بومی شدن ماشین حفاری و چاله زنی کنترلی

به گزارش تاسیسات نیوز، سی میلیارد ریال هزینه عملیاتی حفاری تونل با دستگاه های وارداتی است به همراه احتمال تلفات انسانی و اکنون محققان شرکت دانش بنیان ایرانیان بروگرد زاگرس مستقر در پارک علم و فناوری لرستان موفق به طراحی این دستگاه‌ها شده اند که به گفته آنها علاوه بر افزایش سرعت حفاری، موجب کاهش تلفات انسانی نیز می‌شود.

 

 

 

 

بهمن همتی، مجری طرح در خصوص دستگاه حفاری و چاله زنی کنترلی گفت: در زمان عملیات حفاری لازم است با ایجاد سوراخ‌هایی دینامیت در زمین کاشته شود که ایجاد این سوراخ با استفاده از دستگاه‌هایی به نام جامبو و دریل واگن انجام می‌شود.





وی قیمت هر دستگاه جامبو را بیش از سه میلیارد و دریل واگن را بیش از یک میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: به منظور جلوگیری از خروج ارز اقدام به طراحی دستگاه حفاری و چاله زنی کنترلی برای انجام عملیات حفاری افقی و عمودی در تونل کردیم و در نهایت به دانش فنی ساخت این دستگاه‌ها دست یافتیم.


 

 


همتی با اشاره به عملکرد این دستگاه‌ها خاطر نشان کرد: برای ایجاد تونل پس از انجام مراحل نقشه برداری، نسبت به حفاری اقدام می‎شود که برای این منظور با استقرار دستگاه‎های حفاری در محل بر اساس نقشه اقدام به ایجاد حفره‌هایی برای کاشت دینامیت می‌شود.

 

 

 

 

وی ریزش سنگ را از خطرات ناشی از انجام حین حفاری ذکر کرد و گفت: در حین انجام عملیات حفاری به دلیل اعمال ویبره از سوی دستگاه، به سنگ‌ها ضربه وارد می‌شود و این امر موجب ریزش تونل خواهد شد که در نهایت باعث خسارات جانی در افرادی می‌شود که با دستگاه‌های حفاری کار می‌کنند، از این رو در این طرح دستگاه‌ها به صورت کنترلی طراحی شده‌اند به گونه‌ای که اپراتور با به کار انداختن دستگاه، به میزان ۱۰ تا ۲۰ متر از دستگاه دور می‌شود و از راه دور دستگاه را کنترل می‌کند از این طریق تلفات جانی در حین حفاری کاهش می‎یابد.

 

 

 

 

مجری طرح، ایمن بودن و افزایش سرعت در حفاری به دلیل وزن و حجم پایین را از مزایای این دستگاه ذکر کرد و ادامه داد: این دستگاه قابلیت کار تا ارتفاع ۱۱ متری را دارد در حالی که در نمونه‌های مشابه حداکثر تا ارتفاع ۸ متری قابلیت استفاده دارند.





همتی با بیان این که نمونه ایرانی این دستگاه بر خلاف نمونه‌های خارجی بدون نیاز به برق شهری قابل استفاده است، خاطر نشان کرد: استهلاک پایین قطعات از دیگر مزایای این دستگاه است.

 

 

 

 

این محقق، ارزآوری را از دیگر مزایای کاربردی شدن این دستگاه عنوان کرد و گفت: دستگاه ساخته شده در کشور با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان قابل عرضه است.

 

 

 

وی، وزن این دستگاه را پنج تن عنوان کرد و اظهار داشت: از این دستگاه می‌توان برای انجام هر نوع حفاری افقی و عمودی در تونل، حفاری در مترو و کندن آسفالت خیابان‌ها استفاده کرد.

 

 

 

 

همتی در ادامه از کاربردی شدن این دستگاه در پروژه‌های عمرانی در کشور خبر داد و گفت: با استفاده از این دستگاه پروژه بهشت آباد برای انجام عملیات حفاری جهت آبرسانی از شهر باغ بهادران به شهر اصفهان به میزان هزار مترمربع اجرایی شد.

 

 

 

وی در پایان پروژه حفاری تونل جهت انتقال آب از شهر زرند به شهر کرمان به میزان سه هزار متر مربع و پروژه حفاری جهت انتقال آب کاکارضا به خرم آباد با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء استان لرستان به میزان شش هزار متر مربع را از دیگر پروژه‌هایی ذکر کرد که با استفاده از این دستگاه انجام شده است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;