تشدید نظارت، راهکار مقابله با لوازم خانگی تقلبی

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: حبیب الله انصاری دبیر کل انجمن صنایع خانگی بر ضرورت افزایش ابزارهای نظارتی به منظور مقابله با تقلب در حوزه لوازم خانگی تاکید کرد.
وجود لوازم خانگی دست دوم وفروش آن به جای محصول نو در بازار بیشتر به دلیل کاهش توان خرید مردم و اعتماد نداشتن به لوازم خانگی داخلی صورت می گیرد و رفع این مشکل نیاز به فرهنگسازی بیشتر دارد تا حمایت افزونتری از تولیدکنندگان داخلی که با وجود افزایش هزینه های تولید بیشتر همچنان در عرصه تولید پایداری می کنند انجام شود و علاوه بر آن ابزارهای نظارتی در این بازار را افزایش دهیم تا پروسه فروش محصولات دست دوم به جای نو در بازار کاهش یابد و اعتماد بازرفته از مردم به جای اصلی خود بازگردد چرا که ورود لوازم خانگی دست دوم به بازار به نام نو، همان شرایط و قوانین قاچاق را داراست و متضررین واقعی خریدارانی هستند که متاسفانه با وضعیت مالی دشوار نسبت به خرید این محصولات با ظواهری کاملاً نو و قانونی می کنند.
او افزود: لوازم خانگی از متنوع ترین صنایع موجود در کشور است که متقاضیان با توجه به سطح درآمد خود از آن استفاده می کنند و ایران نیز در بسیاری از شاخه های آن دارای برند خوبی است اما  واقعیت این است که وضعیت این صنعت امروز ایده‌آل نیست و کاهش فروش و عدم گردش مالی بهینه، امکان تولید بیشتر و وضع استراتژی را به صنعتگر نمی‌دهد و منطقی نیست که برای انبار تولید کند و در این بین اعتمادسازی در این صنعت یکی از شاخص های مهمی به شمار می آید که  می تواند سطح فروش در بازار لوازم خانگی را ارتقاء بخشد و البته فروش لوازم خانگی دست دوم به جای نو به سطح اطمینان مردم آسیب وارد می کند.
انصاری معتقد است: ورود این کالاهای دست دوم به بازار را می توان همردیف کالای قاچاق ارزیابی کرد و با آن برخورد جدی کرد و اولین گام در این راستا اطلاع رسانی در نحوه خرید و معرفی بیشتر برندهای خوب لوازم خانگی داخلی است که حتی برخی توانِ رقابت با محصولات خارجی را نیز دارند و البته قیمت به همراه کیفیت مطلوب لوازم خانگی سطح رضایتمندی مردم در این حوزه را افزایش می دهد اما قیمت محصولات تابع هزینه‌های تمام شده تولید است. قیمت تمام شده مواد اولیه، هزینه انرژی، دستمزد و سرمایه‌گذاری انجام شده همه و همه در تعیین قیمت تأثیر دارند. با توجه به رشد شدید هزینه‌ها در این بخش‌ها، تولیدکننده نمی‌تواند سود زیادی خارج از کشش بازار برای محصول خود متصور باشد. البته رقم مشخصی از کاهش فروش واحدها موجود نیست اما به هر حال بازار دو سو دارد، عرضه و تقاضا که متأسفانه متعادل نیستند و ما درگیر رکود شدید و ضعف قدرت خرید مردم هستیم.
مشاور عالی صنعت لوازم خانگی گفت: مشکل دیگر اینکه کالاهای قاچاق مکشوفه یا تقلبی که باید معدوم شود، به بازار تزریق می‌شود. تزریق این کالاها که معلوم نیست برندشان واقعی است یا غیرواقعی، اختلاف قیمت زیادی در بازار ایجاد و برای مصرف کننده جذابیت ایجاد می‌کند به باور من اگر دولت مالیات بر تولید و عوارض واردات مواداولیه را کاهش دهد، اجازه واردات کالاهای مشابه را ندهد و قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار که تاکنون فقط ۲۰ درصد اجرایی شده، سرعت بگیرد، سود تسهیلات هم از ۲۰ تا ۳۲ درصد به حداکثر ۱۰ درصد کاهش یابد و پروسه اعطای آن کوتاه‌تر شود، با تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی، می‌توانیم نیاز فنی، کیفی و خدمات پس از فروش مدنظر مردم را با قیمت مناسب تأمین کنیم و البته در این میان باید ابزارهای نظارتی در این حوزه افزایش یابد تا با هدف حمایت از مصرف کننده بساط توزیع  لوازم خانگی دست دوم و تعمیر و فروش آن به جای نو نیز برچیده شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;