دکتر جواد جوهری:کشور خوب یافتنی نیست، بلکه ساختی است

افراد  موفق همیشه نگاه متفاوتی به زندگی دارند و از زاویه‌ای دیگر ماجرا را می‌بینند. همین دیدگاه متفاوت است که مسیر را برای موفقیت آن‌ها تسهیل می‌کند. قطعاً دکتر جواد جوهری نیز از این امر مستثنی نیست و همواره در کار خود سعی کرده، مسائل را از بعد معنوی بنگرد. گپ و گفتی دوستانه با مدیرعامل شرکت تهویه آذر نسیم انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
سال ۹۷ هم به خاطره پیوست و باید وارد سال ۹۸ شویم. سالی که در طالع بینی‌ها سـال خــوک است. حیوانی که سمبل پول و ثروت است. با توجه به این نامگذاری، چشم‌انداز شما برای وضع اقــتصاد و کسب و کار به ویژه در صنعت تاسیسات چیست؟
این که می‌گویم سال ۹۷ به خاطره‌ها پیوست بله قطعا سال ۹۷ را سپری کردیم و سال ۹۸ پیش روی ما قرار گرفته ولی اینکه بگویم  سال ۹۸ سال خوک و خوک سمبل پول و ثروت هست به نظر بنده نگاه قشنگ و خوبی نیست.  اولاًپول و ثروت هدف یک انسان نیست ما ثروت می‌خواهیم اما ثروت را در پول نمی‌بینیم هر کسی اعتبار، معنویت، قلب، مغز و مدیریت  خوبی داشته باشد، این‌ها همه ثروت هستند. ثروت فقط به پول نیست بنابراین  باید نگاهمان را تغییر دهیم . اگر دنبال ثروت هستیم اول باید ثروت را بشناسیم اگر دنبال پول هستیم باید اول راه درآوردن پول و راه خرج کردن آن را یاد بگیریم وگرنه پول  به تنهایی خودش می‌شود غده سرطانی.
اگر وارد این حرفه نمی‌شدید، فکر می کنید الان چه شغل دیگری داشتید؟
قبل از ورود به این عرصه، کارمند سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بودم. شاید اگر وارد این عرصه نمی شدم الان یک پست و مقام بالاتر در آن سازمان داشتم.
آیا سال ۹۷ برای شما سال خوبی بود؟ تلخ‌ترین و شیرین‌ترین اتفاقاتی که در این سال برای شــما و شرکت متبوع شما رخ داد، چه چیزی بود؟
حتما سال ۹۷ برای ما سال خوبی بود همه سالها برای ما خوب بوده من آدمی هستم که همه چیز را خوب می‌بینم حتی اتفاقاتی که پیش می‌آید یا خسارت‌های مالی که وارد می‌شود یا خیانت‌های که شاهد آن هستم. من معتقد هستم که باید به موضوعات زیبا نگاه کنم، لذا سال ۹۷ به دلایل مختلف برای ما سال بسیار خوبی بود؛ در سالی که تحریم‌ها بیداد می‌کرد، اقتصاد کشور به‌هم ریخته بود، نابسامانی بازار بیداد می‌کرد، ما یک روز فروش‌مان را نبستیم. نه تنها تعدیل نیرو نداشتیم بلکه افزایش نیرو هم داشتیم خدا را شکر اوضاعمان خوب بود.
مهم‌ترین دستاوردهایی که شرکت‌ شما در سال ۹۷ کسب کرد چه بودند؟ آیا در این سـال توانستید به برنامه‌ها و اهدافی که سال گذشته تعیین کرده بودید، برسید؟
ما برگزارکننده سمینارهای تخصصی کلین‌روم هستیم لذا مشتریان و مصرف‌کننده‌ها و ارباب رجوع‌های ما انتظار دارند که با بهترین کیفیت، تکنولوژی و معتبرترین  مرجع باشیم برای تولید محصولات لذا ما امسال معتبرترین گواهینامه‌های مربوط به هایژنیک و کلین‌روم را چه  داخلی و چه اروپایی دریافت کردیم GMP -ISO14644-Vdi6022/3- Vdi6022/1-EN1886/CEMARK این در واقع در سال ۹۷ دریافت شد. بنده موفق شدم در سال ۹۷ دکترای افتخاری مدیریت استراتژیک  از اتحادیه اروپا دریافت کنم.
رویایتان برای سال آینده چیست؟ چه اقداماتی برای تحقق این رویاها انجام می‌دهید؟
ما رویایی نداریم، واقعیت‌ها یا حقیقت‌هایی را برای سال ۹۸ برنامه‌ریزی کردیم که یکی از برنامه‌هایمان افتتاح ساختمان اداری جدید است که بالغ بر ۱۴۰۰ مترمربع مساحت دارد. رضایت خداوند و رضایت مشتری که در برنامه همه ساله ما بوده، هست و خواهد بود. رضایت مشتری را اگر برنامه کاری خود قرار دهیم، برنامه سال آینده‌مان برنامه سنگین و پر مسئولیتی خواهد بود یعنی می‌بایست به تکنولوژی‌های جدید دست پیدا کنیم و خودکفا بشویم، کیفیت‌مان را افزایش بدهیم و رضایت مشتریمان را که عالی هست می‌بایست عالی‌تر شود.
کمی در خصوص خانه تکانی و نوروز برایمان بگویید.
آمدن بهار بسیار پیام دارد این طور نیست که بگوییم بهار آمد، سال عوض شد، سرما رفت، عیدی دادیم و عیدی گرفتیم و دید و بازدید رفتیم. زنده شدن طبیعت به ما می‌گوید انرژی‌‌های مرده‌تان را در بهار زنده کنید، اگر در یک کاری موفق نشدید ناامید نشوید. بهار به ما می‌گوید به یاد آر دوران کودکی‌ات را که هزاران بار زمین خوردی ولی ناامید نشدی باز بلند شدی و راه رفتی و الان میدوی. یکی از پیام‌های نوروزی همین هست. یک سال گرد و غبارها، ریخت و پاش‌ها و بی نظمی‌هایی اتفاق افتاده و حالا نوبت آن رسیده که جمع کنید. خانه‌تکانی دارد به ما درس می‌دهد که فقط نباید به تمیز کردن خانه بپردازید بلکه باید خانه دل و روحت تکانده شود. یکسال کینه و نفرت در دل و خودبینی در وجود ما بوده که باید در خانه‌تکانی پایان سال همه این‌ها لحاظ شود. هر روز و هرماه باید به عملکرد خودمان رسیدگی کنیم.
بهترین خبری که دوست دارید در سال ۹۸ بشنوید چیست؟
من هیچ وقت انتظار ندارم خبر خوبی را بشنوم یا انتظار ندارم که خبر خوبی به من بدهند. اعتقاد و عقیده من این هست که باید دنبال خبر خوب رفت. کشور خوب یافتنی نیست بلکه ساختنی هست لذا هیچ انتظاری ندارم خبر خوبی در سال ۹۸ بشنوم حتی از بعد معنوی هم بخواهیم نگاه کنیم فرج امام عصر (عج) با انتظار اتفاق نخواهد افتاد باید مقدمه ظهور را چید که خوشحال‌کننده‌ترین خبر برای بشریت هست. لذا اعتقاد من این هست که باید دنبال خبرهای خوب رفت ولی آنچه که از دست ما خارج هست و انتظار داریم مسئولین مربوطه‌اش نسبت به این کار اقدام کنند و خبر خوشی را به مردم بدهند حداقل آن یک ثبات بازار و کارآفرینی خوب و حمایت از تولید داخل از طرف دولت عزیزمان اتفاق بیافتد.
یک فیلم و یک کتاب پیشنهاد کنید.
چون خیلی وقت زیادی صرف تماشای فیلم نمی‌کنم و بی‌هدف فیلم و سریال تماشا نمی‌کنم تنها سریال «مختارنامه» را پیشنهاد می‌کنم. در این سریال، هم آموزش مدیریتی بسیار زیادی وجود دارد و هم آگاه سازی داریم  یعنی علت‌های موفقیت ، شکست، معنویت  و از همه بالاتر بحث مدیریت که در این سریال نهفته است و کتاب راز پنهان موفقیت را پیشنهاد می‌کنم که نویسنده آن خودم هستم  و اگر بخواهم کتاب تاسیساتی را معرفی کنم کتاب «محاسبات تاسیسات ساختمان» نوشته «مهندس سید مجتبی طباطبایی» را توصیه می‌کنم که مطالعه آن برای تمام مهندسین الزامی است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;