ضرورت انتخاب افراد اصلح برای نظام مهندسی

در این شرایط، مهم‌ترین کار انتخاب افراد اصلح با حضور در پای صندوق‌های رای است. به هر حال باید بپذیریم که افراد حاضر کسانی هستند که جامعه مهندسی انتخاب کرده‌اند.
به گزارش تاسیسات نیوز، سید‌مهدی‌ هاشمی، رئیس سابق کمیسیون عمران مجلس و سازمان نظام مهندسی کشور گفت: صنعت ساختمان و ابنیه یکی از مهم‌ترین ثروت‌های کشورها به حساب می‌آید و بر اساس بررسی‌هایی که چند سال پیش صورت گرفت،  مشخص شد که ارزش صنعت ساختمان معادل منابع نفت و گاز کشور است.
وی افزود : نکته دیگر اینکه سرمایه‌ای که باید ۱۰۰ سال عمر مفید داشته باشد، حداکثر ۳۵ سال عمر دارد و این به معنای هدر‌رفت سرمایه‌های ملی است.
وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی در تمام کشور حدود ۶۷۰ هزار عضو دارد، گفت:  بر اساس بررسی‌ها، مشارکت این قشر در سرنوشت کاری خود حدود ۱۰ تا ۱۵درصد بوده است و این پیام خوشایندی نیست. قطعا وضعیت موجود به هیچ وجه مطلوب نیست و جالب اینکه تمام کسانی که حتی از این آشفتگی هم سود می‌برند، از وضعیت ناراضی هستند. بنابراین در این شرایط، مهم‌ترین کار انتخاب افراد اصلح با حضور در پای صندوق‌های رای است. به هر حال باید بپذیریم که افراد حاضر کسانی هستند که جامعه مهندسی انتخاب کرده‌اند.
هاشمی ‌ادامه داد: برخی افراد برای حضور در نظام مهندسی هزینه‌های چند ده میلیاردی می‌کنند و طبیعی است در صورت پیروزی، این هزینه‌ها باید از راهی جبران شود. اینجاست که مفسده‌هایی مانند ارجاع کار بر خلاف دستورالعمل اتفاق می‌افتد.
وی همچنین با انتقاد از فرآیند صدور پروانه ساخت گفت: متوسط صدور پروانه در کشور ۹ ماه است و این به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. زمانی که بنده در شهرداری بودم، این مدت زمان را به ۴۵ روز رساندیم، اما بعدها به همان روال سابق برگشت.
وی با اشاره به اینکه حدود ۸۵ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام داریم که نیازمند ۹۰۰هزار میلیارد تومان بودجه است، افزود: بودجه عمرانی سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شود که از این میزان کمتر از ۳۰هزار میلیارد تخصیص می‌یابد. با این وضعیت اگر  به فرض محال نرخ تورم و استهلاک را در سال‌های آینده صفر در نظر بگیریم و تمام بودجه تعیین شده هر ساله تخصیص پیدا کند، حدود ۱۳ سال زمان برای تکمیل پروژه‌ها نیاز داریم. ما در مجلس شورای اسلامی ‌تصویب کردیم که این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود و حتی در جلسه سران سه قوه هم به تصویب رسید، اما کسانی که منافعشان در تعطیلی پروژه‌ها بود، مانع شدند. بنابراین موانع در همه جا وجود دارد، اما ما وظیفه داریم با انتخاب درست و همکاری این وضعیت را اصلاح کنیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;