تهران تا ۵ سال آینده در تأمین آب به مشکل می‌خورد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه سالانه ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می‌شود، گفت: اگر به طرح‌های آب‌رسانی تهران توجه نشود، شک نکنید که تا ۵ سال آینده تهران در تأمین آب به مشکل خواهد خورد.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سید حسن رضوی، با اشاره به اینکه سالی ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می‌شود که این عدد به اندازه تعداد یک شهر متوسط است، بنابراین اگر مسؤولان و مجلسی‌ها به موضوع طرح‌های آب‌رسانی تهران که در حال اجرا است و یا باید اجرای آن آغاز شود توجهی نکنند، شک نکنید تا ۵ سال آینده تهران در تأمین آب شرب به مشکل خواهد خورد.
رضوی در مورد وضعیت سدهای پنج‌گانه تهران نیز گفت: بارندگی‌‌ها از اول مهر ماه تا ۱۸ دی ماه نسبت به پارسال ۱۳ درصد کاهش داشته، اما نسبت به بلندمدت ۴۹ درصد بارندگی‌ها در استان تهرن رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: از اول مهر ماه تا ۱۶ دی ماه نیز سدهای پنج‌گانه تهران ورودی آب آنها ۴ درصد افزایش داشته و به ۲۲۶ میلیون مترمکعب رسیده است.
وی ادامه داد: امسال به دلیل شرایط خوب مخازن سدها استفاده بیشتری از آب‌های سطحی برای تأمین آب شرب صورت گرفت، به طوری که ۲۷ درصد رشد داشته است.
به گفته رضوی، از بخش کشاورزی نیز امسال تاکنون ۱۶۵ درصد نسبت به سال قبل آب بیشتری از سدهای پنج‌گانه تهران رهاسازی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه سدهای پنج‌گانه تهران در حال ۶۵۴ میلیون مترمکعب ذخیره دارند، گفت: ذخایر سدهای تهران نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل ۱۰۶ میلیون مترمکعب نسبت به پارسال آب بیشتری در مخازن سدها ذخیره شده است.
به گفته وی، سد طالقان ۲۶۴ میلیون مترمکعب، سد امیرکبیر ۱۰۷ میلیون مترمکعب، سد ماملو ۱۹۴ میلیون مترمکعب، سد لار ۶۰ میلیون مترمکعب و سد لتیان ۳۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد.
رضوی با اشاره به اینکه اگر چه میزان ذخایر سدها در سدهای پنج‌گانه تهران وضعیت خوبی دارد، گفت: مردم تصور می‌کنند، چون وضعیت سدها و وضعیت بارش‌ها در سال جاری خوب بوده صرفه‌جویی را فراموش کردند، به طوری که به راحتی در خیابان‌ها از آب شرب برای شستن خودروها استفاده می‌کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تأکید بر اینکه مصرف آب شرب در ایران به طور متوسط بسیار بالاتر از متوسط جهانی است، گفت: مردم باید در فصل زمستان نیز مدیریت مصرف آب را فراموش نکنند و تصور نکنند که با یک یا دو سال بارندگی وضعیت منابع زیرزمینی و وضعیت آب شرب بهبود یافته است.
پیش‌تر رضوی نسبت به عقب‌ماندگی طرح‌های بزرگ آب تهران هشدار داده بود و گفته بود که طرح‌های بزرگ آب تهران ۱۰ سال است از برنامه عقب است و باید تدبیری در خصوص این طرح‌های بزرگ اندیشیده شود، چرا که طرح‌های بزرگ آب تهران بیش از ۳۰ سال است که از عمر آنها می‌گذرد.
منبع خبرگزاری فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;