تکانه های کرونا بر نفت و پالایش چین ، اوپک را هم لرزاند

شرکت ساینوپک و پالایشگران مستقل چینی تولید فرآورده‌های نفتی خود را در ماه فوریه امسال کاهش دادند، زیرا ویروس کرونا به تقاضا برای سوخت آسیب زد و اگر این روند استمرار یابد، اوپک باید واکنش جدی نشان دهد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ چهار منبع  ۱۴ بهمن‌ماه اعلام کردند که شرکت ساینوپک چین که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت در آسیاست، تولید خود را در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۲ درصد کاهش می‌دهد که شدیدترین کاهش در بیش از یک دهه اخیر است.
ساینوپک تولید روزانه فرآورده‌های نفتی خود را ۶۰۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد که معادل حدود ۱۲ درصد از تولید روزانه ۵ میلیون بشکه این شرکت است.
از سوی دیگر، مهم‌ترین پالایشگران مستقل نفت در شرق چین نیز که در مجموع یک‌پنجم از واردات نفت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند، عملیاتشان را ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش دادند.
سنگ‌یک‌تی، از مدیران مؤسسه مشاوریه سیا انرژی، گفت: به دلیل افزایش انتظارات درباره تخریب تقاضا، هدف از کاهش تولید ساینوپک این است که از قیمت داخلی سوخت حمایت کند.
از سویی دیگر برخی منابع در صنعت انرژی چین اعلام کردند که تقاضای نفت در این کشور حدود سه میلیون بشکه در روز، معادل ۲۰ درصد از کل مصرف این کشور کاهش یافته است، زیرا ویروس کرونا به اقتصاد چین فشار آورده است.
افت تقاضای چین، شدیدترین شوک تقاضای نفت از زمان بحران اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی و همچنین ناگهانی‌ترین شوک تقاضا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی است.
این مسئله ممکن است گزینه‌های پیش رو برای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را محدود و اعضای آن را به کاهش شدیدتر تولید وادار کند.
جان کیلداف، تحلیلگر مؤسسه اگن کپتال، گفت: پیش از شیوع ویروس امیدهایی به دورنمای تقاضای جهانی (نفت) وجود داشت، اما اکنون این امیدها از میان رفته‌اند؛ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) باید واکنش نشان دهد.
وی افزود: اگر کاهش تولید شدیدتری در کار نباشد، افت قیمت بیشتری وجود خواهد داشت.
منبع شانا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;