تعرفه خدمات مهندسی تا چه اندازه روی قیمت ملک مؤثر است؟

تاسیسات نیوز: تورم عجیب‌وغریب این سال‌ها باعث گرانی همه چیز شد؛ از جمله مصالح ساختمانی. از جمله مزد کارگران. حالا هزینه ساختمان یک مترمربع بنا در بدترین حالت «حداقل» متری ۵ میلیون تومان برآورد می‌شود(فقط هزینه مصالح و دستمزد کارگران در شهر تهران).
این در حالی است که فهرست‌بهای سازمان برنامه‌بودجه این هزینه را «حداکثر» ۴.۶۶۴ میلیون در نظر گرفته است! تازه از همان متری ۳-۴ میلیون‌تومان هم تنها «حداکثر» ۵ درصد صرف هزینه‌های طراحی و نظارت ساختمان می‌شود.

نوسانات قیمت ساخت(فقط مصالح و دستمزد کارگران) در یک‌سال گذشته
این «حداکثر» ۵ درصد (مطابق جدول ۱۱ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که در بالای گزارش آمد) را بگذارید کنار عوارض شهرداری؛ کمیسیون مشاورین املاک؛ تعرفه خدمات آب، برق، گاز و تلفن. و البته تورم چند صد درصدی بهای مصالح و دستمزد کارگران. البته که عددی نیست. تازه مسؤلیت مهندسین ساختمان بعد از اتمام عملیات عمرانی تازه شروع می‌شود! بر اساس قانون آنها باید الی‌الابد تا لحظه‌ای که آپارتمان پابرجاست پاسخگوی هر ایراد و مشکلی باشند.
بررسی این حد از مسؤلیت در قبال تنها «حداکثر» ۵ درصد از آن هم هزینه بسیار دست‌پایین برآوردشده ساخت‌وساز، نشان می‌دهد دریافتی مهندسان مطلقاً متناسب نیست. البته که چنین تبعیض روشنی انگیزه فرهیختگان جامعه مهندسی را برای ورود به پروژه‌های عمرانی و نظارت سفت‌وسخت بر عملیات ساخت کمتر و کمتر می‌کند. نتیجه؟ افت کیفیت ساختمان‌ها؛ نارضایتی مردم از سرویس‌دهی آپارتمان‌های نوساز.
تعیین تکلیف تعرفه ۱۴۰۰؛ چگونه مبانی مبحث دوم مقررات ملی کنار گذاشته شد؟
هزینه هر مترمربع ساخت‌وساز در سال جاری، ۲۷/۱۲/۹۹ از جانب شورای مرکزی نظام‌مهندسی اعلام شد؛ این جدول نسبت به جدول سال ۹۹، ۳۸ درصد افزایش داشت. جلسه هیأت ۵ نفره استان تهران اما روز یازدهم اردیبهشت سال‌جاری به‌صورت مجازی برگزار شد. در این جلسه علاوه بر میرجعفری رئیس نظام‌مهندسی تهران، گلپایگانی معاون شهردار، محمودزاده معاون وزیر مسکن، محبت‌خواه مدیرکل راه‌وشهرسازی و معاون عمرانی استاندار حضور داشتند.
در این نشست میرجعفری رئیس سازمان نظام مهندسی تهران مستند به بند ۱۷-۳ و ۱۷-۶ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان خواستار افزایش ۵۰ درصدی تعرفه‌ها نسبت به سال گذشته بود. درخواستی که چندان مورد توفیق اعضای دولتی جلسه قرار نگرفت. به این ترتیب هیأت پنج نفره استان تنها با افزایش ۳۰ درصدی تعرفه در ساختمان‌های «الف» و «ب» و افزایش ۲۵ درصدی در گروه «ج» و «د» موافقت کردند. اظهارات میرجعفری در گفتگو با خبرنگار ما:
«تعرفه خدمات» درد مشترک جامعه مهندسین است؛ جامعه‌ای که متأثر از رکود مطلق صنعت ساختمان بیشتر از همیشه گرفتار است. شدت این گرفتاری‌ها از تواتر مطالبات آنها پیدا است. پیگیری کمپین‌های شما ادامه خواهد داشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;