روسای نظام مهندسی در واکنش به ابلاغ تعرفه سال ۹۹

طی هفته گذشته احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در نامه ای خطاب به روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها، تعرفه خدمات مهندسی سال ۹۹ را ابلاغ کرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیاست نیوز، مسئولان سازمان های نظام مهندسی، ابلاغ حق الزحمه مهندسی پیش از اتمام سال جاری را نقطه قوتی در عملکرد شورای مرکزی می دانند و در عین حال با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی تعرفه سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸، بر این باورند که ارقام اعلام شده در این نامه، منصفانه و نزدیک به واقعیت است.
حق الزحمه مهندسی سال 99 خواسته های مهندسان را تامین می کند/چانه زنی برای 2درصد تعرفه مهندسی ناشی از جوسازی روانی است
تعرفه مهندسی سال ۹۹ خواسته های مهندسان را تامین می کند
در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با ارزیابی مثبت از ابلاغیه اخیر احمد خرم در خصوص تعرفه خدمات مهندسی سال ۹۹ گفت: نامه اخیر رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص افزایش تعرفه خدمات مهندسی سال ۹۹ تقریبا نزدیک به مصوبه هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران است.
سعید سعیدیان با بیان این مطلب افزود: در آخرین جلسه رسمی اعضای هیئت مدیره سازمان که قبل از بروز بیماری کرونا تشکیل شد، هیئت مدیره سازمان پس از مطالعه و بررسی شرایط موجود و وضعیت کنونی ساخت و ساز و هزینه های ساخت، افزایش تعرفه خدمات مهندسی را مصوب کردند که ارقام ذکر شده در نامه اخیر رییس نظام مهندسی کشور، نزدیک به همان مصوبه است و دور از واقعیت نیست.
وی همچنین در خصوص بازخورد این افزایش تعرفه در بین مهندسان گفت: این افزایش تعرفه خدمات مهندسی اقدام ارزشمندی است که بخش زیادی از خواسته های مهندسان را تامین می کند.
سعیدیان یادآور شد: به خصوص اینکه تاکنون معمول نبوده که تعرفه خدمات مهندسی سال آینده در اواخر سال ابلاغ شود. در سنوات گذشته نیز معمولا چند ماه بعد از شروع سال جدید، تعرفه ها ابلاغ می شد. اما خوشبختانه امسال شورای مرکزی قبل از شروع سال جدید این تعرفه ها را ابلاغ کرده که گام بسیار ارزشمند و پسندیده ای است.
این مسئول با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق مهندسان نسبت به این اتفاق راضی هستند، اظهار داشت: تاکنون شاهد بازخوردهای مثبت جامعه مهندسان در این زمینه بوده ایم و بازخورد منفی مشاهده نکرده ایم.
افزایش تعرفه خدمات مهندسی تا خردادماه ۹۹ اعمال نمی شود
در همین حال رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در این رابطه گفت: اگر واقعیت های جامعه و نرخ های تمام شده ساختمان را در نظر بگیریم، نرخ های اعلام شده درخصوص افزایش تعرفه خدمات مهندسی کم است.
غلامحسین عسکری در گفت و گو با «صما» ادامه داد: اما از طرف دیگر اگر وضعیت اقتصادی مردم و اقشاری را در نظر بگیریم که می خواهند ساخت و ساز کنند، با توجه به اینکه نرخ واقعی یک متر آپارتمان در هیچ نقطه ای از کشور هم اکنون کمتر از ۴، ۵ میلیون تومان نیست، به مردم فشار تحمیل می شود؛ چرا که ما درصدی از این نرخ تمام شده را به ازای ارائه خدمات مهندسی دریافت می کنیم.
وی با بیان اینکه بهتر است یک حد وسطی را در این بخش در نظر بگیریم و اجرایی کنیم، افزود: با توجه به اینکه افزایش نرخی را هم در اواسط سال ۹۸ اعمال کردیم، به نظر می رسد بهتر است یکی دو ماه از سال جدید سپری شود تا ببینیم که وضعیت بیماری کرونا و رکود اقتصادی به کجا می رسد و بعد هر استانی به فراخور حال خود می تواند این نرخ ها را با تاییدیه هیئت چهار نفره، تا ۲۵ درصد کاهش و یا افزایش دهد.
عسکری با بیان اینکه در استان اصفهان افزایش تعرفه خدمات مهندسی تا خردادماه ۹۹ اعمال نمی شود، ادامه داد: اما به هر حال درمجموع ابلاغ این تعرفه ها اقدام صحیحی بوده و هر استانی می تواند به فراخور وضعیت اقتصادی خود آن را به سمت بالا یا پایین تعدیل کند.
وی همچنین درخصوص واکنش مهندسان نسبت به این افزایش تعرفه گفت: مهندسان همواره نسبت به این موضوع که حق آنها داده نشده است، معترض هستند و هرچند این اعتراض آنها بحق است؛ اما به هر صورت ما در تعیین قیمت ها و هر اقدامی که قرار است در جامعه انجام دهیم، باید طرف مقابل را نیز در نظر بگیریم و درست نیست که صرفا به فکر منافع مهندسان یا صرفا به فکر منافع دولت و یا صرفا منافع ارباب رجوع باشیم.
این مسئول با بیان اینکه باید تعاملی بین این سه رأس ساخت و ساز به وجود بیاید، ادامه داد: هرچند مهندسان نسبت به ابلاغیه اخیر افزایش تعرفه مهندسی اعتراضاتی دارند؛ اما به لحاظ اینکه تعرفه سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸، ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، به هر حال این افزایش قیمت به نسبت سال های گذشته رقم خوبی است.
مهندسان درواقع خدمات رایگان ارائه می کنند
همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران با اشاره به اقدام مثبت شورای مرکزی درخصوص ابلاغ تعرفه خدمات مهندسی پیش از آغاز سال جدید گفت: برای اولین بار ما شاهد ارسال به موقع مکاتبه شورای مرکزی درخصوص افزایش تعرفه بودیم.
سیف اله علی نیا در گفت و گو با «صما» ادامه داد: اما مسئله اینجاست که درگیری سازمان ها و دستگاه های اجرایی از جمله استانداری و هیئت چهار نفره با بیماری کرونا باعث شد که جلسات هیئت مدیره در چند هفته اخیر تشکیل نشود و اعمال این افزایش تعرفه به سال ۹۹ موکول شد.
وی در پاسخ به اینکه آیا این افزایش تعرفه خدمات مهندسی در حد مناسبی است، گفت: باید بپذیریم که در طول یک و نیم سال اخیر، تورم دو و نیم تا سه برابری را در بسیاری از اقلام تجربه کردیم و این افزایش تعرفه می تواند بیشتر از ارقام اعلام شده باشد. چون خدماتی که اکنون مهندسان با این تعرفه ارائه می دهند، بیشتر در حد نرخ خدمات رایگان است.
تعرفه خدمات مهندسی تنها ۲ درصد از هزینه ساخت را شامل می شود
این مسئول در پاسخ به اینکه آیا جامعه پذیرش افزایش نرخ خدمات مهندسی را دارد، گفت: متاسفانه این مسئله به شکل بدی در جامعه جا افتاده است؛ اما سوال این است در شرایطی که قیمت مسکن تا دوونیم برابر افزایش پیدا می کند؛ این تعرفه ناچیز خدمات مهندسی چه قدر در افزایش هزینه ساخت ایفا می کند؟
علی نیا ادامه داد: در شرایطی که قیمت و هزینه ساخت هر متر مربع مسکن کمتر از ۵/۳ میلیون تومان نیست، بالاترین تعرفه در حوزه طراحی و نظارت زیر ۱۰۰ هزار تومان است. به این معنا که حداکثر ۲ تا ۵/۲ درصد از هزینه ساخت را خدمات مهندسی شامل می شود.
وی افزود: این در حالی است که در هنگام فروش ملک، فروشنده حتی با ۲۰ درصد تلورانس قیمت از نرخ پیشنهادی اولیه موافقت می کند و از سوی دیگر برای این ۲ درصد هزینه تعرفه مهندسی چانه زنی می کند. در حالی که این ۲ درصد در اجرای ساختمان کاملا گم شده است.
رییس نظام مهندسی مازندران یادآور شد: درواقع این بیشتر آثار روانی قضیه است که عده ای برای فرار از پرداخت تعرفه خدمات مهندسی به این موضوعات دامن می زنند؛ وگرنه این تعرفه در مقایسه با هزینه ساخت بسیار ناچیز و پایین است.
ضرروت تعریف سازوکاری برای واقعی سازی خدمات مهندسی
علی نیا همچنین با تاکید بر ضرروت تعریف سازوکاری برای واقعی سازی خدمات مهندسی، یادآور شد: در عین حال باید تلاش کنیم تا خدمات مهندسی واقعی شود تا بی اعتمادی بین مهندسان، سازنده ها و مالکان از بین برود. در این راستا نیازمند آن هستیم که افراد حرفه مند و آموزش دیده را در جهت اعتمادسازی بین سازنده ها و مهندسان تربیت کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اما در کنار آن اگر قرار باشد خدمات مهندسی واقعی باشد و مهندسان بخواهند به وظایف و مسئولیت های تعریف شده در قانون، دستورالعمل ها، ضوابط و مباحث مقررات ملی عمل کنند؛ این تعرفه مهندسی پاسخگوی این حجم زحمات مهندسان نخواهد بود.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;