خلاء چتر حمایتی بیمه بر سر مهندسین مجری پروژه ها

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان: مشکل بیمه مهندسین مجری، بزرگترین معضلی به شمار می آید که نیازمند توجه و حمایت تصمیم گیران است.
اعضای هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان دیدار کردند.
به گزارش تاسیسات نیوز، در آغاز این نشست صمیمانه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با بیان شرحی از عملکرد مسائل و مشکلات برنامه‌های این سازمان گفت: بهبود وضعیت و کیفیت بخشی به ساخت و ساز از مهم‌ترین اهداف سازمان است.
مجید ثاقبی، شیوع ویروس کووید ۱۹ را عاملی براق تسریع در به روزرسانی خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد.
 وی افزود: تصمیم گیران این سازمان در مواجهه با بیماری کرونا تدابیر خاصی اندیشیدند تا خدمات سازمان به موقع و با کمترین میزان مراجعه ارائه شود.
وی بهسازی فرآیند خدمات رسانی، ارائه خدمت بر مبنایIT حتی در مباحث مالی،  راه اندازی سامانه ارجاع نظارت الکترونیک، راه اندازی نظام پیشنهادات، تشکیل کمیته اخلاق حرفه ای و مواردی از این دست را از جمله اقدامات سازمان طی ۸ ماه گذشته دانست.
 وی از برنامه‌ریزی هیئت رئیسه سازمان جهت انجام امور فرهنگی با مشارکت سازمان صدا و سیمای مرکز استان خبر داد و افزود: در صورت همکاری صدا و سیما این امر به منظور فرهنگ سازی بیشتر و ارائه اطلاعات مناسب به مردم جهت دقت نظر بیشتر در خرید ساختمان  عملی می شود.
 ثاقبی لزوم اقدام راسخ دولت در راستای اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را از ضروریات عنوان کرد که نیازمند تاکید مجلس و جدیت دولت است.
در ادامه این جلسه نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این که سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری، شورای اسلامی شهر و اداره کل راه و شهرسازی در کنار یکدیگر می توانند بر روند کیفیت بخشی به ساخت و سازها و پروژه های عمرانی نظارت داشته باشند ابراز داشت: این سازمان وظیفه خود می‌داند با جلوگیری از تخلفات ساختمانی در روند ساخت و ساز تسهیل و کیفیت ایجاد نماید.
 وی افزود: به منظور تعامل بیشتر با دستگاههای متولی ساخت و ساز برگزاری جلسات سه جانبه سازمان نظام مهندسی ساختمان، شورای اسلامی شهر و شهرداری می تواند گامی مناسب جهت کاهش بوروکراسی اداری و اجرای بهتر پروژه های ساخت و ساز باشد.
 وی همچنین بر لزوم آگاهی رسانی به مردم در جهت آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در مشارکت های ساخت و ساز،  توجه به چگونگی جمع آوری نخاله های ساختمانی و بازیافت آن، استاندارد آسانسورها، توجه به استفاده  انرژی پاک و…تاکید کرد.
محمد خسرو کندی عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان و خزانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در این جلسه مشکل بیمه مهندسین مجری را بزرگترین معضلی دانست که نیازمند توجه و حمایت تصمیم گیران است.
 وی گفت: متأسفانه مهندسین مجری که از ابتدا تا انتهای پروژه مکلف به حضور در محل هستند از بیمه تامین اجتماعی برخوردار نیستند و به نظر می رسد قانون در این خصوص باید مورد بازنگری قرار گیرد تا چتر حمایتی بیمه بر سر مهندسین مجری پروژه ها نیز گسترده شود.
در همین حال، در این دیدار صمیمانه، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس با اشاره به اهمیت بخش مسکن و ساختمان در اقتصاد کشور گفت: دستگاه های متولی مسکن باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا این بخش به جایگاه واقعی خود دست یابد.
 وی, اشتغالزایی سریع را از مشخصه‌های بخش مسکن عنوان کرد که تقویت آن به حل مشکل بیکاری  منجر خواهد شد. کریمی اظهار داشت: تامین سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز کشور است که این علاوه بر بازسازی بافت های فرسوده می باشد.
 نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس سپس اجرای طرح جامع اراک را از نیازهای جدی شهر عنوان کرد و افزود: متاسفانه این طرح تاکنون ناکام باقی مانده و کیفیت آن نیز باید مورد بازبینی قرار گیرد.
 وی اضافه کرد: مادامی که این طرح اصلاح نشود نمی‌توان به جذب سرمایه گذار و پیشرفت شهر اراک امید داشت.
کریمی تمایل به سمت نماهای رومی در ساخت و سازهای فعلی را نگران کننده دانست و تاکید کرد: برای حل این مشکل ضرورت دارد هنر ایرانی و اسلامی در ساخت و سازها بیشتر لحاظ شود.
این نماینده مجلس به اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان قول مساعد داد که اقدام به رایزنی برای همکاری صدا و سیمای مرکز استان در راستای فرهنگ سازی در ساخت و ساز و همچنین عملیاتی شدن بیمه مهندسین مجری  این سازمان را در برنامه کار خود قرار دهد.
 وی از تلاش های صورت گرفته در مجلس به منظور  تاسیس سازمان سرمایه گذاری توسعه و عمران استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی این سازمان شاهد تقویت شرکتهای مختلف در بخش‌های گوناگون اقتصادی به ویژه مسکن و ساختمان باشیم.
کریمی در پایان عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان را در ارائه خدمات قابل تقدیر دانست.
منبع نظام مهندسی کشوری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;