سوزانده شدن گاز کمتر در مشعل های پارس جنوبی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری شانا، مهدی یوسفی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، همزمان با هفته دولت با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در حوزه انرژی مهمترین وظیفه این سازمان را تسهیل کننده روابط سرمایه گذاران با دولت، حاکمیت و وزارت نفت دانست و با بیان این که روی کارآمدن دولت یازدهم همزمان با تشدید تحریمها و رکود اقتصادی بود، ادامه داد: در دولتهای بعد از انقلاب اسلامی، در هیچ دورانی مانند سه سال اخیر، کشور با فشارهای اقتصادی مواجه نبود، اما دولت یازدهم با همه محدودیتهای مالی توانست موفقیتهای قابل توجهی در حوزه صنعت نفت کسب کند.




افزایش ۱۹۰ میلیون مترمکعبی در تولید روزانه پارس جنوبی




وی با اشاره به افزایش تولید میدان گازی پارس جنوبی در سه سال گذشته، گفت: تا پیش از روی کارآمدن دولت تدبیر وامید، تولید میدان گازی پارس جنوبی در شرایطی که کشور هم مشکلات اقتصادی کمتری داشت، حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب در روز بود.





یوسفی افزد: اما با سیاست گذاری انجام شده به ویژه سیاست اولویت بندی فازهای پارس جنوبی، در مدت همین سه سال، شاهد راه اندازی فازهای ١٢، ١٥-١٦ و بخشی از فازهای ١٧ و ١٨ بودیم ضمن این که امسال نیز بخشی از فاز ١٩ در حال تولید است.





وی ادامه داد: در حال حاضر تولید میدان گازی پارس جنوبی به ٤٣٠ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که حاکی از افزایش ۱۹۰ میلیون مترمکعبی نسبت به سه سال گذشته است.




افزایش مستمر تولید پارس جنوبی در همه فصلها




مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افزود: اتفاقی که طی سه سال اخیر با برنامه ریزی انجام شده از سوی وزارت نفت رخ داد این بود که زنجیره فعالیتها در پارس جنوبی همگام باهم توسعه یافتند به همین دلیل است که از سه سال پیش تاکنون تقریبا در همه فصول سال شاهد افزایش تولید در پارس جنوبی بودیم.





وی گفت: با این که در دولت گذشته اقدامهای فراوانی برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی صورت گرفت اما در دولت یازدهم شاهد افزایش تولید از میدان گازی پارس جنوبی هستیم آن هم در شرایطی که دولت با بدترین شرایط مالی و تحریمهای شدید علیه صنعت نفت مواجه بود.





رشد صادرات میعانات گازی و کالاهای غیرنفتی از منطقه ویژه




مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در ادامه به اقدامهای انجام شده در این منطقه در حوزه صنایع پتروشیمی اشاره کرد و افزود: برخی از طرحهای پتروشیمی طی این سه سال به بهره برداری رسیده اند که شاهد افزایش تولید محصولات پتروشیمی هستیم.





وی ادامه داد: بر این اساس مجموع صادارت منطقه ویژه اقتصادی پارس شامل میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در سال ٩٣ به ٢١ میلیون تن رسید و این رقم در سال ٩٤ به ٢٤,٥ میلیون تن افزایش یافت.





یوسفی افزود: تا پایان تیرماه امسال نیز ١٣,٥ میلیون تن میعانات گازی و کالاهای غیرنفتی از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس صادر شده است که به لحاظ ارزشی حاکی از رشد ٤٣ درصدی نسبت به چهارماهه سال ٩٤ بود.





به گفته وی، درحالی آمار صادرات میعانات گازی و کالاهای غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افزایش یافته است که طی همین مدت در بازارهای جهانی شاهد کاهش شدید قیمت نفت بوده ایم.





شروع فعالیتهای اجرایی طرح پالایشگاه فراگیر سیراف از مهرماه




وی پرونده دولت یازدهم در حوزه صنایع پایین دستی منطقه را قابل قبول دانست و افزود: یکی از مهمترین برنامه های وزارت نفت برای جلوگیری از خام فروشی طرح احداث پالایشگاه فراگیر سیراف است که هم اکنون بحث تسطیح اراضی سیراف به پایان رسیده و با اطلاعی که از شرکت هماهنگ کننده سرمایه گذاران داریم، این امیدواری است که از مهرماه فعالیتهای اجرایی این پروژه نیز شروع می شود.




کلنگ زنی ١٠ طرح در هفته دولت




یوسفی با بیان این که پس از برجام و طی یکسال گذشته متقاضیان بخش خصوصی برای اجرای ١٠ طرح در منطقه ویژه اقدام کرده و پول زمین را نیز پرداخت کرده اند که در هفته دولت امسال کلنگ زنی این طرحها انجام می شود، افزود: این طرحها با سرمایه گذاری ١٠٠ درصدی بخش خصوصی با هزینه ای بالغ بر هشت هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان اجرا می شود.





وی با بیان این که سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تعهد مالی در قبال سرمایه گذاران این طرح ندارد، ادامه داد: وظیفه ما تسهیل سرمایه گذاری در منطقه است و سرمایه گذاران نیز از ما انتظار کمک مالی ندارند.




امضای تفاهمنامه مطالعات زیربنایی پارس ۳ با اینتراویل ایتالیاو پتروپارس




یوسفی با اشاره به امضای تفاهمنامه مطالعات امکان سنجی ساخت تاسیسات زیربنایی محدوده پارس ٣ میان شرکتهای اینتراویل ایتالیا،‌ پتروپارس و این سازمان، اظهارکرد: آخر پاییز نتایج این مطالعات مشخص می شود و پس از آن برای توسعه و سرمایه گذاری تصمیم می گیریم.




وی با بیان این که زیرساختهای توسعه پارس ٣ با سرمایه گذاری بخش خصوصی توسعه می یابد، ادامه داد: اگر بنا باشد دولت همان زیرساختهایی که در پارس ١ ایجاد کرد در پارس ٣ ایجاد کند با قیمتهای امروز حداقل باید ٢ هزار میلیارد تومان هزینه کند.





مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به محدودیتهای منابع مالی دولت و علاقه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این منطقه ادامه داد: سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از مشارکت بخش خصوصی و شرکتهای خارجی برای توسعه زیرساختهای این منطقه استقبال می کند و تنها ضمانتی که در قبال آنها داریم امنیت سرمایه گذاری در این منطقه است.





فریز هزار هکتار در منطقه پارس برای سرمایه گذاران پایین دستی




وی با بیان این که در حوزه پایین دستی خودمان را محدود به طرحهای کلنگ زنی نکرده ایم، ادامه داد: همچنین مشکلی برای توسعه صنایع پایین دستی در آینده در منطقه پارس وجود ندارد زیرا هزار هکتار زمین نیز برای فعالیتهای بخش خصوصی در این بخش موجود است.





یوسفی با اشاره به اقدامهای دولت یازدهم در زمینه اچ اس یی، ادامه داد: دولت تدبیر و امید همواره خود را نسبت به رعایت مسایل ایمنی و حفظ محیط زیست متعهد می داند بر این اساس کاهش آلایندگی در محیط پیرامونی پارس جنوبی همواره در دستور کار بوده که کاهش فلرینگ در این راستا بوده است.





مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از جمله دلایل آلایندگی در منطقه را سوزاندن گازهای همراه مشعل دانست و افزود: در حال حاضر سوزاندن مشعل گازهای همراه در ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در دولت یازدهم ٧٠ درصد کاهش یافته است.





کاهش سوزاندن گازهای همراه




وی با بیان این که سوزاندن مشعل گازهای همراه ۱۰ فاز نخست پارس جنوبی در سال ۸۷ حدود ۵۶ میلیون مترمکعب در هفته بود که امروز به کمتر از پنج میلیون مترمکعب در هفته کاهش یافته است ادامه داد:‌ براساس هدفگذاری صورت گرفته در سال آینده این میزان به ۲.۸ میلیون مترمکعب در هفته کاهش خواهد یافت.





یوسفی با بیان این که در هر حال صنایع فعال در منطقه ویژه دارای آلایندگی هستند، تصریح کرد: با این حال وزارت نفت همه تلاش خود را به کار می برد تا آثار آلایندگی این صنایع را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.





مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به مکانیزه کردن انبارهای گوگرد در این منطقه ادامه داد: قبلا بارگیری گوگردها به روش سنتی انجام می شد اما اکنون با مکانیزه شدن صادرات گوگرد و پهلوگیری کشتی‌های صادراتی در اسکله‌های مجتمع بندری پارس عملیات بارگیری گوگرد در پارس جنوبی بدون هیچ آلودگی زیست محیطی طی دو روز انجام می شود.





به گفته یوسفی، فضای سبز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در ابتدای دولت یازدهم ۷۰۰ هکتار بود و با افزایش ۳۰۰ هکتاری در این دولت اکنون به هزار هکتار افزایش یافته است.





وی همچنین کاهش دروازه های گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را از دیگر اقدامات انجام شده این سازمان در دولت یازدهم اعلام کرد و گفت: پیش از این اقدام هر فاز پالایشگاهی یک دروازه گمرکی داشت در حالی که اکنون در محدوده فازهای پالایشگاهی و سایت پتروشیمی هر کدام دارای ۲ دروازه گمرکی است.




منطقه ویژه پیشگام در اجرای مسولیتهای اجتماعی



وی با اشاره به مسوولیتهای اجتماعی سازمان منطقه ویژه نیز اظهارکرد: جمع آوری مدارس کانکسی و افتتاح مدرسه- اتمام عملیات ساخت بیمارستان دیر- تزریق ۲.۶ میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان کنگان که پشتیبان نفت در منطقه است پرداخت هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی کنگان و عسلویه بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال- برگزاری کلاس کنکور رایگان برای همه دانش آموزان سال آخر دبیرستان شهرستانهای عسلویه جم کنگان و دیر و احداث ۶ مرکز بهداشتی در منطقه از جمله فعالیتهای انجام شده در حیطه مسولیتهای اجتماعی سازمان منطقه ویژه در دولت یازدهم هست.





جذب ۳۰ درصدی بومیان در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس




مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس درباره عملکرد دولت یازدهم در حیطه اشتغال در این منطقه نیز اظهارکرد: طی سالهای اخیر قانون حداکثر جذب بومیان در منطقه رعایت نشده بود ما نیز نمی توانیم افرادی را که استخدام شده اند بیرون کنیم با این حال تلاش کردیم در جذبهای جدید سهم بومیان را در منطقه رعایت کنیم.





وی گفت: براین اساس از هزار و ۶۰۰ نفر نیروی جذب شده در پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی هزار نفر بومی منطقه هستند.





مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به اولویت جذب بومیان پس از بهره برداری از فازهای ۱۵-۱۶ و ۱۷-۱۸ ادامه داد: در جذب نیروهای بومی این پالایشگاهها اولویت با بومیان پیرامون این پالایشگاه یعنی عسلویه است.





یوسفی ادامه داد: طی سه سال گذشته گامهای موثری در جذب بومیان منطقه صورت گرفته است با این حال به دلیل جذبهای غیربومی که در سالهای گذشته صورت گرفته هنوز با عدد جذب ۵۰ درصدی در منطقه فاصله داریم با این حال این امر در دولت یازدهم کاهش یافته و به۳۰ درصد رسیده است.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;