خرم: باز هم از سوراخ «چین» گزیده می شویم

 احمد خرم وزیر راه و ترابری در دولت خاتمی و رییس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌گوید ۵ میلیون بی‌مسکن در کشور داریم که سرمایه‌ای در زندگی‌شان ندارند و از فردای خود ناامیدند. مردم از تورم و نبود مسکن و بدمسکنی و سایر امور معیشتی مانند خوراک، پوشاک، دارو و درمان، حمل و نقل و آموزش در رنج هستند و همه از مسائل معیشتی می‌نالند.
او می‌افزاید: یکی از نمونه انحراف‌ها از دانش و تکنیک‌های تولید مسکن در جهان این است که به متقاضیان مسکن گفته می‌شود آورده‌تان را به حساب بانک بریزید! بین یک تا دو سال بعد هم وامش را می‌دهند. وام هم در حساب مسکن می‌رود، بعد به‌طور میانگین شش سال طول می‌کشد تا واحد را به او تحویل دهند. چرا ساخت یک ساختمان باید شش سال طول بکشد! مردم را معطل می‌کنند!
خرم در ادامه گفت‌وگوی خود، درخصوص تصمیم شهرداری تهران برای استفاده از مهندسان چینی برای خانه‌سازی در تهران و اظهارات معاون شهرسازی شهرداری مبنی بر اینکه چند مهندس چینی کار را به پیمانکاران ایرانی آموزش می‌دهند تا آن‌ها خانه‌سازی کنند، گفت: قبل از اینکه این تصمیمی فنی، اجرایی، حرفه‌ای و تخصصی باشد، مساله سیاسی است. قرار است چین را داشته باشیم. فرودگاه امام را که ما کار قرارداد فاز ۳ و ۴ آن را با ۱٫۵ میلیارد دلار تمام کرده بودیم، اکنون با ۲۵ میلیارد دلار می‌خواهد توسط چینی‌ها انجام شود.وی با بیان اینکه چینی‌ها، خانه می‌سازند اما با نفت ۳۰درصد زیر قیمت جهانی، توضیح داد: آن ۳۰ درصد پول نفتی که نمی‌دهند، برای آن‌ها همه‌اش سود است. اگر این امتیاز را به پیمانکار ایرانی بدهند، با اشتیاق برای اجرای پروژه می‌دود. شرکت‌های بخش خصوصی ما خیلی زرنگ‌تر و بسیار متخصص‌تر از چینی‌ها هستند. اما به آن‌ها میدان ندادیم. ۲۵ تا ۳۰درصد هم به جای اینکه به ما پول بدهند، کالا می‌دهند و در این کالا دادن هم بیش از ۵۰ درصد سود دارند. در مجموع ساخت خانه توسط چینی‌ها سود بالای ۱۰۰درصد برای آن‌ها تضمین می‌کند.

چین از امتیازات استفاده می‌کند تا احیانا در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، نظر مخالف به تصویب قطعنامه بدهد تا رایی به ضرر ایران داده نشود. هر چند که تجربه ثابت کرده است که در گذشته، چین و روسیه در پیمان منع اشاعه هسته‌ای، با امریکا همراهی کامل دارند و در همه قطعنامه‌هایی که در این باره علیه ایران داده شده است، اولین امضاها را کرده‌اند.

خرم گفت: حالا باز هم از همان سوراخ چین و روسیه گزیده شوید! طوری شده بود که می‌گفتم مومن هیچ‌وقت از یک سوراخ بیش از ۱۰۰بار گزیده نمی‌شود. یک بار را به ۱۰۰ بار رساندیم! من که از روی هوای نفس یا از روی احساسات درونم حرف نمی‌زنم. ۴۵ سال مدیریت اجرایی داشتم. حرفی که زده می‌شود، حرفی کارشناسی است. تصمیمی که برای خانه‌سازی توسط چینی‌ها گرفته‌اند، حقارت جامعه مهندسی است. مشت محکم کوبیدن به صورت مردم و بی‌توجهی به منافع آن‌ها است. با پول نفت ایران، برای چین اشتغال و آبرو و منافع درست می‌کنند. چه می‌خواهند از این بهتر! باید روشن شود، ما با این تصمیم چه منافعی در جیب چین کردیم! 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;