بهره برداری از طرح‌های برقی میلیارد دلاری

به گزارش تاسیسات نیوز، در ایام دهه فجر هفت طرح در بخش صنعت برق به ظرفیت 2هزار و 723مگاوات به ارزش 2 میلیارد و 90 میلیون یورو به بهره برداری رسید.


رضا اردکانیان، وزیر نیرو در نشست خبری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت : ­هفت طرح برقی به ارزش 2 میلیارد و 90 میلیون یورو در بهبهان، یزد، گلگهر سیرجان، سمنگان سیرجان به بهره برداری رسیده است.


وی گفت: سه نیروگاه عملیات اجرایی­ در ارس، خرم آباد­ و زاهدان نیز آغاز شده که ظرفیت برق کشور را افزایش می دهد.


اردکانیان تاکید کرد: ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور هم اکنون 78 هزار و 500 مگاوات است که بخش زیادی از آن با استفاده از توان داخلی به بهره برداری رسیده است.


وزیر نیرو گفت: بیش از 90 درصد ­تجهیزات برق از جمله توربین ها و ژنراتورها را در داخل کشور می سازیم که نقطه روشنی در کارنامه کشور است، ­از ظرفیت نصب شده نیروگاهی 7هزار و 24 مگاوات در سال 57 که بصورت کلید دردست­ توسط خارجی ها ساخته شده بود، امروز به قدرت اول منطقه در تولید برق رسیدیم.


اردکانیان افزود: هم اکنون با کشورهایی که مرز خاکی داریم ، تبادل انرژی داریم .


وی با اشاره به اینکه 450 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال بهره برداری است­ گفت: بیش از 700 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت داریم­­ ­و قرار است­­ تا پایان برنامه ششم توسعه، ظرفیت نصب شده نیروگاه های تجدیدپذیر به 5 هزار مگاوات برسد.


وزیر نیرو افزود: همچنین در بخش صنعت برق در روزهای گذشته 5 هزارو 317 ­طرح انتقال، توزیع و فوق توزیع به بهره برداری رسید که ارزش اجرای این تعداد طرح، 27 هزار و 740 میلیارد تومان­ بوده است.


وی ادامه داد: 4 هزارو­ 417 مگاوات به ارزش 3 و نیم میلیارد دلار با اتکا به سرمایه گذاری خارجی بوده است.


اردکانیان­ گفت: در بخش صنعت آب نیز هم اکنون 99 و 4 دهم درصد جمعیت شهری تحت پوشش آبرسانی سالم و بهداشتی قرار دارند.


وزیر نیرو اظهار داشت: در بخش آب روستایی نیز از ابتدای دولت یازدهم قدم های موثری برداشته شده­ وهم اکنون 81 و نیم درصد جمعیت روستایی تحت پوشش آب شرب سالم قراردارند که این رقم با استفاده از منابع مالی صندوق توسعه ملی در حال افزایش است.


وی در زمینه شبکه فاضلاب نیز گفت: در بخش فاضلاب، ساخت طرح های این بخش را دیر شروع کردیم ولی الان سرعت خوبی پیدا کرده به گونه ای که در مقایسه با سال 57 که 8 و نیم درصد از خدمات فاضلاب استفاده می کردند امروز این رقم به 48درصد جمعیت شهری رسیده است.


اردکانیان­ افزود: میزان مصرف آب شرب سالانه کشور 6 و نیم میلیارد متر مکعب است که­ 4 میلیارد و­ 300 مترمکعب پساب از آن بدست می آید که منبع مطمئنی است.


وی­ گفت: برای استفاده از پساب ­در مناطق خشک و نیمه خشک ، پساب مطمئن ترین منبع آبی است که در حال حاضر یک میلیارد و­ 200 میلیون متر مکعب از این آب ها جمع آوری می شود که باید این فاصله را باهمکاری بخش خصوصی و داخلی پر کنیم­.


وزیر نیرو افزود: تامین آب شرب در اولویت است گرچه بخش های صنعتی کشور بیشتر به استفاده از پساب تصفیه شده راغب هستند.


وی گفت: در حال حاضر سال خشکی داریم و در بسیاری از نقاط کشور میزان خشکسالی و کاهش بارش­­­ نسبت به 50 سال اخیر بی سابقه بوده که چگونگی مصرف آب در این شرایط اهمیت زیادی دارد، گرچه سعی می کنیم امسال را هم مانند­سال های خشک دیگر ­با کمک مردم مدیریت کنیم.


اردکانیان با اشاره به اینکه بهتر است به لحاظ فرهنگی بجای مقابله با خشکسالی از سازگاری با خشکسالی بخصوص در بخش کشاورزی استفاده کنیم گفت: چون خشکسالی و کاهش بارش همزاد این منطقه است.


وی افزود: علاوه بر­­شورای عالی آب که به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل می شود و در آن هماهنگی و سیاست گذاری صورت می گیرد، ­درخواست کردم با پشتیبانی وزیر کشاورزی، صنعت­ و سازمان محیط زیست به عنوان دست اندرکاران آب برای رفع برخی سوء تفاهم ها ناشی از ارتباط کم بین این دستگاه ها جلساتی برگزار کنیم که حاصل آن منجر به تدوین یکسری طرح ها شده است.


وی افزود: پیش نویس این طرح ها نیز به رئیس­ جمهور تقدیم شده که تلاش می کنیم با پشتیبانی استانداران این طرح ها عملیاتی شود.


حضور بخش خصوصی در صنعت آب و برق ضروری است


وزیر نیرو گفت: برای اینکه بتوانیم آب و برق مطمئنی در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم گریزی از میدان دادن وسیع و حمایت از بخش خصوصی نیست.


اردکانیان در جمع خبرنگاران افزود: راه چاره ای جز حضور بخش خصوصی در صنعت آب و برق نیست اما بر سر چند و چون مشارکت بخش خصوصی بحث وجود دارد که باید پیگیری شود.


وی ادامه داد: درخصوص مشارکت بخش خصوصی کارهای خوبی انجام شده اما باید این کارها را توسعه داد.


اردکانیان درباره انرژی های تجدید پذیر گفت: حدود 2 و نیم میلیارد دلار توافق نامه و قرارداد در خصوص انرژی های تجدید پذیر داریم که باید عملیاتی شود.


وی افزود: از 2 هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر که متکی به منابع بخش خصوصی است 70 درصد سرمایه گذار خارجی و 30 درصد سرمایه گذار داخلی حضور دارد.


وزیر نیرو ادامه داد: با توجه به رقبایی که در منطقه ما است جذابیت های قابل ملاحظه ای وجود دارد که بر آن متکی هستیم.


اردکانیان به خرید تضمینی برق تولیدی بخش خصوصی از جانب دولت اشاره کرد و گفت: هر کیلو وات ساعت برق تولیدی را 370 تومان خریداری می کنیم و از مصرف کنندگان رقم کمتری را دریافت می کنیم.


وی افزود: در بخش نیروگاه های فسیلی هم درصد قابل ملاحظه ای که حدود 48 درصد می باشد متعلق به بخش خصوصی است و بیش از 50 درصد تولید نیز ازجانب بخش خصوصی تولید می شود.


وزیر نیرو با اشاره به اینکه وزارت نیرو و صنعت برق به سمت کنترل و سیاستگذاری و نظارت تنظیم بازار پیش می رود، گفت: در زمینه آب و فاضلاب موضوع کمی متفاوت است و ما از این به بعد به همه راههای تأمین آب فکر می کنیم و هم در این زمینه مطالعه می کنیم کارهایی مثل شیرین کردن آب دریا و سایر شیوه ها و طرق اما بیشترین تاکیدمان بر استفاده صحیح از منابع آب است.


اردکانیان افزود: ما باید به صورت جدی روی کاهش تلفات آب شهری و روستایی بررسی کنیم و باید از فناوری های روز دنیا در این زمینه استفاده کنیم.


وی با اشاره به اینکه ما نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم گفت: از پساپ ها به عنوان یک منبع جدید استفاده می کنیم و یک سرفصل مهم با همکاری ما با سندیکاهای فعال در آب و برق است.


وزیر نیرو خاطر نشان کرد: راه برای مشارکت بخش خصوصی داخلی و بخش خصوصی خارجی باز است.


اردکانیان در پاسخ به این سوال که برای گسترش مبادلات انرژی با کشورهای دیگر چه اقداماتی انجام شده گفت: با همه کشورهای همسایه امکان این مبادلات است و ما به دنبال کریدورهایی برای وصل شدن به اروپا از طریق کشور روسیه هستیم.


وی افزود: ما نباید از جیب مردم سالانه هزار میلیارد تومان برای ساخت نیروگاه ها هزینه کنیم.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;