جایگاه نظام مهندسی در کاهش یا حذف آثار تخریبی زلزله

تاسیسات نیوز/ مهری بهزادپور: اهمیت ساخت سازه های محکم و استاندارد در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله، پارامتری است که وقوع آن در کشور، بیانگر ضرورت تغییر نگرش مدیران و مسئولان در سطوح مختلف جامعه است.
 پس از گذشت سه سال از لرزیدن کرمانشاه، هنوز اثرات تخریبی آن در سرپل ذهاب در قالب «کانکس ها» قابل مشاهده استو بنا به گفت اسماعیل نجار، مدیرکمیته بحران کشور، در روزهای پایانی تابستان سال جاری، هنوز بیش از ۶۵۰ خانواده در منطقه سرپل ذهاب در  کانکس زندگی می کنند.
وقوع حوادثی ماننده زلزله، ذهن مردم را نسبت به اهمیت ایمنی در «ساخت و ساز» آگاه تر از گذشته کرد و حس مطالبه گیری در بین افراد جامعه را نیز بیشتر بیدار کرد.
جایگاه شهرداری و سازمان نظام مهندسی در این فرآیند بیش از دیگر سازمان ها و نهادها مهم و موثرتر است. بی توجهی به تبعات اجتماعی، اقتصادی رعایت استانداردهای ساخت و ساز در کشور، قابل پی گیری از نظر حقوقی نیز می باشد.
اما مسلماً پیشگیری پیش از وقوع، مقوله ای است که رعایت الزامات در این مقوله را بسیاری ملموس می سازد. بنا به اظهار بسیاری از کارشناسان، یکی از راهکارهای موجود می تواند این باشد که کمیسیون ماده ۱۰۰، قبل از صدور رای، وضعیت استحکام ساختمان باید توسط نظام مهندسی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم پلیس ساختمان نیز به اجرای دقیق این امر ورود پیدا کند.
بدیهی است ، شاخص هایی چون؛ رشد قیمت مصالح ساختمانی، وضعیت اقتصادی عامه مردم، دستمزد مهندسان و کارگران و، میزان تسهیلات بانکی، برای ساخت یک بنا از جمله مسائلی است که مقاومت و استحکام یک بنا را افزایش یاکاهش خواهد داد.
بنابراین در نظر گرفتن اعتبار مناسب برای این مقوله، از تبعات منفی و تخریب های احتمالی آتی بسیار موثر است.
این گزارش حاکی است؛ بنا به بر آمار موجود هم اکنون بیش از ۶۰ درصد ساختمانی های روستایی مقاوم هستند و وضعیت مشابهی نیز در بخش خانه های شهری مشاهده می شود
اما کاهش دستمزدها و افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله مسائلی به شمار می آیند که گاهی باعث افتِ کیفیت ساختمانی های ساخته شده به ویژه در پایتخت می شود و آنچه که بسیار با اهمیت به نظرمی آید، این است که؛ تهران در منطقه ای زلزله خیز قرار دادر و در صورت وقوع چنین رخدادی، نتایج دهشتناک آن در بخش انسانی و اقتصادی را به هزینه ای بسیاری بیشتر از آنچه که هم اکنون می توان در بخش ساخت و ساز و نظارت دقیق در اجرای ساختمان سازی، پیاده کرد جبران کرد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;