حرف زدن با گیاهـــــان

به گزارش تاسیسات نیوز، هرچه کشاورزان زودتر بدانند که محصول آنها نیاز به آب دارد، دیگر منتظر نمی مانند تا گیاهان پژمرده شوند. با توجه به این مساله، دانشمندان MIT به سرپرستی پرفسور مایکل استرانو نوع جدیدی سنسور ابداع کرده اند که مستقیم روی برگ گیاهان چاپ می شود.

 

گیاهان منافذ کوچکی در برگ های خود به نام استوما دارند که در طول روز بسته و در شب بسته هستند. در زمان بازبودن، آنها اجازه تبخیر آب از گیاه را می دهند که سبب می شود فشار اب داخل گیاه افت کند، که خود سبب می شود گیاه از طریق ریشه های خود آب بیشتری از خاک بکشد.

 

در مورد سوسن سفید که تست شد، استوماها معمولاً هفت دقیقه زمان دارند تا بعد از قرارگرفتن در معرض نور خورشید باز شوند و 53 دقیقه برای بسته شدن در زمان تاریکی زمان دارند. اگر گیاه تهی از آب باشد، زمان بازشدن تا حدود 25 دقیقه افزایش می یابد، در حالی که زمان بسته شدن تا 45 دقیقه کم می شود.

 

اینجا سنسور عمل می کند.

 

این سنسورها از یک جوهر رسانای الکتریکی حاوی نانوتیوب های کربنی ساخته و در یک استوما چاپ می شوند تا یک مدار الکتریکی را تشکیل دهند. در حالی که استوما بسته است، مدار سالم است و جریان می تواند جاری باشد. وقتی استوما باز باشد، مدار شکسته و جریان دیگر برقرار نیست.

 

دانمشندان دریافتند بعد از کنترل سنسور به مدت دو روز، می توان براساس مدت زمانی که طول می کشد تا استوما باز و بسته شود تعیین کرد آیا گیاه تنش آبی را تجربه کرده است یا نه.

 

به نظر می رسد این اولین نشانه خشکی است که برای کاربردهای کشاورزی استفاده می شود. گرفتن این اطلاعات به روش های دیگر سخت است. شما می توانید سنسورها را روی خاک بگذارید یا تصویربرداری و نقشه برداری ماهواره انجام دهید، اما هیچ وقت واقعاً نمی دانید چه گیاه خاصی به آب نیاز دارد.

 

MIT به دنبال تجاری کردن تکنولوژی است که در نهایت شکل برچسبی برای برگ ها را به خود می گیرد.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;