل و سایر مولفه‌های اجتماعی با افزایش بار اختلالات روانی و به‌خصوص سوءمصرف مواد در جامعه ما بی‌ارتباط نیست.»نوربالا با گفتن این حرف‌ها و نشان دادن نتایج آمارهای شیوع اختلالات روانی در سطح جهان و نیز ایران در اسلایدهای رنگی، شناخت اهمیت اختلالات روانی را نشان می‌دهد.

 

وی بخشی از صحبت‌هایش نیز به شرایط كنونی ایران ربط دارد: «ناپایداری نظام اقتصادی و عدم ثبات پول ناشی از تحریم‌ها و هدفمند كردن یارانه‌ها، حوادث بعد از انتخابات و دمیدن هیجان خشم و غم در جامعه از هر نوع رسانه و تریبون، روابط غیراخلاقی و قانون‌گریزی و اشاعه روحیه یأس و نا امیدی، مخرب سلامت روان جامعه است.»

 

همچنین نوربالا ترافیك سردرگم، آلودگی فزاینده هوا و جمعیت روزافزون شهر تهران را مكمل و موید سیر صعود اختلال سلامت روان در كلانشهر تهران عنوان می‌كند. به گفته وی از 10 بیماری معلولیت‌زا پنج بیماری به بیماری‌های روانی ربط دارد كه افسردگی بیش از بقیه موارد بر آن تاثیرگذار است. نوربالا با ارائه گزارشی از سال 2000 كه بیماری‌ها را تا سال 2020 پیش‌بینی كرده است، می‌گوید: «اختلال افسردگی از رتبه چهار به رتبه دو، خشونت از 19 به 12، حوادث رانندگی از 9 به رتبه سه، عوارض ناشی از جنگ از 16 به هشت، صدمه به خود از 17 به 14 افزایش یافته كه حاكی از توجه به سلامت روان در سال‌های آینده است.»همچنین گزارشی پیش‌بینی كرده است كه تا سال 2030 اختلالات افسردگی اساسی از رتبه چهار به دو بعد از بیماری ایدز در كشورهای در حال توسعه برسد و حوادث رانندگی از هشت تا چهار، خشونت از 15 به 13 و دیابت كه یك بیماری روان‌تنی است از 20 به 11 افزایش می‌یابد كه بیانگر وجود جهانی ناامن‌تر از نظر بیماری‌های روانی خواهد بود.

 

اختصاص5درصدی درآمد ناخالص ملی به بهداشت و درمان

 

«اگر پنج‌درصد از درآمد ناخالص ملی در حوزه بهداشت و درمان صرف می‌شود كار بزرگی نیست بلكه ننگ است. كشورهای دیگر تا 20‌درصد از درآمد ناخالص ملی را صرف این نعمت اساسی می‌كنند.» مصطفی معین، رییس كرسی یونسكو در حوزه سلامت نیز در حالی این سخنان را می‌گوید كه سهم بودجه روان نیز از كل بودجه سلامت سه‌درصد است. او می‌افزاید: «من به عنوان یك پزشك دعا می‌كنم كه فردی بیمار نشود و سر و كارش به ما پزشكان و بیمارستان‌ها نیفتد، زیرا اخلاق پزشكی ما خوب نیست و این‌ها واقعیت‌هایی است كه حتی بیانش ضرررسان است.»

 

رییس كرسی یونسكو در آموزش سلامت روان می‌گوید: «باید اعتراف كنیم اخلاق ما پزشكان با مردم خوب نیست و باید دعا كنیم سر و كار مردم به ما پزشكان و بیمارستان‌ها نیفتد.»معین رواج فردگرایی و انواع تبعیض‌ها در جامعه و استرس‌های شغلی، بیكاری و ناپایداری‌های سریع كنونی در كشور را مورد انتقاد قرار می‌دهد. او سبك زندگی ناسالم از مصرف موادمخدر گرفته تا رژیم غذایی نامناسب و نقص حریم خصوصی را از جمله عواملی قلمداد می‌كند كه باعث ایجاد فضای خشونت‌بار در جامعه شده كه آن را حتی در ترافیك‌های روزمره، ساعت‌های اداری و خانواده‌ها شاهد هستیم. به گفته او ناآگاهی، خودباختگی و تقلید از فرهنگ بیگانه همچنین سوءاستفاده از دین عواملی است كه امنیت جامعه را به خطر انداخته و آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد. ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمان نیمی از مبتلایان را از درمان منصرف می‌كند. عباسعلی ناصحی به عنوان یكی دیگر از سخنرانان این همایش برخی از آمار رسمی شیوع اختلالات روانی را ذكر می‌كند، این‌كه طبق آخرین تحقیقات انجام شده در سال 89 و 90 حدود 6/23‌درصد افراد 15 تا 64 سال كشور كه 12‌میلیون نفر می‌شوند، دچار اختلالات روانی هستند؛ از میان آن‌ها 82‌درصد خدمات مناسب درمانی دریافت نمی‌كنند و تنها 18‌درصد بیماران روانپزشكی در طول یك سال حداقل خدمات را دریافت می‌كنند. 6/49‌درصد افراد علت مراجعه نكردن خود را مشكل در پرداخت هزینه و 6/26 درصد نداشتن بیمه عنوان كرده اند. وی نسبت بیماران روانپزشكی را كه برای دریافت خدمات به مراكز درمانی مراجعه می‌كنند، 44‌درصد بیماران عنوان و تاكید می‌كند كه 56‌درصد از بیماران هیچ‌گونه خدماتی دریافت نمی‌كنند. چهاردرصد بیماران نیز كسانی هستند كه خدمات مناسب نمی‌گیرند، گاهی داروی خود را مصرف نكرده و از ادامه درمان منصرف می‌شوند.

 

مدیركل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در مورد هزینه بستری در بخش‌های روانپزشكی می‌گوید: «افرادی كه یك تا سه مورد در سال در بخش‌های روانپزشكی بستری شده و همچنین بیماران روانی كه در بخش‌های جسمی بستری شدند، یك تا سه بار در سال گزارش شده‌ است.»

 

مدیركل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت می‌گوید: «هزینه بستری كه از جیب مردم پرداخت شده است، در یك نوبت بستری 203‌هزار تومان برآورد شده كه 82‌درصد آن هزینه پزشكی و 18‌درصد هزینه غیرپزشكی بوده است.»

 

به گفته وی هزینه بستری بخش‌های غیرروانپزشكی در بخش جسمی حدود 540‌هزار تومان بوده كه 7/2برابر هزینه‌های روانپزشكی است، بنابراین تصور این‌كه بیمار روانپزشكی در زمان بستری هزینه بیشتری را به نظام سلامت تحمیل می‌كند، اشتباه است. وی ادامه می‌دهد: «219‌هزار تومان میانگین هزینه بستری بیماران روانپزشكی در یك سال است و 600‌هزار تومان میانگین این هزینه در بخش غیرروانپزشكی است. در واقع مجموع میانگین هزینه‌ای كه یك فرد در سال پرداخت می‌كند، 821‌هزار تومان است.»وی با تاكید بر این‌كه هرچه سرمایه‌گذاری در حوزه اختلالات روانی بیشتر شود، سود بیشتری نصیب سازمان‌های بیمه می‌شود، می‌افزاید: «هزینه یك نوبت خدمات سرپایی 38‌هزار تومان می‌شود و این در حالی است كه هزینه‌های قضایی و انتظامی كه بیماران روانپزشكی در سال پرداخت می‌كنند، 25‌برابر بیماران عادی است بنابراین مشكلات قضایی این افراد بسیار زیاد است.»مدیركل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت میانگین هزینه مستقیم بیماران روانپزشكی در بخش جسمی و غیرپزشكی را 749‌هزار تومان برآورد كرد كه یك‌سوم سرانه درمان است و این بیانگر نزدیك شدن بیماران روانپزشكی به خط فقر است. ناصحی همچنین در مورد خسارت‌هایی كه اختلالات روانپزشكی به زندگی فردی و اجتماعی فرد مبتلا وارد می‌كند، می‌گوید: «میزان اشتغال این افراد 5/33‌درصد، میانگین درآمد روزانه 171‌هزار ریال و غیبت از كار این افراد 5/24روز درماه است. میزان بیكاری در گروه بیماران روانپزشكی 6/1برابر گروه غیربیماران است و میزان ازكارافتادگی این بیماران 5/3برابر بیماران عادی است.»

 

جام جم

بازجویی در بازداشتگاه‌های پلیس ممنوع شد

پیشنهادهای ایران و 1+5 روی میز مذاكره

دارابی:تلویزیون خودش را هم نقد می‌كند

آغاز عرضه كالاهای اساسی از فردا

 

خراسان

طرح جدید ایران و پیشنهاد بازنگری شده ۱ + ۵

بازجویی از متهمان در بازداشتگاه نیروی انتظامی ممنوع است

اظهارات اولیای دم پس از جلسه غیرعلنی دادگاه كهریزك

پرداخت كمك هزینه خرید آجیل به كارمندان یك نهاد مشهور

 

جمهوری اسلامی

دومین روز مذاكرات ایران و گروه 1+5 در انتظار تعیین تكلیف پیشنهادهای متقابل

دستور دولت به خودروسازها برای فروش سهام خود در بانك‌ها

مالكی: عراق دیگر تاب تحمل منافقین را ندارد

افتتاح میدان نفتی سروستان ونیروگاه گازی حافظ در شیراز

 

رسالت

آسیب شناسی بداخلاقی های22 بهمن قم

عسگراولادی:كارآمدی قدرت با روش‌های اخلاقی هدف است

پیشنهاد جامع و جدید ایران به 1+5

استراو:ایرانیان حق دارند به غرب بدبین باشند

 

قدس

بسته در برابر بسته

بهمنی:خرید و فروش ارز در بازار ممنوع می‌شود

قاضی در جایگاه متهم

 

سیاست روز

از سنگال تا پاستور!

۱+۵ در آزمون پیشنهاد جدید ایران

چهره واقعی «كری» در سوریه پرده‌برداری شد

رئیس قوه قضاییه:بازجویی از متهمین در بازداشتگاه‌های پلیس ممنوع است

 

تهران امروز

پیشنهاد جامع ایران به گروه 1+ 5

جهش 105 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در سال 91

نخستین جلسه دادگاه متهمان كهریزك

بار معتادان بر دوش سازمان‌های حمایتگر

 

وطن امروز

دست بالای ایران درآلماتی

امارات زیر چرخ‌های تیراختور

ایتالیا همچنان بدون نخست‌وزیر

 

جوان

1+5 كاهش جزئی تحریم‌ها را پیشنهاد كرد تا باب مذاكره باز بماند

خرید و فروش مسكن در تهران با كاشناسی شایعه

اجلاس علمای جهان اسلام ر تهران برگزار می‌شود

اتهام معاونت در قتل به یكی از متهمان كهریزك تفهیم شد

 

آفرینش

تعداد و زمان پاسخگویی به سوالات آزمون دكتری

رئیس جمهور:تبدیل ایران به قدرت اقتصادی به معنای خلق قدرت فرهنگی و سیاسی اثرگذار است

1+5 یك پیشنهاد سازنده به ایران ارائه خواهد داد

حسن روحانی:اختلاف نظر سیاسی ایرادی ندارد ولی به دشمنی و كینه تبدیل نشود

 

ملت ما

ارائه بسته پیشنهادی جدید از سوی ایران

دادگاه غیر علنی متهمان كهریزك

3 گل آسیایی در كیسه اماراتی‌ها

تولید غیرمجاز سركه از الكل صنعتی

 

قانون

مذاكره در دمای صفردرجه

دادگاه كهریزك پشت درهای بسته

واكنش نمایندگان به اظهارات ‌كوچك زاده علیه خبرنگاران

ممنوعیت بازجویی از متهمان در بازداشتگاه‌های پلیس

 

مردم سالاری

دادگاه سعید‌مرتضوی غیر‌علنی برگزار شد

بازگشت سیستم كوپنی به اقتصاد كشور

هزار وعده مسوولان، یكی وفا نكرد

رونمایی از بسته پیشنهادی به ایران در دور دوم؟

 

ابتكار

چانه زنی داغ در «آستانه» سرد

احمدی نژاد می‌آید؟

سرانجام متهمان كهریزك محامه شدند

رسوایی ده نمكی توقیف می‌شود؟

 

شرق

دادگاه «كهریزك» غیرعلنی برگزار شد

اشك‌ها و لبخندهای خسرو سینایی:همیشه اعتراض تاوان داشته است

«مریم حیدرزاده»:حسرت‌ها به لذت تبدیل شد

رسانه‌ها در انتظار رونمایی از «پیشنهاد» ایران

 

آرمان

هاشمی 2013 چطور خواهد بود؟

ورودخواهر به اختلاف دو برادر

یك دادگاه، سه صندلی سه متهم آشنا

گزارش 56 صفحه‌‌ای برای توافقی دوجانبه

 

بهار

تفهیم اتهام معاونت در قتل به «س.م»

بسته های هسته‌ای رد و بدل شد

بازجویی در بازداشتگاه پلیس ممنوع شد

تهرانی‌ها مضطرب‌ترین مردم كشور

 

دنیای اقتصاد

بسته‌های ایران و غرب روی میز

آثار سه شوك در بازار مسكن سال آینده   

«خودرو» واقعا كیلویی چند؟

«نامی» به آسانی وزیر ارتباطات شد

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;