صنعت ساختمان‌سازی و قهر مسئولان و مهندسان با آن!

صنعت ساختمان نمی‌داند با رکود سنگین بازار مسکن مقابله کند یا با بی‌توجهی مسئولین مرتبط و مهندسین.
 سینا پسران افشاریان: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در ارومیه درحالی با حضور بیش از یک‌صد شرکت برگزار شد که جز رییس سازمان نظام مهندسی که تنها یک ساعت پایانی آخرین روز نمایشگاه در غرفه سازمان خود حضور یافت، هیچ مسئول مرتبط با صنف صنعت ساختمان‌سازی به این نمایشگاه نیامد تا بی‌مهری‌ و بی‌توجهی‌ها به این صنعت بیش از پیش ادامه یابد.
* صنعت ساختمان‌سازی یکی از صنایع مهم و با اشتغال زیاد است که در اوج بحران رکود مسکن و وضعیت آشفته اقتصاد کشور به شکلی بخور و نمیر فعال بوده و با توجه به نیاز جدی اقشار مختلف به مسکن و همچنین فارغ‌التحصیلان بالای رشته‌های مرتبط نیازمند توجه جدی برای برون‌رفت از بحران است.
معاونت عمرانی استانداری، شهرداری و شورای شهر، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیش از ۱۷۰۰۰ عضو فقط در استان آذربایجان‌غربی به شکل مستقیم و میراث فرهنگی، ورزش و جوانان و سایر ادارات، ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز به شکل غیر مستقیم با صنعت ساختمان‌ ارتباط دارند و همچنین یکی از نمایندگان شهر ارومیه که خود در گذشته‌ای نزدیک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز بوده،نشان دهنده اهمیت فراوان این صنعت است.
پانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان‌سازی نیز امسال طی ۴ روز در ارومیه با حضور شرکت‌های مختلف برگزار شد و نکته عجیب برگزاری این نمایشگاه، عدم حضور مسئولان مرتبط با این صنعت از جمله معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، شهرداران شهرستان‌های مختلف استان از جمله ارومیه و شهرداران مناطق مختلف این شهرها، معاونین عمرانی شهرداری‌ها، مدیرکل راه‌وشهرسازی و حتی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بود که این نمایشگاه را به محلی برای نمایش بی‌مهری مقامات به این صنعت تبدیل کرد.
شاید دلیل غیبت رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان طی روزهای نخست بدلیل حضور در اجلاس هیئت عمومی نظام‌مهندسی‌های سراسر کشور و شهردار ارومیه بدلیل استراحت بعد از عمل جراحی موجه بوده باشد ولی عدم حضور سایر مسئولین که باید تلاش خود را در راستای خروج مسکن از رکود و حمایت خود را از صنعت ساختمان بیش از پیش بیشتر کنند، عجیب و دور از انصاف و ناامیدکننده باشد.
البته ذکر این نکته نیز نباید به فراموشی سپرده شود که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بیش از ۱۷۰۰۰ عضو دارد و این تعداد عضو که اکثرا مهندسان عمران و معماری هستند و همگی با صنعت ساختمان ارتباط مستقیم دارند، از این نمایشگاه استقبال چندانی نکردند بطوریکه این مسئله به خودی خود با توجه به بی‌مهری مسئولان مرتبط، رکود مسکن در کشور را بیش از پیش نمایان و از این رکود حمایت می‌کند.
نکته قابل تامل در بازار مسکن و حوزه ساختمان اینست که اگر سری به بازار مسکن در مرکز استان آذربایجان‌غربی زده باشیم متوجه میشم در یکی از مناطق متوسط و البته مورد توجه عامه، قیمت فروش متری آپارتمان از ۱۸ تا ۳۵ میلیون ریال در اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷، اکنون به حدود ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال رسیده است با این حال رکود سنگین حاکم بر بازار مسکن مانع از خرید و فروش بیشتر و البته از رونق افتادن حرکت سازندگان به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز شده و خطر اینکه فارغ‌التحصیلان این رشته که اکثر آنها در دهه ۸۰ تبدیل به مهندس شده‌اند، به تلی از بیکاران جامعه تبدیل شوند افزایش می‌یابد و این اتفاق با توجه بی توجهی مسئولان مرتبط این صنعت، نمود بیشتری خواهدیافت.
سخن اینست که دلیل عدم حضور معاون عمرانی استاندار و شهرداران و شورای شهر و مدیرکل راه و شهرسازی را قهر آنان با صنعت ساختمان دانست یا دلیل غیرقابل قبول دیگری.
در روزهایی که خروج از رکود مسکن، و تلاش برای کاهش قیمت فروش و اجاره مسکن برای کمک به خانواده‌ها و مردم باید سرلوحه تلاش مسئولین برای بهبود شرایط تبدیل شود، بهتر است این غیبت با پاسخ قانع کننده مسئولین شفاف‌سازی شود و این صنعت، وظیفه مسئولین مرتبطش را با خود بداند.
امید است برای بهبود وضعیت مسکن و بازگشت صنعت ساختمان‌سازی به عنوان یک صنعت پراشتغال به وضعیت متعادل، نیاز به اهتمام جدی از سوی مسئولین و از همه مهم‌تر جمیع مهندسین و اعضای نظام‌مهندسی دارد و امیدواریم این بار مسئولین به دور از سیاسی بازی و البته دلایل واهی، توجهی جدی به این صنعت داشته باشند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;