تفاوت برق صنعتی و برق ساختمان/بازار کار کدام بهتر است؟

اگر به عنوان یک فرد معمولی از شما بپرسند که برق چیست، حتما می گویید چراغ ها و وسایل را روشن می کند و غیره. اما مساله تنها این نیست بلکه برق به دو دسته تقسیم می شود. برق خانگی و صنعتی. کار سیم کشی این سه از بسیاری جهات متفاوت است. همچنین کاربردهای کاملا مختلفی با یکدیگر دارند.
به گزارش تاسیسات نیوز، در این مطلب قصد داریم تا به تفاوت های برق صنعتی و خانگی بپردازیم. همچنین در مورد دوره های آموزش برق ساختمان و برق صنعتی نیز مطالبی را ارائه می‌دهیم. واضح ‌ترین تفاوت برق صنعتی و خانگی این است که دستگاه‌ های صنعتی نسبت به دستگاه هایی که به ساختمان وصل می‌شوند نیرومندتر هستند. آن ها از نیروی الکتریکی سه فاز بهره می‌برند که اجازه می دهد مقدار زیادی برق، یعنی تا میزان ۶۰۰ ولت منتقل شود.
برق ساختمان تک فاز مانند بوده و حداکثر به ۱۲۰ ولت می‌رسد. قدرت زیاد برق صنعتی موجب می شود تا کارهای زیادی در یک محیط صنعتی انجام شود. چون همانطور که مشخص است، ماشین های بزرگ در مقایسه با اجاق گاز یا تلویزیون به قدرت بسیار بیشتری احتیاج دارند.
افراد بدون تخصص نباید به هیچ وجه به دستگاه ‌های برق صنعتی نزدیک شوند. بلکه باید اینکار را به افراد باتجربه بسپارند.
تفاوت های برق ساختمان و برق صنعتی
برخی از تفاوت های مهم دیگر عبارتند از:
 تجهیزات مورد استفاده
انواع مختلفی از قطعات جهت فعال سازی قابلیت های برق صنعتی احتیاج است. یکی از آن ها، مدارشکن صنعتی نام دارد. طبق همان فرض اولیه، مث یک مدار شکن خانگی عمل می‌کند و با مشاهده اضافه بار توسط سیستم، جریان برق را قطع کند.
بدلیل اینکه جریان های الکتریکی صنعتی و تجاری، چند برابر قویتر از جریان خانه‌ ها است، پس قطع کننده‌ ها باید توانایی تحمل بارهای قوی‌ تری را داشته باشند. همچنین باید بتوانند در قطع جریان ‌هایی که تهدید به اضافه بار هستند، بدون وجود هیچ مشکلی فعالیت کنند.
– تفاوت سیم کشی ساختمانی و صنعتی
در ساختمان ‌های تجاری، سیم‌ کشی در مجرای لوله مانند قرار می‌گیرد. اینکار جهت محافظت انجام می‌شود. سیم ها در فضاهای باز هستند تا امکان دسترسی وجود داشته باشد. اما در منازل مسکونی، یک روکش پلاستیکی روی سیم‌های باریک و نازک کشیده می‌شود. جهت محافظت از آسیب دیدن مستقیم سیم، باید از این روکش استفاده شود. معمولاً در سیمکشی منازل مسکونی، مجاری کاربرد ندارد اما برخی مواقع می‌توان از آن استفاده نمود و مانعی وجود ندارد.
تفاوت برقکار صنعتی و برقکار خانگی
برقکارهای خانگی در خانه ها فعالیت دارند. آنها از منابع تغذیه تک فاز ۱۲۰ یا ۲۴۰ ولت بهره می‌برند و سیم کشی خود را در عایق غلاف می‌گذارند که معمولاً قابل مشاهده نیست. این کار افراد را در برابر شوک الکتریکی ایمن نگه می‌دارد. برقکاران تجاری در فروشگاهها و ادارات مشغول بکار هستند و معمولاً وظیفه آنها نصب پریز برق و روشنایی است. سیم کشی آن ها معمولاً یک رویکرد سه فازی دارد.
شما علاوه بر برقکاری خانگی و تجاری، جهت کارهای پیچیده تر در کارخانجات و تاسیسات تولیدی، می‌توانید به برقکاران صنعتی نیز مراجعه نمایید.
برقکاران صنعتی معمولا در کارخانه ها و معادن و غیره مشغول بکار می‌شوند. آنها بجای استفاده از کابل MTC یا MC، بیشتر از کانال RMC استفاده می‌کنند. اینکار موجب تغذیه موتورها و ابزار دقیق یا مدارهای کنترل می‌شود.
بازار کار برق ساختمان
اگر قصد دارید در این حوزه فعالیت کنید، باید با تمامی ابزار و وسایل مورد ‌نیاز برق ‌کشی ساختمان، قطعات برق‌ کشی و لوله‌ کشی برق ساختمان بطورکامل آشنا باشید. یک برقکار ساختمان می‌تواند به ‌صورت پیمانکاری صفر تا صد کار برق یک ساختمان را انجام دهد و یا بعنوان برقکار در کارخانه‌ها، ادارات و شرکت ‌ها، بیمارستان‌ ها، مراکز تجاری و نظامی و… مشغول شود و تعمیر و سرویس تجهیزات الکتریکی را انجام دهد. بعلاوه در حوزه هایی مانند فروش و نصب دزدگیر، نصاب صاعقه گیر، نصب سیم ارت، نصب و تعمیر آیفون ‌های صوتی و تصویری، فروش و نصب دوربین مدار بسته و… می‌تواند فعالیت کند.
بازار کار برق صنعتی
برق صنعتی کار پردرآمدی است که علاوه بر فعالیت در صنعت، نصب و برنامه‌ ریزی تابلوهای برق، در حوزه ساختمان و تاسیسات هم استفاده دارد و همچنین پیشنیاز مشاغلی چون هوشمندسازی، اتوماسیون صنعتی و… است. با یادگیری این رشته قادر خواهید بود تا در شهرک ‌های صنعتی، کارخانه‌ ها، بیمارستان ‌ها، کارگاه‌ ها، مراکز تجاری، نظامی، تولیدی و… بعنوان تکنسین فعالیت کنید و کار تعمیر و نگهداری تابلوهای برق را انجام دهید.
بعلاوه این امکان را دارید تا در اداره برق و نیروگاه‌ ها به عنوان برقکار صنعتی مشغول بکار شوید. راه دیگر، ایجاد مغازه‌ ای با عنوان تابلوساز برق ‌های صنعتی است. در اینصورت می‌توانید کار طراحی، ساخت و مونتاژ تابلوهای برق را انجام دهید. یکی دیگر از مشاغل این رشته، برقکار سیار برق صنعتی است.
بازارکار مهندسان برق صنعتی بسیار مناسب و پر رونق است. بعلاوه این افراد به دلیل شغل حساس و پر مسئولیتی که دارند، دارای حقوق و مزایای خوبی نیز هستند. بعلت شرایط و بازار کاری چشمگیر این رشته در سالهای اخیر تعداد افراد شرکت کننده در دوره های برق صنعتی افزایش زیادی داشته است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;