ساخت سیستم تقطیر نفت خام بر پایه انتگراسیون /برای اولین بار در ایران

پژوهشگر مرکز فناوری دانشگاه امام حسین (ع) سیستم تقطیر نفت خام برپایه انتگراسیون حرارتی در قلب حرارتی با کاهش حداقل ۲۰ درصد مصرف انرژی را برای اولین بار برای مصرف در صنعت نفت وگاز طراحی و ساخت.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، آرمان پاکرو مخترع این سیستم افزود: در این اختراع نفت خام پس از فرآیند نمک زدایی وارد قلب حرارتی سیستم شده و در آنجا برش های مختلف نفتی درفشار اتمسفری طی فرآیند انتقال حرارت جداسازی می شوند.
وی بیان کرد: در این سیستم بخار حاصل از این جداسازی به سینی خالص سازی مربوط به همان برش منتقل شده و از اختلاط بخار برش های مختلف جلوگیری بعمل می آید.
پاکرو ادامه داد:  عمل تقطیر نفت خام در برج های تقطیر انجام می شود که این برج ها بین ۲۵ تا ۳۰ سینی دارند ، بخاری که داخل برج می شود شامل همه برش ها و ترکیبات نفت خام می شود اما در این سیستم در همان مقاطع حرارتی که وجود دارد هر برش را جدا می کند، در این سیستم  یک برشی که در دمای ۸۰ درجه جدا می شود که در حالت عادی این برش به دمای ۴۰۰ درجه  می رسد، این امر باعث شده از اضافه حرارتی که دارد جلوگیری شود و این فرآیند باعث کاهش مصرف سوخت در حوزه پالایشگاه های کوچک می شود.
پاکرو گفت: قلب حرارتی در مرکز این سیستم قرار گرفته و خودش باعث می شود که اتلاف انرژی به حداقل برسد.
این پژوهشگر  اظهار کرد: درحالت عادی کل خوراک نفت خام در کوره به دمای ۴۰۰ درجه می رسد و تمام برش های نفتی را شامل می شود ، اما در این سیستم در مقاطع مختلف حرارتی برش های مختلف را جدا می کند ، به طور مثال در دمای ۸۰ درجه یک برش را جدا می کند، در دمای ۱۵۰ درجه یک برش دیگر را جدا می کند و این امر باعث شده که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش مصرف انرژی داشته باشیم .
وی بیان کرد: این سیستم در صنعت پالایشگاه مورد استفاده قرار می گیردو سعی داریم این سیستم را نیز در حوزه میعانات گازی نیز وارد کنیم  چرا که یکی از حوزه های کاری این سیست میعانات گازی است ، ثبت اختراع این محصول انجام شده و در پژوهشگاه مهندسی شیمی ایران نیز تاییدیه علمی آن صادر شده است ، در حال حاضر در مرحله ساخت پایلوت و نمونه صنعتی هستیم.
وی، کاهش حداقل ۲۰ درصدی در فرآیند مصرف انرژی، به حداقل رساندن اتلاف انرژی با ورود منبع انتقال حرارت به داخل سیستم ، کاهش ۵۰ درصدی در مصرف متریال ساختاری، کاهش ۶۰درصدی از ابعاد سازه فرایند تقطیر اتمسفری را از مزایای اقتصادی این سیستم بر شمرد.
این فناور افزود: تا کنون درایران این سیستم وجود نداشته و در دنیا نیز این سیستم در صنایع مختلف بررسی شده اما در صنعت نفت و گاز تا کنون چنین سیستمی در دنیا نداشته ایم، ایده محوری این اختراع با سیستم های موجود در دنیا برای صنایع مختلف متفاوت است و نمی توان گفت که این سیستم مهندسی عکوس است بلکه ایده و طراحی کاملا ایرانی است.
منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;