دستاوردهای قابل انتظار از سیزدهمین اجلاس اعضای شورای حکام آب

تاسیسات نیوز – سعید علی پور، دبیر کمیته توسعه ارتباطات: از آنجایی که مرکز اجلاس شورا تنها نهاد بین المللی در منطقه است که اجلاس شورای حکام آن در این ابعاد تشکیل می شود، یونسکو همواره دید ویژه‌ای به نتایج و مصوبات آن داشته است.
تنها پس از گذشت چند هفته از بیست و یکمین سالگرد تأسیس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو)، تهران میزبان سیزدهمین اجلاس شورای حکام این مرکز خواهد بود. این مرکز که در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ (فوریه ۲۰۰۲) با پیگیری وزارت نیرو و زیر چتر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در تهران تأسیس و راه‌اندازی شد، همواره نقش مهمی در حوزه دیپلماسی آب در سطوح ملی و منطقه‌ای داشته است و دستاوردهای متنوعی را در راستای صدور خدمات فنی و مهندسی و انتقال فناوری برای کشور به همراه آورده است.
برنامه‌ریزی و هدایت فعالیت‌های مرکز توسط شورای حکام آن، متشکل از مقامات عالیرتبه ۱۸ کشور منطقه، صورت می‌گیرد، بر این اساس قرار است سیزدهمین اجلاس این شورا روز پنج شنبه چهارم اسفند ماه سال جاری به میزبانی وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شود و انتظار می‌رود همانند دوره‌های گذشته شاهد تصویب چندین پروژه مشترک تحقیقاتی و آموزشی بین اعضا باشیم.
پس از آنکه شیوع بیماری کووید -۱۹ منجر به برگزاری مجازی دو دوره اخیر اجلاس این شورا شد، امیدها بر این است برگزاری حضوری سیزدهمین دوره، منتج به تقویت مجدد کانال ارتباطی قدرتمندی شود که طی دو دهه از تأسیس مرکز ایجاد شده بود. در این خصوص باید یادآور شد که کشورهای عضو شورای حکام در دهه ۸۰ کمتر از ۱۰ کشور بودند در حالی که هم اکنون ۱۸ کشور و بیش از ۱۰ سازمان بین المللی در شورای حکام مرکز عضویت دارند.
همچنین از آنجایی که این مرکز تنها نهاد بین المللی در منطقه است که اجلاس شورای حکام آن در این ابعاد تشکیل می‌شود، یونسکو همواره دید ویژه‌ای به نتایج و مصوبات اجلاس شورا داشته و و به همین دلیل طی دوره‌های گذشته نماینده یونسکو در بالاترین سطح در اجلاس حاضر شده است. در این دوره از اجلاس نیز، آقای ابو امانی (Abou Amani) مدیر بخش علوم آبی این سازمان پیام دبیرکل را به مقامات حاضر در اجلاس انتقال خواهد داد.
یکی از نقاط قوت همیشگی اجلاس، ارائه پیشنهادهای همکاری مشترک در زمینه مدیریت آب شهری در سطوح محلی، ملی و منطقه‌ای است. در این دوره نیز طرح‌های پیشنهادی ارائه خواهد شد و امید است منجر به جلب مشارکت حداکثری اعضا در مسائل محلی و منطقه‌ای حوزه آب شود، با این توضیح که عمده طرح‌های تحقیقاتی و آموزشی پیشنهاد شده محورهایی چون مدیریت یکپارچه منابع آب، سازگاری با تغییر اقلیم و فناوری‌های نوین در صنعت آب و فاضلاب را مورد توجه قرار داده است. این پروژه‌ها ضمن آن که زمینه گسترش تعاملات بین کشورهای منطقه را فراهم می‌کنند، گام بزرگی در راستای تحقق فاز نهم برنامه بین الدولی آبشناسی یونسکو محسوب می‌شوند. برنامه‌ای که به موضوعاتی چون تحقیقات آب، مدیریت منابع آبی، آموزش و مواردی از این دست می‌پردازد.
سعید علی پور
دبیر کمیته توسعه ارتباطات مرکز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;