توافق نظام مهندسی با سازمان استاندارد ایران

سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به منظور پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
به گزارش تاسیسات نیوز، احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، در مراسم امضای تفاهم نامه سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان نظام مهندسی ساختمان، بی توجهی به استانداردسازی مصالح ساختمانی و ساخت بناهای بی کیفیت و غیر استاندارد در ۴۰ سال اخیر را موجب قربانی شدن بیش از ۸۰ هزار شهروند ایرانی دانست.
وی، استاندارد بودن مصالح را یکی از معیارهای تعیین کننده عمر مفید ساختمان عنوان کرد و با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته ۸۰ هزار نفر براثر تخریب ساختمان های غیراستاندارد قربانی شده اند، تاکید کرد: باید با اجرای سریع این تفاهم نامه خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه را کاهش دهیم.
در همین حال، دکتر غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در مراسم امضای این تفاهم نامه با اشاره به کوتاه بودن عمر مفید ساختمان ها در کشور گفت: انعقاد این تفاهم نامه یکی از ضروریات است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی استاندارد سازی مصالح ساختمانی و ساخت و ساز کیفی را از دغدغه های سازمان ملی استاندارد ایران برشمرد و افزود: اگر به کیفیت در ساختمان ها بی توجهی شود؛ علاوه بر هدررفت هزینه، شاهد بحران و آسیب های اجتماعی خواهیم بود.
 شریعتی با اشاره به شرایط اقلیمی کشور و بروز بلایای طبیعی متعدد، استاندارد سازی مصالح ساختمانی را عاملی برای حفظ سرمایه های انسانی دانست که باید مورد توجه تمام مسئولان ذی ربط قرار گیرد.
 از مهمترین موضوعات این تفاهم نامه، سیاستگذاری، کنترل و نظارت بر استفاده از مصالح، فرآورده ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استاندارد اجباری در ساخت و سازهای شهری است.
همچنین ساماندهی مصالح، فرآورده ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استاندارد ملی ایران مورد استفاده در پروژه های ساختمانی، همکاری در تدوین، استانداردسازی و آموزش در خصوص الزامات مباحث مقررات ملی ساختمان و استانداردهای ملی از دیگر موضوعات مورد توجه در این تفاهم نامه است.
به موجب این تفاهم نامه، بهره برداری موثر از ظرفیت‌های علمی، فنی و اجرایی هر دو سازمان در چارچوب قانون و همکاری با سازمانها، شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها و اعضای شورای عالی استاندارد برای اجرای تفاهم‌نامه مورد تاکید قرار گرفت.
این تفاهم نامه، به استناد قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان همچنین آیین نامه نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی با هدف گسترش همکاری های علمی، فنی و اجرایی بین دو سازمان در ۸ ماده و با اعتبار سه سال که قابل تمدید نیز می باشد به امضای غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد ایران و احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی کشور رسید.
متن کامل این تفاهم نامه به شرح ذیل است:
در راستای اجرای سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران ابلاغی مقام معظم رهبری مورخ ۲۵ شهریورماه ۱۳۸۴با عنوان
“پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه” و به استناد قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب ۱۳۹۶ و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ و همچنین مصوبه هیأت وزیران با عنوان آیین نامه نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی مورخ ۲۳ بهمن ماه ۱۳۸۴، این تفاهم نامه با هدف گسترش همکاری های علمی، فنی، و اجرایی فی مابین سازمان ملی استاندارد ایران به نمایندگی جناب آقای غلامرضا شریعتی و سازمان نظام مهندسی ساختمان به نمایندگی جناب آقای احمد خرم که به ترتیب «سازمان استاندارد» و «سازمان نظام مهندسی» نامیده م شوند به امضاء می رسد.
ماده ۱- موضوع تفاهم نامه
۱-۱-سیاست گذاری، کنترل و نظارت بر استفاده از مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استانداردهای اجباری در ساخت و سازهای شهری.
۱-۲-همکاری، همراهی و هماهنگی در ساماندهی مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استانداردهای ملی ایران مورد استفاده در پروژه های ساختمانی.
۱-۳-همکاری در تدوین اطلاعیه¬ها، استانداردسازی و آموزش در خصوص الزامات مباحث مقررات ملی ساختمان و استانداردهای ملی مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی.
۱-۴-ایجاد سازوکارهای همکاری و پشتیبانی جهت بهره¬برداری موثر از ظرفیت¬های علمی، فنی و اجرایی سازمان نظام مهندسی و سازمان استاندارد در چارچوب قانون.
۱-۵-انجام تعاملات و همکاری با سازمان¬ها، شهرداری¬ها، وزارتخانه¬ها و اعضای شورای عالی استاندارد در جهت اهداف تفاهم نامه.
ماده ۲- کمیته راهبردی مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استانداردهای ملی ایران
۲-۱-به منظور تهیه، تدوین، تصویب، پیگیری و اجرای مفاد این تفاهم نامه، کمیته راهبردی مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استانداردهای ملی ایران با عنوان “کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران” تشکیل می¬گردد. کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران با ساختار ذیل هر ۶ ماه یکبار در محل سازمان ملی استاندارد تشکیل و سیاست¬های کلی تدوین و به منظور اجرا به استان¬ها ابلاغ می¬گردد.
۲-۲-ساختار کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران به شرح ذیل است:
۱-رئیس: رئیس سازمان استاندارد
۲- نائب رئیس: رئیس سازمان نظام مهندسی
۳-دبیر: معاونت نظارت بر اجرای استاندارد
۴-سه نفر از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی (شورای مرکزی/ استان¬ها) بنا به پیشنهاد رئیس سازمان نظام مهندسی
۵-سه نفر از معاونین سازمان استاندارد بنا به پیشنهاد رئیس سازمان استاندارد
۶-معاونت مرتبط وزارت راه و شهرسازی
۷-معاونت مرتبط وزارت صنعت، معدن و تجارت
۸-معاونت هماهنگی عمرانی وزارت کشور
۹-رئیس کارگروه اجرایی کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران
۱۰-  نماینده اتاق بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان
۱۱-رئیس دبیرخانه دائمی استاندارد ساختمان ایران
۲-۳-احکام اعضای کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران منطبق بر مدت تفاهم نامه و مشترکاً با امضای رئیس سازمان استاندارد و رئیس سازمان نظام مهندسی صادر می¬گردد. همچنین احکام رئیس کارگروه اجرایی و رئیس دبیرخانه دائمی بنا به پیشنهاد دبیر کمیته صادر می گردد.
۲-۴-بنا به صلاحدید و بر حسب نیاز، توسط رئیس سازمان استاندارد یا رئیس سازمان نظام مهندسی یا دبیر کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران از مسئولین مربوطه هر دو سازمان و سایر نهادها ازجمله، وزارتخانه¬ها، سازمان¬ها، شهرداری¬ها، ادارات کل استانی سازمان استاندارد، سازمان¬های نظام مهندسی استان¬ها، انجمن¬های صنفی، انجمن¬های علمی، اساتید دانشگاهی، تولیدکنندگان مصالح و فرآورده¬های ساختمانی و متخصصین و مشاورین فنی ذیصلاح به عنوان عضو مدعو در جلسات کمیته راهبردی استاندارد ساختمان یا جلسات کارشناسی مرتبط دعوت به عمل خواهد آمد.
ماده ۳- “کارگروه اجرایی کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران”
۱- نائب رئیس کارگروه اجرایی
۲- دبیر کارگروه اجرایی
۳-سه نفر از مدیران کل سازمان استاندارد بنا به پیشنهاد رئیس سازمان استاندارد
۴-سه نفر از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی (شورای مرکزی/ استان¬ها) بنا به پیشنهاد رئیس سازمان نظام مهندسی
۵-مدیرکل مرتبط در وزارت راه و شهرسازی
۶-مدیرکل مرتبط در وزارت صنعت، معدن و تجارت
۷-مدیرکل مرتبط در وزارت کشور
۳-۱احکام اعضای کارگروه اجرایی کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران منطبق بر مدت تفاهم نامه و مشترکاً با امضای رئیس سازمان استاندارد و رئیس سازمان نظام مهندسی صادر می¬گردد. همچنین رئیس، نائب رئیس و دبیر کارگروه اجرایی بنا به پیشنهاد دبیر کمیته و حکم مشترک رئیس هر دو سازمان منصوب می¬گردد.
۳-۲جلسات کارگروه اجرایی کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران به صورت ماهانه و یک در میان در سازمان استاندارد و سازمان نظام مهندسی برگزار می¬گردد. جلسات با حضور رئیس، نائب رئیس، دبیر و سایر اعضاء کارگروه اجرایی و حسب مورد با حضور مدعوین تشکیل می¬گردد.
ماده ۴- کمیته اجرایی مشترک مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی استاندارد در استان¬ها
۴-۱ به منظور اجرایی کردن مصوبات کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران و موضوع این تفاهم نامه، کمیته مشترک مصالح، فرآورده ها و تجهیزات ساختمانی استاندارد توسط استان¬ها با عنوان ” کمیته مشترک استاندارد ساختمان استان”  تشکیل می¬گردد تا بر چگونگی اجرای کلیه مفاد تفاهم نامه و اولویت بندی جهت ساماندهی مصالح، فرآورده ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استاندارد اجباری با توجه به ضروریات مدنظر، کنترل و نظارت داشته باشند. گزارش کلیه اقدامات انجام شده توسط کمیته¬های مشترک استاندارد ساختمان استان¬ها به صورت هر سه ماه یکبار به کمیته راهبردی ارسال می-گردد.
    ساختارکمیته اجرایی مشترک استاندارد ساختمان استان:
۱)مدیرکل استاندارد استان (رئیس)
۲)رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان (نایب رئیس)
۳)دبیرکمیته مشترک استاندارد ساختمان استان(رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد استان)
۴)کارشناس مسئول بخش ساختمانی اداره کل استاندارد استان
۵)معاون خدمات فنی مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان
۶)چهار نفر از اعضای هیئت مدیره سازمان (بنا به پیشنهاد سازمان به اداره کل، به تفکیک یک نفر از هر رشته عمران، معماری، برق و   مکانیک).
۷)چهار نفر از معاونین و یا روسای ادارات تخصصی اداره کل (بنا به پیشنهاد اداره کل به سازمان)
۸)نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان
۹)نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان
۱۰)نماینده استانداری استان
۱۱)نماینده اتاق بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان
۱۲)ئیس کارگروه اجرایی کمیته مشترک استاندارد ساختمان استان
۱۳)رئیس دبیرخانه دائمی استاندارد ساختمان استان
۴-۲احکام اعضای کمیته منطبق بر مدت تفاهم نامه و مشترکاً توسط مدیرکل استاندارد استان و رئیس سازمان نظام مهندسی استان صادر می گردد. همچنین دبیر، به پیشنهاد مدیرکل استاندارد استان از اعضای کمیته مشترک استاندارد استان منصوب می گردد.
۴-۳بنابه صلاحدید و بر حسب نیاز، توسط مدیر کل استاندارد استان و رئیس سازمان نظام مهندسی استان از مسئولین مربوطه اداره کل و سازمان، انجمن های صنفی تولیدکنندگان مصالح و فرآورده های ساختمانی استاندارد مربوطه و مشاورین فنی ذیصلاح به عنوان عضو مدعو دعوت بعمل خواهد آمد.
۴-۴دبیرخانه دائم کمیته مشترک استاندارد استان در محل اداره کل استاندارد استان می باشد.
ماده ۵- دبیرخانه دائمی مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استانداردهای ملی ایران
۵-۱به منظور ساماندهی و اجرای مصوبات کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران، دبیرخانه دائمی مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استانداردهای ملی ایران، با عنوان “دبیرخانه دائمی استاندارد ساختمان ایران” تشکیل می¬گردد.
۵-۲محل دبیرخانه دائمی استاندارد ساختمان ایران در سازمان استاندارد خواهد بود و همچنین سازمان استاندارد موظف به تجهیز دبیرخانه می¬باشد. به¬کارگیری مدیران، مشاوران و نیروی کارشناس در دبیرخانه دائمی استاندارد ساختمان ایران بر اساس چارت مصوب در کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران انجام می¬گردد.
۵-۳ رئیس دبیرخانه دائمی استاندارد ساختمان ایران و مدیر اجرایی آن بنا به پیشنهاد دبیر کمیته منطبق بر مدت تفاهم¬نامه و بر اساس حکم مشترک رئیس سازمان استاندارد و رئیس سازمان نظام مهندسی منصوب می¬گردد.
۵-۴ دبیرخانه دائمی استاندارد ساختمان ایران نسبت به انعقاد تفاهم¬نامه¬های همکاری مشترک با سازمان¬ها، انجمن¬های صنفی، انجمن¬های علمی، دانشگاه¬ها، مراکز آموزشی، نهادها، شهرداری¬ها و ارگان¬های مرتبط در جهت پیشبرد اهداف این تفاهم¬نامه اقدام می¬نماید.
۵-۵ دبیرخانه دائمی استاندارد ساختمان ایران عضو حقیقی و حقوقی جذب نموده و کارگروه¬های تخصصی ذیل این دبیرخانه تشکیل می¬گردد. روش اجرایی جذب اعضای دبیرخانه، تشکیل کارگروه¬های تخصصی و فعالیت¬های اعضاء آن¬ها در کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران بررسی و مصوب می¬گردد.
۵-۶ دبیرخانه دائمی استاندارد ساختمان ایران جهت اجرای برنامه¬های مصوب کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران می¬تواند از حمایت مالی و اسپانسر برای تأمین هزینه¬ها بهره¬مند گردد. نحوه جذب حمایت مالی و چگونگی استفاده از منابع اسپانسرها در کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران بررسی و تصویب خواهد شد.
۵-۷ جلسات کارشناسی دبیرخانه دائمی استاندارد ساختمان ایران با حضور رئیس و اعضای کارگروه¬های تخصصی و حسب مورد با حضور مدعوین برگزار می¬گردد.
ماده ۶- اقدامات سازمان نظام مهندسی
۶-۱ مطابق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و نیز آیین¬نامه نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی، کارشناسان بازرسی سازمان نظام مهندسی از پروژه¬های ساختمانی در دست احداث، بازرسی¬های لازم را بعمل آورده و گزارش اقدامات آن¬ها در هر یک از استان¬ها جهت بررسی و تصمیم¬گیری مرتبط در کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران ارایه خواهد شد.
۶-۲ سازمان نظام مهندسی موظف است سازوکار راه¬اندازی و تشکیل واحد مدیریت مصالح استاندارد ذیل معاونت¬های خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان¬ها جهت نظارت، کنترل کیفیت، اصلاح نقشه¬ها و بازرسی از پروژه¬های ساختمانی در دست احداث در استان¬ها را تهیه و ابلاغ نماید.
۶-۳ سازمان نظام مهندسی موظف است کلیه اطلاعیه¬های فنی مصوب در کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران را جهت اجرا و اصلاح و کنترل نقشه¬های ساختمانی و فرآیند طراحی و نظارت در رشته¬های عمران، معماری، برق و مکانیک به سازمان¬های نظام مهندسی ساختمان استان¬ها ابلاغ نماید.
۶-۴ تعیین اولویت¬ها، شاخص¬ها و چگونگی انجام نظارت و بازرسی¬ها از پروژه¬های ساختمانی در دست احداث طبق مفاد اطلاعیه-های صادره کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران و توسط معاونت¬های خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان¬ها مدیریت خواهد شد. در این خصوص دستورات اجرایی توسط سازمان نظام مهندسی در حدود صلاحیت و مسئولیت مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی حقیقی و حقوقی به سازمان نظام مهندسی استان¬ها ابلاغ می¬گردد.
۶-۵ سازمان نظام مهندسی موظف است مطابق بند ۵ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، در جهت پیشبرد اهداف این تفاهم¬نامه، در مواردی که مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی حقیقی و حقوقی در ایفای وظایف قانونی خویش در حوزه به کارگیری مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی استاندارد و الزامات استانداردهای ملی اجباری کوتاهی می¬نمایند، برخورد قانونی لازم را معمول و گزارش این اقدامات را به کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران ارائه نماید.
۶-۶ چنانچه هر کدام از مصوبات کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران جهت اجرایی شدن نیاز به تصویب در هیأت مدیره سازمان نطام مهندسی داشته باشد، رئیس سازمان نظام مهندسی موظف است موضوع را مطرح و تا حصول نتیجه پیگیری و گزارش آن را در جلسات کمیته ارایه نماید.
۶-۷ سازمان نظام مهندسی با همکاری مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی حقیقی و حقوقی و با توجه به تمهیداتی که در کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران اتخاذ می¬گردد، کارفرمایان و سازندگان پروژه¬های ساختمانی را مکلف نموده تا  مصارف خود در زمینه مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استاندارد اجباری ملی را از واحدهای تولیدی معتبر دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد، تأمین نمایند.
۶-۸ سازمان نظام مهندسی موظف است از طریق اختصاص یک درگاه مشخص در وبسایت خود و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان¬ها، فهرست به¬روز مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استاندارد اجباری بر اساس شماره استاندارد ملی ایران همراه با اطلاعات واحدهای تولیدکننده مربوطه را برای جستجو در اختیار کلیه ذینفعان قرار دهد.
ماده ۷- اقدامات سازمان استاندارد
۷-۱ مطابق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و نیز آیین¬نامه نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی، محل تولید شامل کارگاه¬ها و کارخانه¬های تولید مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی از لحاظ کنترل کیفیت و رعایت الزامات استانداردهای ملی ایران تحت بازرسی سازمان استاندارد قرار می¬گیرند و سازمان استاندارد موظف است گزارش اقدامات در این خصوص را به کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران ارایه نماید.
۷-۲ سازمان استاندارد موظف است فهرست به¬روز مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استاندارد اجباری بر اساس شماره استاندارد ملی ایران را همراه با اطلاعات واحدهای تولیدکننده مربوطه در وبسایت خود ارائه نموده و لینک آن را در اختیار سازمان نظام مهندسی قرار دهد.
۷-۳ سازمان استاندارد موظف است به تخلفاتی که متوجه تولیدکننده مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی مشمول مقررات استاندارد اجباری می¬باشد و از طریق گزارشات بازرسی سازمان نظام مهندسی اعلام می¬شود، وفق فصل ۴ (جرایم و مجازات ها) قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد رسیدگی نموده و گزارش اقدامات در این خصوص را به کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران ارایه نماید.
۷-۴ چنانچه هر کدام از مصوبات کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران جهت اجرایی شدن نیاز به تصویب در شورای عالی استاندارد ایران داشته باشد، رئیس سازمان نظام استاندارد موظف است موضوع را مطرح و تا حصول نتیجه پیگیری و گزارش آن را در جلسات کمیته ارایه نماید.
۷-۵ سازمان استاندارد موظف است کلیه اطلاعیه¬های فنی مصوب در کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران را جهت اجرا و اصلاح کنترل کیفیت تولید و فروش مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی به ادارات کل استاندارد استان¬ها و واحدهای تولیدی تحت پوشش خود ابلاغ نماید.
ماده ۸- اقدامات مشترک
۸-۱ سازمان نظام مهندسی و سازمان استاندارد موظف¬اند در بررسی¬ها و مصوبات اطلاعیه¬های فنی کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران، آخرین تغییرات و ویرایش جدید از مباحث مقررات ملی ساختمان و استانداردهای ملی ایران در خصوص هر یک از مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی را منظور نمایند.
۸-۲ سازمان نظام مهندسی و سازمان استاندارد موظف¬اند از طریق وبسایت و سایر سامانه¬های اطلاع¬رسانی خود، اهمیت موضوع این تفاهم¬نامه و روند پیشبرد امور و اطلاعیه¬های مصوب کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران را به نحو شایسته و به صورت مستمر اطلاع¬رسانی نمایند.
۸-۳ با همکاری سازمان نظام مهندسی و سازمان استاندارد به منظور آموزش و ترویج ضوابط استانداردهای ملی ایران و مباحث مقررات ملی ساختمان در خصوص مصالح، فرآورده¬ها و تجهیزات ساختمانی در میان مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی حقیقی و حقوقی، برنامه¬های آموزشی مدونی در قالب دو بخش آموزش¬های عمومی (ویژه عموم مهندسان) و اختصاصی (ویژه کارشناسان بازرسی) توسط کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران تهیه و اطلاع¬رسانی آن از طریق هر دو سازمان انجام خواهد شد. در این خصوص از ظرفیت¬های هر دو سازمان از قبیل سالن¬های آموزشی و پنل¬های مجازی و اساتید همکار در مدت این تفاهم نامه به صورت رایگان استفاده می شود و به افرادی که دوره¬های آموزشی مصوب را با موفقیت بگذرانند، گواهینامه مورد تایید سازمان استاندارد و سازمان نظام مهندسی اعطاء خواهد شد.
۸-۴ کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران ضمن تأمین اعتبار از سازمان نظام مهندسی و سازمان استاندارد، می¬تواند از اسپانسر برای تأمین هزینه دوره¬های آموزشی و برنامه¬های مصوب بهره¬مند گردد. نحوه جذب حمایت مالی و چگونگی استفاده از منابع اسپانسرها در کمیته بررسی و تصویب خواهد شد.
۸-۵ سازمان استاندارد و سازمان نظام مهندسی موظف خواهند بود زیرساخت های لازم جهت اجرایی شدن این تفاهم¬نامه را تأمین و در اجرای توافقات حاصله در کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران تمامی مساعی لازم را به کار گرفته و زمینه مساعد جهت تعاملات با انجمن¬های صنفی و تولیدکنندگان مصالح و فرآورده¬های ساختمانی استاندارد را حاصل نمایند.
۸-۶ سازمان استاندارد و سازمان نظام مهندسی موظف خواهند بود به منظور ارائه دستاوردهای این تفاهم¬نامه و ارائه آثار پژوهشی مرتبط، همایش مشترک ملی یا بین¬المللی به صورت سالانه یا دو سالانه برگزار نمایند. روش اجرایی این همایش در کمیته راهبردی استاندارد ساختمان ایران مورد برنامه¬ریزی و تصویب قرار خواهد گرفت.
ماده ۹-تعداد نسخ و مدت تفاهم نامه
۹-۱ این تفاهم¬نامه در ۸ ماده شامل ۷ صفحه و ۲ نسخه که هر کدام حکم واحد را دارد امضاء و مبادله شد.
۹-۲ این تفاهم¬نامه از تاریخ امضاء به مدت سه سال اجرا می¬گردد و پس از پایان این مدت قابل تمدید است، همچنین با درخواست یکی از طرفین و شناسایی نقاط قوت و ضعف امکان اصلاح و بازنگری در مفاد تفاهم¬نامه وجود خواهد داشت.
منبع نظام مهندسی کشور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;