تامین انرژی در یک مجتمع مسکونی پایتخت

پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات توانستند انرژی مورد نیاز یک مجتمع مسکونی واقع در منطقه ۲۲ تهران را با استفاده از انرژی تجدیدپذیر تامین کنند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، دکتر وحدانه فولادی، با بیان اینکه در مطالعاتی توانستیم انرژی مورد نیاز ساختمانی را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنیم، گفت: به حداقل رساندن هدررفت انرژی در ساختمان از مزایای این طرح است ضمن آنکه امروزه سعی می‌شود از انرژی فسیلی کمتر استفاده شود و پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و پنل کامپوزیت جایگزین منابع فسیلی شود.
وی با اشاره به جزئیات این طرح توضیح داد: مجتمع مسکونی در هفت طبقه و ۹۶ واحد طراحی شده که دارای چهار واحد تجاری، دو بلوک ورزشی و یک سالن کنفرانس و همایش است که در این طرح بر روی سایت ساختمان، چیدمان طراحی سبز در نظر گرفته شد که برای این منظور درخت‌هایی کاشته شد که در جهت وزرش باد قرار دارند، همچنین این سایت به پنل‌های خورشیدی تجهیز شده که انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریسته تبدیل و برق ساختمان را تامین می‌کنند.
عضو هیات علمی دانشکده عمران، معماری و هنر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از توربین بادی را از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد و یادآور شد: از این طریق انرژی باد به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود. همچنین روی نمای ساختمان نیز پنل کامپوزیت نصب شده که خود تمیزشونده است و آلودگی اطراف را به انرژی تبدیل می‌کند.
فولادی با بیان اینکه این ساختمان واقع در منطقه ۲۲ تهران است، ادامه داد: از آنجایی که منطقه ۲۲ تهران به منابع انرژی تجدیدپذیر اعم از بادهای قالب که از سمت غرب می‌وزد و دریاچه خلیج فارس که در این منطقه وجود دارد منطقه مناسبی برای این منظور است، از این رو این منطقه برای اجرای این طراح انتخاب شد.
بر اساس اعلام واحد علوم و تحقیقات، طرح “طراحی مجموعه مسکونی با استفاده از انرژی تجدیدپذیر در منطقه ۲۲ تهران” در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد رعنا نوری دانشجوی رشته معماری واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر وحدانه فولادی انجام شد.
۷ روش تامین انرژی مصرفی خانه با منابع انرژی تجدیدپذیر
در این جا ۷ روش تامین انرژی مصرفی خانگی با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر را معرفی می کنیم.
پنل های خورشیدی پشت بام (Rooftop Solar Panels)
استفاده از پنل های خورشیدی روی پشت بام یا در حیاط خانه از روش های بسیار رایج استفاده از انرژی خورشیدی است. وابسته به عرض جغرافیایی و جهت پنل ها، شما قار به برداشت ۱۰ وات بر فوت مربع یا بیشتر انرژی خواهید بود. یک خانه معمول، حداقل یک کیلووات انرژی مصرف می کند بنابراین تعداد محدودی از پنل های خورشیدی برای تامین انرژی خانه شما کافی خواهد بود.
البته بزرگترین ضعف پنل های خورشیدی محدودیت استفاده از آن ها پس از غروب خورشید است که در این صورت در این زمان ها باید روش دیگری جایگزین گردد.
توربین های بادی (Wind Turbines)
توربین های بادی اغلب در مزارع و سواحل بادخیز استفاده می شوند. اما در صورت داشتن فضای کافی شما نیز قادر به استفاده از توربین های بادی در ابعاد کوچک برای برداشت انرژی باد خواهید بود.
در مورد توربین های بادی محدودیت هایی وجود دارد که محبوبیت آنها را در مصارف خانگی کاهش داده است. این محدودیت ها شامل ظاهر نازیبا، ایجاد سر و صدای زیاد و اشغال فضا است. البته وابسته به محل زندگی شما توربین ها بادی نسبت به پنل های خورشیدی دارای ثبات بیشتر در برداشت انرژی هستند.
اجاق خورشیدی (Solar Oven)
اگر شما آمادگی و توانایی تامین همه انرژی لازم در خانه توسط منابع انرژی قابل تجدید را ندارید، می توانید بخشی از این انرژی را به این روش تامین کنید. یکی از این انرژی ها انرژی مصرفی در اجاق برای پخت و گرم کردن مواد غذایی است. برای این کار می توان از انرژی خورشیدی استفاده نمود. از مزایای استفاده از اجاق خورشیدی این است که با این سیستم حتی در مواقع قطع انرژی یا مواقع اضطراری قادر به گرم کردن غذا خواهید بود.
انرژی آبی (Hydro Power)
استفاده از انرژی محرکه آب برای چرخاندن یک توربین و تولید انرژی الکتریکی در مناطق خاصی امکان پذیر است. اما اگر شما در منطقه ای هستید که منابع در جریان آبی دارید قادر به استفاده از این انرژی خواهید بود. از مزایای این نوع انرژی این است که در صورت وجود و پایداری منابع آب نسبت به انرژی خورشیدی و بادی پایدارتر و دائمی تر خواهد بود.
آبگرمکن های خورشیدی (Solar Water Heating)
انرژی خورشیدی تنها برای تولید الکتریسیته نیست بلکه می توان از گرمای خورشید بدون تبدیل به الکتریسیته برای گرم نمودن خانه استفاده کرد. آبگرمکن های خورشیدی قادر به گرم کردن آب ذخیره شده در یک مخزن هستند که این آب می تواند برای گرم کردن رادیاتورها یا استفاده در حمام پمپ شود. این سیستم نسبت به سیستم های آبگرمکن گازی یا الکتریکی بسیار ارزان تر است و نصب آن نیز نسبت به پنل های خورشیدی آسان تر می باشد.
تهویه مطبوع خورشیدی (Solar Air Conditioning)
شاید استفاده از گرمای خورشید برای خنک نگه داشتن خانه عجیب به نظر برسد، اما این دقیقا کاری است که تهویه مطبوع های خورشیدی انجام می دهند. اصول عمکرد تهویه مطبوع خورشیدی شبیه به آبگرمکن خورشیدی است، با این تفاوت که از آب گرم شده در سیستم تهویه مطبوع استفاده می شود.
با توجه به مصرف زیاد برق در سیستم های تهویه مطبوع در منازل، استفاده از این سیستم کاملا به صرفه و معقول خواهد بود و همینطور به حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد.
پاوروال تسلا (Tesla Powerwall)
پاوروال تسلا یک باتری بزرگ است که قابلیت شارژ مجدد دارد و می تواند چندین کیلووات-ساعت الکتریسیته را در خود ذخیره کند. این سیستم به خوبی با ژنراتورهای تجدید پذیر موجود در خانه، کار می کند.
عملکرد این سیستم به این صورت است که به هنگام ساعات کم مصرف انرژی، خود را شارژ می کند و به هنگام ساعات پرمصرف انرژی، از این انرژی ذخیره شده استفاده می شود. این کار به صورت یک برنامه به این سیستم داده می شود و سپس به صورت خودکار اجرا می گردد. بنابراین هزینه مصرف انرژی کاهش می یابد.
سیستم پاوروال قادر به تعدیل نوسانات سیستم های تولید انرژی تجدید پذیر که یکی از اساسی ترین مشکلات این سیستم ها است، می باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;