تدابیر زیست‌محیطی در پیاده‌روی اربعین

مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه گزارش ملی محیط زیستی برای ماه‌های محرم و صفر منتشر خواهد شد، گفت: برای استان‌هایی که در مسیر حرکت کارون زائران کربلا قرار دارند، تمهیدات محیط زیستی پیش‌بینی شده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، ژیلا آقایی، با اشاره به اینکه تاکنون ادارات کل محیط زیست استان‌های مختلف اقدامات گسترده‌ای در حوزه جمع‌آوری زباله‌ های عزاداران حسینی انجام داده‌اند، در مورد برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای عزاداری‌های محرم و صفر اظهارکرد: از حدود یک ماه قبل از آغاز ماه محرم، با ادارات کل استانی مکاتبه‌ای با محوریت جمع‌آوری زباله‌ ها، ساماندهی ظروف یکبار مصرف و اجرای طرح بی‌ زباله و بی‌پلاستیک برای ایام عزاداری انجام دادیم.
وی با بیان اینکه هر ساله در ایام محرم و صفر گزارش‌گیری از ادارات محیط زیست استان‌ها انجام می‌شود تا در جریان اقدامات آن‌ها باشیم، گفت: معمولا در این مقطع سال، ارتباط گسترده‌ای بین ادارات محیط زیست و سمن‌های محیط زیستی استان‌ها برقرار می‌شود و مشارکت سمن‌ها در اجرای طرح‌های محیط زیستی بسیار قابل توجه است.
مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: امسال سعی می‌کنیم یک گزارش ملی از برنامه‌های انجام‌شده در ایام محرم و صفر تهیه و ارائه کنیم. خوشبختانه تاکنون اقدامات متعددی توسط سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه جمع‌آوری زباله‌ ها و ساماندهی ظروف یکبار مصرف انجام شده است.
آقایی اظهار کرد: اگرچه توصیه اصلی ما این است که عزاداران حسینی در توزیع نذری‌ها به جای ظروف یکبار مصرف از ظروف دائمی خانگی استفاده کنند اما اگر به دلیل حجم بالای نذری‌ها این امکان وجود نداشت حداقل از ظرف‌های یکبار مصرف با پایه گیاهی استفاده کنند چون به مراتب مضرات کمتری نسبت به ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دارد. دقت داشته باشیم که استفاده از ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی، «زیست‌تخریب‌پذیر» است و برای طبیعت آسیب کمتری به دنبال دارد.
وی در بخش دیگر گفت‌وگو به برنامه ویژه این سازمان برای مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: با توجه به پیش‌ رو بودن اربعین حسینی، مجموعه‌ای از تمهیدات برای این مراسم در نظر گرفته می‌شود به طوری که استان‌های مستقر در مسیر حرکت کاروان زائران کربلا، پیش‌بینی‌هایی دارند که از جمله آن‌ها جمع‌آوری زباله‌ است البته توصیه می‌کنیم زائران نیز لیوان و کیسه زباله با خود به همراه داشته باشند.
آقایی در پایان اظهار کرد: برخی سمن‌های محیط زیستی هر ساله به طور خاص در مسیر حرکت کاروان‌های اربعین فعالیت می‌کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;