درمان آلودگی هوای تهران ده سال بعد …شاید!

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه میزان مصرف بنزین در کشور نگران کننده است، گفت بیش از ظرفیت تهویه هوا در تهران بارگذاری شده است و طی دو برنامه ۵ ساله می‌توان اتفاق خوبی را در کاهش آلودگی هوا رقم زد.
به گزارش تاسیسات نیوز، داریوش گل‌علیزاده در آستانه روز ملی هوای پاک با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور اظهار کرد: «اگر اتوبوس‌های فرسوده از رده خارج نشود، طبیعی است که در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. این در حالی است که اتوبوس‌های فرسوده و دیزلی سهم به‌سزایی در آلودگی هوا به ویژه در انتشار ذرات معلق دارند. بنابراین خروج خودروهای فرسوده می‌تواند منجر به کاهش آلودگی هوا شود.»
خروج فقط ۲۹ هزار خودروی فرسوده
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی جدید به ناوگان حمل‌ونقل کشور اضافه می‌شود و کمتر خودرویی از رده خارج می‌شود. سال گذشته حدود ۲۹ هزار خودرو از رده خارج شد. در تهران بالغ بر ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ خودروی شماره می‌شود که در پایان سال چیزی نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار خودروی جدید است و اگر این تعداد به ناوگان حمل‌ونقل تهران اضافه شود و خودرویی هم خارج نشود طبیعی است میزان مصرف سوخت و به‌دنبال آن آلودگی هوا افزایش می‌یابد.»
وی تصریح کرد:‌ «خودروهای در حال تردد حتی اگر نو هم باشند و ۴ یا ۵ سال کار کرده باشند ولی تجهیزات مرتبط با آلایندگی مثل کاتالیست و فیلتر جاذب دوده در آنها به‌موقع عوض نشوند و کارایی خود را از دست بدهند، در واقع خودرو از حالت استاندارد خارج می‌شود و به خودروی معمولی با آلایندگی بالا تبدیل می‌شود.»
میزان مصرف بنزین در کشور نگران کننده است
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه میزان مصرف بنزین در کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: «این عدد نگران کننده است. در فصل زمستان، میزان سفر کمتر است و اگر با این شرایط پیش برویم در تابستان و عید مصرف بسیار بالا خواهد رفت و کمبود شدید سوخت پیدا خواهیم کرد. در این راستا چند کار باید به‌صورت همزمان انجام شود که مهم‌ترین آن توسعه خودروهای برقی و کم‌مصرف و گازسوز است زیرا این خودروها باعث می‌شود که مدیریت بهتری در مصرف سوخت انجام شود.»
وی افزود: «از نظر شدت مصرف انرژی در دنیا رتبه یک را داریم و این میزان یعنی ۱۵ برابر کشور ژاپن. یعنی دو و نیم برابر میانگین جهانی مصرف انرژی در کشور رخ می‌دهد و حتما باید اتفاق عاجل و سریع در حوزه مصرف انرژی صورت بگیرد که با سیاست‌گذاری درست قابل انجام است. تا چه زمانی می‌توانیم ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف کنیم؟ لذا باید در این بخش تصمیم جدی گرفته شود.»
گل‌علیزاده ادامه داد:‌ «لجام‌گسیختگی شدیدی در مصرف انرژی وجود دارد و بی‌مهابا انرژی مصرف می‌شود و متاسفانه آن دستگاه‌هایی که در بهینه‌سازی سوخت در قانون هوای پاک مکلف هستند، کمترین موفقیت را داشته‌اند و اگر تلاش ‌کرده‌اند نیز تلاش موفقی نبوده است.»
وی خاطرنشان کرد: «وزارت کشور قراردادهایی را برای توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران منعقد کرده است. البته این اقدامات لازم است اما کافی نیست. ما باید به موازات این نوسازی خودروها را هم داشته باشیم اگر اتوبوسی وارد می‌کنیم باید اتوبوسی هم خارج شود. همچنین بقیه اقدامات مثل ارتقای کیفیت سوخت هم سوخت خودرویی و صنعت و منابع ساکن هم باید افزایش پیدا کند.»
بیش از ظرفیت تهویه هوا در تهران بارگذاری شده است
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه بیش از ظرفیت تهویه هوا در تهران بارگذاری شده است، گفت: «طی دو برنامه ۵ ساله می‌توان اتفاق خوبی را در کاهش آلودگی هوا رقم زد. باید در کلانشهرها وابستگی را به سوخت‌های فسیلی کاهش داد یعنی به سمت انرژی‌های پاک مثل انرژی‌های خورشیدی و تجدیدپذیر و همچنین استفاده از حمل‌ونقل برقی رفت ضمن اینکه وسایل گرمایشی نیز برقی شود. یعنی برق به اندازه‌ای تولید شود سیستم‌های گرمایشی نیز برقی شود زیرا گاز هم آلاینده ناکس تولید می‌کند و در انتشار آلاینده‌ها سهم دارد. از طرفی باید بر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز تمرکز کرد زیرا در کاهش آلودگی هوا سهم‌ به‌سزایی خواهد داشت.»
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;