آسانسور در دوراهی صعود یا سقوط

آسانسور عنوان رشته جدید مهارتی است که از سال تحصیلی گذشته در یکی از هنرستان‌های سنندج ایجاد شد ولی تاکنون و بدلیل نبود امکانات و تجهیزات لازم ایجاد این رشته همچنان بر روی کاغذ و در دوراهی صعود یا سقوط باقی مانده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، امروزه اشتغال و آینده شغلی یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های جوانان و خانواده‌های آنان به شمار می‌رود و همین امر موجب شده خانواده‌ها نسبت به انتخاب رشته تحصیلی فرزندان خود از همان آغاز دوره متوسطه دوم حساس شوند.
گاهی همین دل نگرانی‌ها موجب می‌شود دانش‌آموزان از آرزوهای خود دور مانده و به اجبار والدین به سمت رشته‌ای سوق داده شوند که هیچگونه علاقه‌ای به آن ندارند اما بخاطر آینده شغلی مجبور به انتخاب آن شده‌اند.
البته این دغدغه فقط مختص والدین نیست و متولیان آموزش و پرورش نیز چند سالیست با اجرای طرح هدایت تحصیلی در میان دانش آموزان پایه نهم ورودی به متوسطه دوم و در راستای انتخاب رشته‌ای متناسب با علاقه و استعداد آنها و البته ایجاد توازن رشته ای در صدد سوق دادن آینده سازان کشور به سمت رشته‌های کار آمد، مهارتی و دارای آینده شغلی هستند.
در این زمینه یکی از تاکیدات برنامه ششم توسعه کشور هدایت دانش‌آموزان به تحصیل در رشته‌های مهارتی بود و این موضوع مهم اولویت آموزش و پرورش شد چرا که تجربه نشان داده افرادی که در رشته‌های مهارتی تحصیل می‌کنند، نسبت به سایر رشته‌ها سریعتر جذب بازار کار شده و به معنی دیگر چون مهارتی را در حین تحصیل فرا گرفته‌اند خیلی بیکار نمی‌مانند.
در حال حاضر ۱۳۰ هنرستان فنی‌ حرفه‌ای و کاردانش با رشته‌های مختلف و متنوع مهارتی در استان کردستان برای تحصیل دانش آموزان وجود دارد و ۱۸ هزار دختر و پسر در این هنرستان‌ها مشغول به تحصیل در رشته‌های متنوع آنها هستند.
مساله ای که در این میان وجود دارد کمبود فضای هنرستانی همچنین امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی در برخی ‌از رشته‌های مهارتی این هنرستان‌هاست که دانش‌آموزان و خانواده‌ها را دچار سردرگمی کرده است.
یکی از رشته‌های جدید مهارتی که از سال تحصیلی گذشته در استان کردستان راه‌اندازی شد اما بدلیل نبود امکانات و تجهیزات پا در هوا باقی ماند،  رشته آسانسور در هنرستان خوارزمی شهر سنندج است.
دو راهی ماندن یا رفتن
رشته آسانسور از سال تحصیلی گذشته با حدود ۲۵ دانش‌آموز پسر در هنرستان خوارزمی سنندج راه‌اندازی شد اما این دانش‌آموزان پس از گذشت یک سال و چند ماه از دوران تحصیل در این رشته، هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند که آیا در این رشته می مانند یا باید به رشته دیگری کوچ کنند؟
پدر یکی از این دانش‌آموزان می‌گوید: سال گذشته با هزار بدبختی و وعده و وعید آموزش و پرورش از آینده خوب شغلی و بازار کار مناسب، پسرم را متقاعد کردیم که رشته آسانسور را برای ادامه تحصیل در هنرستان انتخاب کند.
وی افزود: سال گذشته اولین سال تحصیل دانش‌آموزان این رشته بود ولی تنها چیزی که به آنها آموزش داده شد موارد مربوط به برق بود که با اعتراض والدین و بچه‌ها روبرو شد ولی با قول مساعد مسوولان مبنی بر اینکه سال آینده دروس تخصصی خواهد شد، متقاعد شدیم تحصیل در این رشته را ادامه دهد.
وی اظهار داشت: اکنون که دو ماه از سال تحصیلی جدید نیز می‌گذرد نه تنها آموزش‌ها تخصصی نشده بلکه به دانش آموزان اعلام کرده‌اند تجهیزات و امکانات این رشته و حتی نیروهای متخصص برای تدریس آن وجود ندارد و باید تغییر رشته دهند.
وی یادآور شد: اکثر این دانش‌آموزان همانند فرزندم به اجبار خانواده‌ به ادامه تحصیل در این رشته‌ ترغیب شدند و حالا بعد از یک سال و چند ماه می گویند تغییر رشته بدید، آن هم باز رشته‌ای اجباری که شاید اصلا علاقه‌ای به آن نداشته باشند که این ظلم در حق آنهاست و حال مانده‌ایم بر سر دو راهی ماندن یا رفتن.
برای روشن شدن بیشتر موضوع سراغ مسئولان آموزش و پرورش کردستان رفتیم
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش می‌گوید: در سال تحصیلی جاری حدود ۳۸ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم در شاخه‌های مهارتی فنی حرفه ای و هنرستان‌های کار و دانش و مابقی در رشته‌های نظری شامل تجربی، ریاضی، انسانی و معارف تحصیل می‌کنند.
مهدی نامدار افزود: برخی شهرهای استان با کمبود فضای هنرستانی و در برخی هنرستان‌ها نیز با کمبود تجهیزات و امکانات مورد نیاز مواجه هستیم البته این مشکل در اکثر استان‌های کشور وجود دارد و تنها مختص به کردستان نیست.
وی یادآور شد: وضعیت کردستان در زمینه تجهیزات نسبت به برخی استان‌ها مطلوب تر است و برای تعدادی از رشته‌های فنی برون سپاری داریم و طی قراردادی با سازمان فنی حرفه‌ای، دانش‌آموزان از تجهیزات و امکانات آن مراکز استفاده می‌کنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان گفت: در حال حاضر در تعدادی از رشته‌های جدید مهارتی با مشکل مواجه هستیم و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی آنها در مراکز فنی حرفه‌ای استان نیز وجود ندارد و تامین آن از سوی آموزش و پرورش اعتبار و هزینه زیادی می‌خواهد البته در صددیم به نحوی این مشکلات را رفع کنیم.

تکمیل امکانات رشته آسانسور نیازمند بیش از ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار
رئیس اداره فنی حرفه‌ای آموزش و پرورش کردستان نیز می‌گوید: از زمان راه‌اندازی این رشته (آسانسور) تاکنون حدود ۹۰۰ میلیون ریال از سوی خود هنرستان و اداره کل آموزش و پرورش هزینه شده اما هنوز برای تکمیل و حتی نصب برخی تجهیزات به بیشتر از ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار دیگر نیاز است.
حبیب الله مرادی افزود: برای تامین این میزان اعتبار به استانداری، شورای اسلامی شهر و شهرداری، آموزش و پرورش و حتی وزارتخانه نیز درخواست داده‌ایم اما با توجه به شرایط مالی موجود در کشور نتوانسته‌ایم هیچ کمکی دریافت کنیم.
وی با اشاره به پیشنهاد تغییر رشته دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در رشته آسانسور به رشته برق صنعتی گفت: رشته‌هایی همانند آسانسور که زیرمجموعه برق هستند در آینده و زمان انتخاب رشته دانشگاهی هیچ تفاوتی با هم ندارند و می‌توان در رشته برق ادامه تحصیل دهند.
رئیس اداره فنی حرفه‌ای آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه تحصیل این دانش‌آموزان در رشته آسانسور یا برق صنعتی تفاوت چندانی با هم ندارد، افزود: امکان اینکه بتوانیم اعتبار مورد نظر را برای فراهم کردن شرایط ادامه تحصیل ایجاد کنیم، خیلی کم است اما باز تلاش خواهیم کرد ولی در صورت به نتیجه نرسیدن این دانش‌آموزان را در رشته برق صنعتی پذیرش می‌کنیم.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;