بیشترین فوت شدگان مشاغل در کدام رشته است؟

در بازرسی های انجام گرفته از کارگاههای مشمول قانون کار در سال گذشته، میزان  آسیبهای شغلی ۴.۷ درصد کاهش یافته و فعالیت ساختمان در بین فعالیتهای اقتصادی، بیشترین سهم آسیبهای شغلی منجر به فوت را داشته است.
به گزارش تاسیسات نیوز، آسیب شغلی یا مصدومیت کاری، عبارت از آسیب فیزیکی به بافتهای بدن به دلیل بروز یک حادثه شغلی یا مواجهه با عوامل استرس زا در محیط کار است.
آسیب‌های شغلی می‌توانند در اثر خطرات شغلی ناشی از کار اعم از فیزیکی، مواد شیمیایی یا زیست‌شناسی از قبیل دما، گزش حشرات، مواد شیمیایی خطرناک، پرتو و فرسودگی شغلی به وجود آیند.
بی تردید کم توجهی به مقوله ایمنی و حفاظت کار افزایش حوادث و ‌آسیب دیدگی‌های شغلی را به دنبال دارد و هرگونه حادثه ناشی از کار ولو جزیی موجب درد و ناراحتی فرد حادثه دیده و اعضای خانواده او می‌شود.
مطابق برآوردهای جهانی،  سالانه بیش از ۳۵۰ هزار مرگ و میر در محل کار و بیش از ۲۷۰ میلیون آسیب در محل کار رخ می دهد.
بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در حصوص آمار حوادث شغلی پزشکی قانونی،  در سال گذشته ۲۶۰۸۷ مورد از معاینات پزشکی، مربوط به معاینات مصدومین ناشی از حوادث کار بوده که این تعداد نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش ۷.۵ درصدی را نشان می دهد.
از کل معاینات مصدومین ناشی از حوادث کار ارجاعی به مراکز پزشکی، ۹۵.۶ درصد مربوط به مردان و ۴,۴ درصد مربوط به زنان بوده است. همچنین تعداد متوفیان حوادث شغلی توسط این سازمان ۱۸۱۷ نفر گزارش شده است.
تعداد متوفیان حوادث ناشی از کار ثبت شده در مراکز پزشکی قانونی بر حسب علت حادثه، ۱۸۱۷ نفر بوده که بیشترین متوفیان مربوط به حادثه سقوط از بلندی، برخورد جسم سخت و برق گرفتگی بوده است. استان تهران نیز بیشترین آمار متوفیان حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص داده است.
در بحث آسیبهای شغلی اداره کل بازرسی کار این گزارش نشان می دهد که با توجه به بازرسی های انجام گرفته در کارگاههای مشمول قانون کار توسط بازرسان کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال ۱۳۹۹ تعداد آسیبهای شغلی ثبت شده مشمولین قانون کار، ۹۲۹۵ نفر- حادثه بوده که نسبت به آمار مقدماتی گزارش شده در سال قبل (۹۷۵۱ نفر- حادثه) دارای کاهش ۴.۷ درصدی بوده است.
از کل آسیبهای شغلی، ۷۵۱ مورد منجر به فوت شده و بیشترین آسیب شغلی ثبت شده و منجر به فوت در بین فعالیتهای اقتصادی را فعالیت “ساختمان” و “صنعت (ساخت) ” به خود اختصاص داده اند.
بر اساس این گزارش تعداد آسیبهای شغلی ثبت شده مشمولین قانون کار بر حسب نتیجه حادثه و فعالیت اقتصادی در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر بوده که در سال گذشته به ۹۲۹۵ نفر رسیده و روند کاهشی را نشان می دهد.
 برابر ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان موظفند برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند؛ کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی و بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل های مربوطه در محیط کاری خود هستند.
کارشناسان با تاکید بر ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه مسایل ایمنی و بهداشتی و مسایل مربوط به پیشگیری از آسیبها و حوادث شغلی، ارائه آموزش به کارگران و آگاه کردن آنها از مخاطرات محیط کار و نحوه انجام کار به شکل ایمن را توصیه می کنند.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;