جدیدترین طرح دیگ بخار توسط مهندسان ایرانی

طرح جدید دیگ بخار با ویژگی‌های فوق‌العاده و کاربردهای غیر قابل تصور از بخار، به همت کارشناسان ایرانی ساخته شد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، اخیراً گروهی از کارشناسان و مهندسان مجرب در شرکت صنایع دما بخار مشهد گروه تخصصی مشهد بویلر موفق شده‌اند محصولی را به ثبت اختراع برسانند که سبب ایجاد تحول بزرگ و شگفتی در استفاده از بخار در صنایع مختلف شده است.
استفاده از بخار بعنوان تأمین‌کننده نیروی محرک ماشین آلات و یا ایجاد گرما از قدیم مورد توجه بوده و هم اکنون نیز از مهمترین ابزار انتقال انرژی در جهان است. به حرکت درآوردن چرخ توربین و ژنراتورها در نیروگاه‌ها، گرمایش در فرآیندهای پالایشگاهی، پخت مواد در صنایع غذایی، گرمایش و عمل‌آوری در بتن‌سازی و ده‌ها مورد دیگر کاربردهای گوناگون بخار هستند.
در کنار مزایای فراوانی که استفاده از بخار دارد ماهیت دیگ بخار فایرتیوب به نوعی است که برخی مشکلات در استفاده از آن وجود دارد. هرچند سازندگان معتبر بویلر تا حدود زیادی در پی رفع این مشکلات بوده‌اند اما اغلب این موارد ربطی به کیفیت ساخت ندارد و جزو خصوصیات ذاتی آن است.
مشکلات و مخاطرات استفاده از دیگ بخار فایرتیوب
دیگ بخار شامل یک مخزن با ظرفیتی تقریباً بین ۵۰ تا ۵۰۰۰۰ لیتر است. زمان تولید بخار اولیه (با در نظرگرفتن زمانپرشدن با آب و به جوش آمدن اولیه) با توجه به ظرفیت دیگ حداقل بیست دقیقه و در ظرفیت‌های بالا تا دو ساعت به طول خواهد انجامید.
برای در دسترس بودن بخار، بویلر باید بصورت دائمی روشن باشد، در نتیجه مصرف سوخت بسیار بالاست. علاوه بر این با کم شدن سطح آب مخزن و ورود مجدد آب به بویلر عملیات تولید بخار متوقف خواهد شد.
اما شاید همه این موارد در برابر خطر انفجار دیگ بخار کم اهمیت باشند. با بررسی اخبار انفجارهای خسارت بار متوجه خواهید شد که درصد زیادی از این حوادث بخاطر استفاده از دیگ بخار غیر استاندارد و یا مشکلات در دیگ‌های بخار قدیمی است.
علاوه بر موارد گفته شده دیگ بخار در زمان روشن بودن سر و صدای نسبتاً بالایی دارد. نصب و راه اندازی آن مشکل بوده و نیاز به حضور کارشناس آموزش دیده برای اینکار وجود دارد، بعلاوه استفاده از اپراتور آموزش دیده در حین کار دستگاه الزامی است.
اختراع دستگاه مولد بخار فوری ژنراتوری (واتر تیوب) – طرح جدید دیگ بخار
با توجه به مشکلات بیان شده برای دیگ بخار فایرتیوب و برای پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان مختلف تیم تحقیقاتی شرکت دما بخار تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه به انجام رسانید و پیرو برخی اقدامات انجام شده از دهه ۷۰ میلادی، توسط برخی شرکت‌ها در کشورهای ایتالیا، آلمان و آمریکا با بررسی تکنولوژی روز به کار رفته در دستگاه‌های مولد بخار پیشرفته برای اولین بار موفق به طراحی و ساخت دستگاه بخار ژنراتوری با قابلیت تولید بخار پیوسته و فوری و بدون خطر انفجار شد.
ثبت اختراع طرح جدید دیگ بخار
لازم بذکر است که محصولات تولید شده علاوه بر انحصار و ثبت اختراع داخلی دارای تمایز بین‌المللی از جهت نوع طراحی نیز می‌باشند.
افزایش سرعت عملکرد و ایمنی بسیار بالا در طرح جدید دیگ بخار شاهد هستیم. بطوریکه شاهد یک عملکرد بسیار سریع در تولید بخار یعنی زمانی کمتر از یک دقیقه هستیم.
همچنین از آنجایی که یکی از مهمترین و با اهمیت‌ترین مسائل در هر دستگاهی ایمنی آن است، خصوصاً زمانی که با بخار داغ سروکار داریم این مقوله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان واحد تولیدی بر روی این محصول انحصاری، توانسته‌اند با تغییر اساس طراحی، خطرات کاربردی را به کمترین میزان و خطر انفجار را به حدود صفر برسانند.
با طراحی منحصربه‌فرد بکار رفته در این محصولات، مشکل توقف تولید بخار وجود ندارد و تا زمانی که دستگاه روشن است بخار بصورت مدام و بدون وقفه درحال تولید است. این محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توانایی کارکرد در سه شیفت کاری و بدون خاموشی را دارند و مواد مصرفی به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که در کارکردهای طولانی عملکرد دستگاه دچار توقف نشود.
علاوه بر این موارد بسیار مهم می‌توان خصوصیات مهم دیگری از قبیل: امکان جابجایی این محصولات در حین تولید بخار، کاهش مصرف انرژی و سوخت، راه‌اندازی و روشن کردن راحت تر، اورهال و سرویس سریع دستگاه، عمر طولانی‌تر با تعویض قطعات مؤثر بدون کاهش فشار کاری و تولید همزمان بخار خشک و مرطوب را نیز برشمرد.
کاربرد دستگاه مولد بخار ژنراتوری
علاوه بر امکان جایگزینی طرح جدید دیگ بخار در خیلی از سیستم‌های حرارتی و گرمایشی متعارف مانند دیگ بخارفایرتیوب، دیگ آبگرم و دیگ روغن داغ، در موارد دیگر مصرف بخار مانند استفاده بعنوان تمیزکننده بخار، کارواش بخار، یخ‌زدایی هواپیما، تولید بخار تمیز و … نیز بسیار مفید است.
گستردگی استفاده از این محصولات به نحوی است که در خیلی از ارگان‌ها یا سازمان‌ها و مجموعه‌های عمومی اقدام به بهره‌گیری از این محصولات بخار منحصربه‌فرد شده است از جمله می‌توان به استفاده در خط رنگ کارخانه ایران خودرو و مجموعه خودروهای مهر کرمان، عملیات تمیزکردن و ضدعفونی در بیمارستان در شهر کرمان، ضدعفونی و باکتری زدایی در تولید قارچ تبریز، عمل آوری بتن شیراز و استفاده از بخار تمیز در فرآیندهای تولید مواد غذایی در شیراز و تهران، تمیزی و نظافت معابر شهری و مکان‌های عمومی در شهر کیش، چربی‌زدایی صنعتی در کارخانجات لاستیک شهر کرمان و استفاده گسترده در خیلی از کارواش‌های بخار مدرن در سرتاسر ایران و کشورهای همسایه اشاره کرد.
صادرات موفق
استقبال از طرح جدید دیگ بخار علاوه بر صنایع و مصرف‌کنندگان داخلی، در خیلی از کشورها از جمله عراق، امارات متحده عربی، عمان، افغانستان، ترکمنستان و … نیز چشمگیر بوده است که این امر سبب ایجاد فضای صادراتی خیلی مناسب و کمک به اقتصاد کشور عزیزمان شده است. به زودی این نمونه از دستگاه‌های بخار جایگزین کامل طرح‌های قدیمی خواهد شد و در حال حاضر به خوبی جای خود را میان مصرف‌کنندگان پیدا کرده است.
منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;