شناسایی نانو ساختارهایی که به طور طبیعی ضدآب هستند

محققان با مطالعه روی حشرات توانستند نانو ساختارهایی را شناسایی کنند که به صورت طبیعی ضدآب هستند. شبیه‌سازی این نانو ساختارها با ایجاد قابلیت دفع قطرات، امکان تولید سطوح محافظتی در برابر ویروس‌هایی مانند کووید ۱۹ را فراهم می‌کند.

به گزارش تاسیسات نیوز، در چند دهه گذشته برای ساخت سطوح آب‌گریز از گیاهانی مانند برگ نیلوفر آبی الهام گرفته شده و این نوع ساختارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بخش سبکی از بافت آن‌ها از مواد جامد تشکیل شده و لایه بسیار نازکی از هوا روی سطح قرار می‌گیرد که موجب سر خوردن قطرات آب از روی آن می‌شود.
اما ساختار مورد استفاده محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا کاملا متفاوت بوده و تراکم بسیار بیشتری در مقایسه با سطوح آب‌گریز ساخته دست بشر دارد. به همین علت قادر است قطراتی مانند باران را که با سرعت زیاد در حال حرکت هستند، به سادگی دفع کند.
به اعتقاد محققان، این ساختار جدید در زمینه‌های مختلف از تولید پوشش خارجی ربات‌های پرنده مورد استفاده برای تحویل کالا گرفته تا تولید هواپیماهای تجاری کاربرد دارد و موجب افزایش ایمنی این تجهیزات می‌شود. همچنین می‌توان از این فناوری در تولید تجهیزات محافظتی شخصی برای مقابله با قطرات حاوی ویروس‌هایی مانند ویروس کرونا که در اثر عطسه و سرفه با سرعت زیاد در محیط پراکنده می شوند، استفاده کرد. بدین ترتیب قطرات حاوی ویروس روی سطح تجهیزات محافظتی باقی نمی‌ماند و خطر انتقال آن‌ها از این طریق کاهش می‌یابد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;