توقف 10 هزار هکتار طرح توسعه برای کاهش مصرف آب در اصفهان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد،  استاندار اصفهان گفت: در شرایط عادی، ایران یک‌سوم میزان بارش جهانی را دارد، اما میزان تبخیر آن سه برابر است که مدیریت یکپارچه آب راه حل بحران آب کشور بوده و باید اعمال شود.

رسول زرگرپور با تاکید بر اینکه مدیریت یکپارچه منابع آب در تمامی محافل علمی جهان مورد تایید قرار گرفته و بنده به‌عنوان نماینده ایران در تمام این کنفرانس‌ها شرکت کرده‌ام، گفت: رودخانه زاینده‌رود 3700 سال پیش یعنی در زمان اردشیر بابکان دارای طرح علمی مدیریت آب بوده و در 400 سال اخیر نیز زیر نظر شیخ بهایی طوماری تدوین شده که هنوز هم برای این رودخانه 400 کیلومتری قابل قبول است.

زرگرپور با بیان اینکه رودخانه زاینده‌رود تنها رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران است، گفت: متاسفانه این رودخانه در حال بدل شدن به خشکه‌رود است. مشکلات رخ داده ناشی از سه موضوع بارگذاری خارج از ظرفیت، خشکسالی‌های طولانی و تغییر اقلیم آب و هوایی است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در 18 ماه اخیر طرح 9 ماده‌ای احیای زاینده‌رود در شورای‌عالی آب که دارای بالاترین ضمانت اجرایی در کشور است، به تصویب رسید که این طرح توسط استانداری اصفهان و به‌عنوان اولین مدل در کشور مطرح شد که توسط وزارت نیرو برای حوضه‌های آبخیز کرخه و قزل اوزن نیز اجرا خواهد شد.

زرگرپور گفت: طرح 9 ماده‌ای براساس سه محور منابع آب، مصارف و مسائل اجتماعی و سیاسی تدوین شده است.

وی افزود: در طول یک سال گذشته 10 هزار هکتار طرح توسعه متوقف شده است و حدود 150 میلیون مترمکعب آب نیاز داشتیم و در بخش منابع نیز انتقال حوضه به حوضه مورد نظر است که حدود 450 میلیون مترمکعب در سال آب اضافه می‌کند. استاندار اصفهان گفت: در این طرح 250 میلیون متر مکعب آب از میزان مصارف آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی کاهش می‌یابد.

زرگرپور با بیان اینکه اگر این طرح اجرایی شود رودخانه زاینده‌رود سه تا پنج سال دیگر احیا می‌شود، اظهار کرد: حدود 40 درصد طرح در حال اجرا است و اگر مسائل سیاسی و اجتماعی بر این طرح غلبه کند، طرح 9ماده‌ای شکست می‌خورد.







انتهای پیام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;