تفاهم نامه نظام مهندسی و شهرداری به حضور دلالان خاتمه داد

تفاهم نامه استفاده مشترک از خدمات نقشه برداران نظام مهندسی بین شهرداری و سازمان ثبت اسناد که به امضای شهردار اصفهان و مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان رسید، حذف نقش واسطه ها در فرآیند صدور پایان کار و شفاف تر شدن امور را در پی خواهد داشت.
۲۳ April 2020
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، با حضور شهردار اصفهان، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان و رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان، تفاهم نامه استفاده مشترک از خدمات نقشه برداران نظام مهندسی برای اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان قبل از صدور گواهی پایان کار به امضا رسید.
قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از حوزه های حساس و مهم کشور به شمار می رود که امور همه مایملک کشور و اموال غیرمنقول را در دست دارد، اظهار کرد: مبنای بسیاری از دادگاه ها و قضاوت قضات بر اساس اقدامات اداره ثبت اسناد است و بسیاری از تعارضات با همکاری این اداره تعیین تکلیف می شود.
وی ادامه داد: ثبت اسناد یکی از ساختارهای موثر در رقم زدن نظم عمومی است و موجب برقراری عدالت در این راه می شود.
شهردار اصفهان تصریح کرد: نشست های مشترک مانند جلسه امروز باید تداوم داشته باشد تا در خدمت رسانی به شهروندان از خدمات یکدیگر بهره مند شویم.
وی بیان کرد: بسیاری از فرآیندهای سنتی در حوزه اسناد نیاز به تحول داشت تا اداره زندگی برای همه آسان تر شود که امیدواریم امضای تفاهم نامه شهرداری اصفهان با اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، همه گره های کور و تنگناها را برطرف کند.
نوروزی افزود: این تفاهم نامه می تواند کار را برای همه متخصصان، سازمان نظام مهندسی و اداره کل ثبت اسناد آسان تر کند و اهداف تعیین شده برای همه قابل دسترسی باشد.
وی اضافه کرد: شهرداری اصفهان سیستم خود را متعلق به همه دستگاه ها و نهادها می داند تا شهر یک گام به جلوتر بردارد. در نتیجه چنین تعاملی، وقوع تخلف و جرائم هم کمتر شده و نهایتا رضایت مندی مردم حاصل می شود. در سایه رضایت مندی واقعی شهروندان است که امنیت به دست می آید.
خدمات اداره ثبت اسناد برای انجام روان تر امور در اختیار شهرداری قرار می گیرد
در ادامه این مراسم، علی بهبهانی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان با اشاره به اینکه در برخی موضوعات لازم بود به فهم و ادبیات مشترک بین شهرداری و دفاتر رسمی ثبت اسناد و اداره کل ثبت اسناد برسیم، اظهار کرد: امضای این تفاهم نامه در روز تولد شیخ بهایی را به فال نیک می گیریم. محورهای این تفاهم نامه چراغ راهی در روابط ما و شهرداری است و خروجی آن برای مردم مبارک خواهد بود.
وی افزود: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، در حوزه خدمات شهری هر آنچه بتواند در اختیار شهرداری قرار می دهد تا شهرداری با هزینه کم امور شهر را روان تر انجام دهد.
گلوگاه صدور پروانه های ساختمانی طی تفاهم شهرداری و ثبت اسناد برطرف شد
همچنین در این نشست، شیرین طغیانی با بیان اینکه یکی از دستورکارهای شورای پنجم و مدیریت شهری حل مشکلات مردم در حوزه ثبت اسناد به ویژه در مرحله صدور پروانه های ساختمانی بود، اظهار کرد: ۹۰ درصد پروانه های ساختمانی منتج به صدور رای در کمیسیون ماده ۱۰۰ می شد که گلوگاه آن عدم ارتباط مناسب شهرداری و سازمان ثبت بود.
وی ادامه داد: در همین راستا طرحی از سوی شورای شهر تهیه شد تا تفاهم نامه ای بین شهرداری و اداره کل ثبت به امضا برسد که در پی اجرای این تفاهم، عدالت اجتماعی و تسریع امور مردم محقق می شود.
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان افزود: نظام مهندسی هم در این رابطه می تواند تاثیرگذار باشد چراکه این تفاهم نامه مسیر درستی را در پیش گرفته است و امیدواریم با این اقدام حرکت ها در شهرداری دقیق تر و منضبط تر انجام شود.
کاهش معطلی مردم و حذف نقش واسطه ها در فرآیند دریافت گواهی پایان کار
سید احمد حسینی نیا، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان هم در این نشست به امضای تفاهم نامه شهرداری و اداره ثبت اسناد اشاره کرد و افزود: شورای شهر و شهرداری اصفهان از دو سال و نیم پیش تاکنون اقدامی را در دستور کار داشتند که در راستای شفافیت و گسترش تعاملات دو جانبه با اداره کل ثبت اسناد استان و بهره گیری بیشتر از خدمات الکترونیکی دو جانبه و همچنین کاهش مراجعات مردمی به شهرداری ها و اداره کل ثبت بوده است.
وی ادامه داد: کاهش واسطه گری های احتمالی به دلیل مراجعات اداری در این تفاهم نامه ۱۶ ماده ای در نظر گرفته شده است. بر همین اساس محتوای تفاهم نامه در دو قالب اصلی قرار می گیرد که یکی در حوزه گواهی پایان کار است.
معاون شهرسازی شهرداری اصفهان در این زمینه افزود: تهیه آئین نامه اجرایی این تفاهم نامه در دستور کار ما است تا تهیه و تولید نقشه های ثبتی آپارتمان ها و املاک اعیانی که مالکان آنها برای دریافت سند به شهرداری و اداره ثبت مراجعه می کنند در دستور کار حوزه شهرسازی شهرداری قرار گیرد.
معاون شهرسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: با این تدبیر امیدواریم مراجعات متعددی که در حوزه شهرسازی و اداره ثبت به خاطر تغییرات جزئی در تدقیق تولید نقشه ها، صورت می گرفت، مدیریت شود.
حذف فرآیندهای طولانی؛ صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان
وی با اشاره به اینکه شهروندان پیش از این باید برای دریافت گواهی پایان کار، نقشه های معماری را به تایید مهندسان می رساندند، افزود: این کار یک فرآیند اداری طولانی را در شهرداری نیاز داشت تا بعد از این مرحله نقشه ها به اداره ثبت ارجاع شود و نقشه ها در این اداره تبدیل به نقشه های ثبتی شود و مغایرت هایی در ابعاد، اندازه و مساحت ها شکل می گرفت و این رفت و برگشت بین اداره ثبت و شهرداری های مناطق سبب اتلاف وقت و هزینه می شد.
حسینی نیا ادامه داد: با این اقدام تولید نقشه های ثبت که در پایان این فرآیند انجام می شد، به ابتدای کار منتقل شده است.
تعیین تکلیف اراضی در محدوده قانونی شهر اصفهان
وی افزود: این بدان معناست که شهروند بعد از اینکه توانست نظر مهندس ناظر را برای اتمام کار جلب کند و تاییدیه را از مهندسان بگیرد، بلافاصله فرآیند انتهایی به ابتدای کار می آید و نقشه ثبتی تهیه و بر مبنای نقشه ثبتی مباحث مفاصا حساب و تسویه حساب پایان کار انجام می شود.
معاون شهرسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: همچنین براساس این تفاهم، تدقیق پایانی نقشه ها در حین کار در شهرداری صورت می گیرد و کمک می کند تا ترددهای اضافی کاهش یابد.
وی هدف دوم این تفاهم نامه را اجرای قانون حدنگار عنوان کرد و افزود: این قانون تصریح می کند که املاک در اختیار دستگاه های دولتی و عمومی بر اساس ابعاد، اندازه و حد مالکیت باید به اداره ثبت اعلام و منجر به صدور سند شود. خصوصا در شهرداری ها در بخش انهار، اتوبان ها، معابر اصلی و فرعی با این مسئله مواجه بودیم اما این تفاهم نامه کمک می کند تا سامانه جامع اطلاعاتی در شهرداری و اداره ثبت به اشتراک گذاشته شده و تعیین تکلیف اراضی در محدوده قانونی شهر از این طریق صورت گیرد.
منبع تابناک
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;