تلاش برای جایگزینی مسئولیت و تعهد به جای امضا و سهمیه

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، منوچهر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی دراین نشست با اذعان بر ضرورت اصلاح انتخاب بازرسان توسط هیئت مدیره گفت: تحقق این امر نیازمند اصلاح قانون است. اکنون در سطوح مختلف سازمان، کنترل کننده نیازمند رای کنترل شونده است که از نظر ساختار سازمانی و دانش مدیریت ضعف اساسی است.




شیبانی اصل در ادامه به شرح و معرفی آیین‌نامه کنترل ساختمان پرداخت و عنوان کرد: مطالعات مبنا در تدوین این آیین‌نامه بر اساس آسیب‌‌شناسی مهندسی ساختمان در ایران، بررسی نقاط ضعف و قوت نظام‌ اداری موجود ساخت‌وساز و نحوه اجرای آن، بررسی نظام کنترل ساخت‌وساز درسایر کشورها و بررسی قوانین دیگر و انطباق با آنها انجام شده وفرایندهای اجرایی کاملا بررسی شده است و برای تدوین این آیین‌نامه، نظام کنترل ساخت‌وساز حدود 20 کشور بررسی شده است.

 

 

 

 

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بر اساس ماده 42 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است که این آیین‌نامه مواد 30 تا 35 را پوشش می‌دهد و البته موضوع ماده 33 جداست، گفت: برای تحقق حقوق مردم و بهره‌برداران ساختمان، تحقق امر توسعه پایدار، افزایش عمر مفید ساختمان‌ها، ارتقای سطح ایمنی افراد، ارتقای سطح ارائه خدمات فنی و مهندسی، تامین توان حضور در عرصه بین‌المللی برای صدور خدمات فنی و مهندسی به ترتیبات جدید نیاز داریم تا بتوانیم به گفته وزیر راه و شهرسازی به جایی برسیم که در همه دنیا از مهندسان و شرکت‌های ایرانی برای پروژه‌های مهم ساختمانی استفاده کنند.

 

 

 

وی گفت: راهبردهای اساسی دراین آیین‌نامه شامل افزایش کنترل غیر مستقیم، واقعی کردن خدمات و کاهش امکان صوری گرایی (جایگزینی مسئولیت و تعهد به جای امضا و سهمیه، تدوین آیین کار، مستندسازی فرایندها و مکتوب‌سازی تعهدات) و کاهش هزینه‌های کنترل و ساخت‌وساز (حرفه‌ای کردن تمام خدمات، بالابردن کیفیت محصول، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و افزایش بازده هزینه‌ها) است.

 

 

 

شیبانی اصل تصریح کرد: با اجرای این آیین‌نامه به تعاریف و ترتیبات جامع درحوزه کنترل می‌رسیم و مسئولیت‌های غیر قابل انتقال شهرداری‌ها در زمینه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری تفکیک می‌شود. همچنین مفهوم بازرسی را به کنترل‌های مراجع قانونی اطلاق کنیم. دراین صورت نقش نظارتی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان تقویت می‌شود و از طرفی به تثبیت حقوق همسایگان و بهره‌برداران از ساختمان می‌رسیم. قرار است پایگاه اطلاعات ساختمانی کشور شکل بگیرد و کارنامه حرفه‌ای اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه اشتغال کار برای مستندسازی فعالیت‌های مهندسی ایجاد شود.

 

 

 

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: ناظر نماینده کارفرما و وابسته به وی است که بر حسن جریان مالی کارگاه و تخصیص مناسب منابع نیز نظارت دارد ولی بازرس نماینده نهاد عمومی است که حسن اجرای ضوابط قانونی را کنترل می‌کند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;