شناسنامه انرژی ساختمان ها به زودی صادر می شود

صالحی از انعقاد تفاهم نامه ای بین سازمان نظام مهندسی، شهرداری تهران، شرکت مصرف بهینه سوخت و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد با هدف فراهم کردن بستر صدور شناسنامه انرژی برای ساختمان ها خبرداد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، امروز برنامه “صبح و گفتگو” با موضوع میزان مصرف انرژی ساختمان ها و در ارتباط تلفنی با مهندس مهدی صالحی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران و دکتر بهروز کاری عضو هیئت علمی و رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.
کاری تعیین میزان مصرف انرژی ساختمان ها را نیازی به شدت ضروری عنوان کرد و گفت: متاسفانه مصرف انرژی ساختمان های مختلف در مناطق و با کاربری های مختلف مشخص نیست.
وی با تأکید بر لزوم تهیه یک شناسنامه انرژی برای ساختمان ها بیان داشت: یکی از ملزومات تعیین مقدار مصرف انرژی در ساختمان ها همین شناسنامه دار کردن ساختمان است.
عضو هیئت علمی و رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی گفت: ما در ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، یک تمایزی بین ساختمان هایی که حداقل موارد را رعایت می کنند و ساختمان های که طراحی و اجرای بالاتری برای صرفه جویی انرژی دارند قائل شدیم و در آینده نزدیک شاهد ساختمان هایی مطابق با مبحث ۱۹، ساختمان های کم انرژی و ساختمان های بسیار کم انرژی خواهیم بود.
کاری یادآور شد: این کار یک ارزش افزوده است و فروشنده ساختمان می تواند به عنوان یک مزیت نسبت به ساختمان های معمولی ارزشگذاری کند و در عین حال یک فرهنگ صرفه جویی را نیز به همراه خواهد داشت.
وی افزود: معمولا در دنیا اینگونه اقدامات صرفه جویی انرژی را دولت ها برای ساختمان های دولتی آغاز می کنند تا بخش خصوصی الگوبرداری کند و در کشور ما به دلیل اینکه سوبسید انرژی برای ساختمان های دولتی معنایی ندارد اجرایی کردن آن بسیار ساده تر و ضروری است.
در ادامه “صبح و گفتگو”، صالحی از انعقاد تفاهم نامه ای بین سازمان نظام مهندسی، شهرداری تهران، شرکت مصرف بهینه سوخت و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، سازمان ملی استاندارد و مجموعه وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته خبر داد و گفت: این تفاهم نامه با هدف فراهم کردن بستر صدور شناسنامه انرژی برای ساختمان ها منعقد شد.
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران افزود: امیدواریم با ویرایش جدید مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی و ایجاد سازوکار نرم افزاری و سخت افزاری، یک شناسنامه انرژی و برچسب انرژی را برای ساختمان اعم از واحد مسکونی و تجاری همچون سایر کالاها تولید کنیم.
این مقام مسئول همچنین وجود شناسنامه مصرف انرژی ساختمان ها را حق قانونی و طبیعی خریداران و سازندگان ساختمان ها دانست و تأکید کرد: سازندگان و خریداران باید این مهم را مطالبه کنند.
صالحی با اعلام اینکه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان به عنوان یکی از الزامات مهندسی ساختمان در دستور کار است افزود: سازندگان و مالکان موظفند این کار را در تولید مسکن و ساختمان رعایت کنند. در واقع قرار است این موضوع با دقت بالاتری رصد و میزان رعایت یا عدم رعایت آن اعلام شود وگرنه یک فرآیند جدید اداری نیست.
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت: فرآیند تعیین مصرف انرژی ساختمان ها درباره ساختمان های درحال ساخت خواهد بود و اجرای موضوع مبحث ۱۹ درباره ساختمان های موجودی که ساخته شدند و پایان کار گرفته اند بسیار سخت تر است.
وی همچنین درخصوص اقدامات شهرداری در حوزه معماری و ساختمان برای معلولان بیان داشت: ستاد مناسب سازی فضاهای شهری در شهر تهران از سال ۱۳۸۴ تشکیل شد اما با ابلاغ “قانون جامع حمایت از معلولان” در سال ۱۳۹۷ مناسب سازی فضاهای شهری رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت.
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران افزود: قرار است از این به بعد اگر ساختمان و یا معبر و پارک و هر فضایی می سازیم شرایط اقشار خاص را نیز در نظر بگیریم و عدم توجه به این موضوع، تخلف و جرم محسوب می شود.
صالحی عنوان کرد: شهرداری نیز با افزایش ۳,۶ دهم برابری بودجه مناسب سازی فضاهای شهری اقدامات جدی تری را آغاز و بخشی از فضاهای شهری را برای معلولان آماده کرد.
مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران یادآور شد: نرم افزار “رایا ” فضاهای مناسب سازی برای عبور معلولان و کم توان را ارائه می کند تا این اقشار برای کارها و حضور خود در شهر برنامه ریزی کنند.
صالحی به رادیو گفت و گو گفت: ما برای مناسب سازی فضای شهری “برنامه جامع اقدام” را در دستور تدوین داریم تا شبکه هم افزایی را در اختیار معلولان قرار دهیم.
منبع رادیو گفتگو
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;