عضو شورای شهر تهران: جایگاه نظام مهندسی دچار افول شدید شده است

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: یک هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان زمانی می تواند در پایان دوره هیئت مدیره ادعا کند کارنامه مثبتی داشته است که در ارتقای جایگاه مهندسان تحول ایجاد کرده باشد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد سالاری  با بیان این مطلب افزود: در اصل این کارنامه موفق زمانی از نظر راستی آزمایی درست خواهد بود که ما وقتی به مردم مراجعه می کنیم، اعتماد آنها به اعضای سازمان نظام مهندسی بیشتر شده باشد؛ اما واقعیت آن است که هم اکنون یک بی اعتمادی عمومی نسبت به اعضای نظام مهندسی وجود دارد.
سالاری در ادامه عنوان کرد: این بی اعتمادی چه در خصوص افرادی که اقدام به طراحی می کنند و چه آنهایی که مسئولیت مجری ذی صلاح و یا نظارت را برعهده می گیرند، وجود دارد و در اینجا ما به عنوان مدیریت شهری، شرای شهر و نظام مهندسی باید پاسخگو باشیم که چرا رویکردهای ما به این سمت رفته که باعث شده تا جامعه شهری نسبت به مهندسان و حرفه مندان ما نگاه خوبی نداشته باشند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دلیل چنین موضوعی مشخص است، ادامه داد: این نگاه در شهرداری ها به این دلیل بوده که رویکرد شهرداری ها در اداره شهر فقط معطوف به درآمدزایی بوده، نه کیفیت و هویت. درواقع برای شهرداری ها مهم این بوده که پروانه های بیشتری صادر شود تا بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند.
سالاری افزود: در سازمان نظام مهندسی نیز رویکردها به رویکرد تنزل یافته ای مثل ایجاد اشتغال برای مهندسان تمرکز یافته است. به طور نمونه تعداد قابل توجهی از مهندسان را درگیر برگه، مسئولیت های مربوط به طراحی، اجرا و نظارت بکنیم.
وی با انتقاد از این استراتژی غلط در سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: این استراتژی غلط جواب نداده و باعث شده که جایگاه سازمان نظام مهندسی در کشور ما به شدت افول کند.
سالاری با بیان اینکه تصمیم سازان در این حوزه باید پاسخگو باشند، تصریح کرد: اگر هیئت مدیره های نظام مهندسی مبتنی بر حقوق عمومی و مبتنی بر صیانت و حفاظت از جایگاه و رسالت اصلی نظام مهندسی اقدام کنند؛ نه مبتنی بر منافع سوداگری، به طور قطع در آن زمان جامعه شهری خود به خود به آنها اعتماد می کنند و در ساخت و سازها از خدمات جامعه مهندسی استفاده می کنند.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران یادآور شد: اشکالی که در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و استان های دیگر وجود دارد، این است که آنها خودشان می خواهند که برای مهندسان به صورت بالا به پایین و به صورت تحکمی و سلبی شغل ایجاد کنند. در صورتی که نباید اقدام به چنین کاری بکنند و باید از جایگاه نظام مهندسی صیانت کنند.
وی تاکید کرد: اگر از منظر مردم به این صورت باشد که جامعه مهندسی جامعه باسوادی است و رویکردهای آنها مبتنی بر منافع عمومی است؛ در آن صورت جامعه شهری خود به خود برای ساخت و ساز به مهندسان مراجعه می کنند.
عضو شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: این پارداوکسی است که باعث شده تا شاهد افول جایگاه نظام مهندسی در کشور باشیم و این نگاه باعث شده تا بیشترین ظلم به سازمان نظام مهندسی و اعضای این سازمان شود.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;