بازیافت با روش‌های سبز

در این صورت ما با هم‌صنف‌ها و کسانی که مجوز زیست محیطی در زمینه بازیافت پسماندهای الکترونیکی دارند، رقابت خواهیم کرد نه با دلالان و افرادی که به صورت غیر قانونی در این زمینه وارد شده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، فعالان زیست‌محیطی در حالی توانستند با استفاده از روش‌های دوستدار محیط زیست فلزات پایه چون مس و قلع را بازیافت کنند که به گفته آنها این محققان در دستیابی به این نوع پسماندها باید با پیمانکارانی که بعضا اتباع سایر کشورها هستند، رقابت کنند.
ابراهیم مرشد از محققان و فعالان حوزه بازیافت پسماندهای الکترونیکی، با بیان اینکه در مطالعات خود موفق به بازیافت پسماندهای الکترونیکی مانند کابل، سیم، بردهای الکترونیکی و سایر پسماندهای الکترونیکی به روش‌های دوستدار طبیعت شدیم، گفت: در این زمینه مشکل اصلی ما تامین ماده اولیه و یا پسماند الکترونیکی است.
وی با تاکید بر اینکه بازیافت پسماندهای الکترونیکی یک فعالیت تخصصی و علمی است، یادآور شد: ۷۰ درصد آلودگی‌های کل پسماندها مربوط به پسماندهای الکترونیکی می‌شود و این در حالی است که پسماندهای الکترونیکی ۳۰ درصد کل پسماندها را تشکیل می‌دهند.
مرشد با بیان اینکه ما در این شرکت با استفاده از روش‌های اصولی اقدام به بازیافت پسماندهای الکترونیکی می‌کنیم، در این باره توضیح داد: به عنوان مثال برای بازیافت کابل، آنها را در داخل دستگاهی می‌ریزیم که حرارتی ایجاد نمی‌کند، ضمن آنکه بخش‌های پلاستیکی کابل نیز کاملا با روش‌های دوستدار محیط زیست جداسازی می‌شود.
این محقق با تاکید بر اینکه این روش بازیافت نسبت به روش آتش زدن کابل‌ها هزینه بالاتری را می‌طلبد، ادامه داد: در نتیجه ما در خرید این پسماندها دچار مشکل می‌شویم، ضمن آنکه حمایت‌های دولتی هم در این زمینه مشاهده نمی‌شود.
مجوزهای زیست‌ محیطی از بازیافت‌ کنندگان دریافت شود
وی با بیان اینکه این نوع پسماند به وفور تولید می‌شود، ولی در زمینه جمع‌آوری و در اختیار گرفتن این پسماندها برای ما مشکلات زیادی وجود دارد، خاطر نشان کرد: پیشنهاد می‌شود که در مزایده پسماند انبارهای سازمان‌های دولتی، شهرداری‌ها و ادارات و ارگان‌ها، مجوزهای زیست‌محیطی از بازیافت‌کنندگان دریافت شود.
مرشد تاکید کرد: در این صورت ما با هم‌صنف‌ها و کسانی که مجوز زیست محیطی در زمینه بازیافت پسماندهای الکترونیکی دارند، رقابت خواهیم کرد نه با دلالان و افرادی که به صورت غیر قانونی در این زمینه وارد شده‌اند.
این فعال حوزه بازیافت پسماندهای الکترونیکی با اشاره به رویکرد شهرداری نسبت به روش‌های امحای این نوع پسماندها، اظهار کرد: شهرداری در این زمینه به صورت تخصصی وارد نشده است؛ چراکه برای جمع آوری پسماندهای خشک اقدام به تقسیم بندی مناطق کرده است.
وی با بیان اینکه پسماندهای خشک شامل پسماندهای الکترونیکی نیز می‌شود، اضافه کرد: این مناطق به مزایده گذاشته می‌شود و پیمانکار منتخب، صاحب پسماندهای خشک هر منطقه خواهد شد و ما باید از این پیمانکار اقدام به خرید پسماندهای الکترونیکی کنیم.
به گفته این فعال حوزه بازیافت پسماند، محققان این حوزه با پیمانکارانی که بعضا اتباع افغان هستند بر سر این پسماندها رقابت می‌کنند.
مرشد، خروجی این شرکت زیست‌محیطی را تولید فلزات پایه چون مس، قلع، روی و سایر فلزات از پسماندهای الکترونیکی عنوان کرد و یادآور شد: در طرح توسعه‌ای ما به دنبال بازیافت باتری‌های لیتیومی و نیکل کادمیومی هستیم.
بازیافت مواد و سلامت محیط زیست
بسیاری از مواد در طبیعت تجزیه می شوند و به خودی خود بازیافت می شوند این موارد در مورد موجودات زنده ای که می میرند و یا مواد فاسد شدنی پیش می آید. این مواد را مواد زیست فروپاش می گویند. برای مثال کود هایی که در باغات ریخته می شوند و نتیجه کپه کردن موادی مانند غذاهای فاسد شده، آشغال میوه ها، پوست تخم مرغ و دیگر زباله های تجزیه پذیر است که بطور طبیعی توسط حشرات و دیگر جانوران موذی خورده می شوند . قابل بازیافت !
متاسفانه مقادیر بالایی از زباله ها مانند: فلزات، کائوچو و پلاستیک نمی توانند خورده و تجزیه شوند و برای صدها سال تجزیه نشده در طبیعت باقی می مانند. حتی اگر این مواد قطعه قطعه و خورد هم شوند باز هم نمی توانند تجزیه شوند و به مرور اتمسفر، زمین و آب را آلوده می کنند .
بعضی از این مواد می توانند بازیافت شوند. زباله هایی که قابل بازیافت نیستند در گودالهایی به نام محل دفن زباله مدفون می شوند . این زباله ها ابتدا تکه تکه و سپس له و خمیر مانند می شوند بنابراین با این کار زباله ها فضای کمتری را اشغال می کنند. اگر نتوانیم به روند بازیافت ادامه دهیم باید روز به روز بر تعداد این گودالها بیافزاییم .
ضرورت بازیافت زمانى بیشتر مشخص مى شود که بدانیم برای تولید یک تن کاغذ جدید، باید ۱۵ درخت تنومند راقطع کنیم. اگر از کاغذ باطله دوباره کاغذ تهیه کنیم در مصرف آب ۹۰ درصد و انرژی ۵۰ درصد سود برده و در کنترل آلودگى هوا ۷۵ درصد موثر بوده ایم ، در ایران براى بازیافت کاغذ، اولین کارخانه در سال ۱۳۱۳ در کرج تاسیس شد.
چگونگی تفکیک زباله ها
در قدم اول برای بازیافت زباله‌ها باید مواد قابل تجزیه مثل پسمانده‌های آشپزخانه و مواد غذایی را از سایر زباله‌ها جدا کرده و سعی شود فقط این مواد را در کیسه زباله ریخته و به رفتگر تحویل داد. این مواد را به نوعی کود به نام کمپوست تبدیل می کنند و برای اصلاح خاک و جبران مواد غذایی از دست رفته از آن استفاده می کنند. در مرحله بعد باید مواد قابل بازیافت را از زباله ها جدا کنیم. شیشه، کاغذ، پلاستیک و انواع فلزات از بهترین مواد برای بازیافت هستند.
فواید تفکیک پسماند و بازیافت
بازیافت زباله ها سه فایده مهم برای محیط زیست دارد. ما به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی کرده ایم زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می کنیم.
یکی دیگر از فواید بازیافت، صرفه جویی در مصرف انرژی است. البته برای بازیافت مواد زاید هم نیاز به مقداری انرژی است اما انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است. برای مثال ساختن آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده ۹۰ درصد انرژی کمتر از ساختن آن از سنگ معدن نیاز دارد. سومین فایده بازیافت نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله هاست.
پسماندهای جمع‌آوری شده در تهران در کجا پردازش و دفع می‌شوند؟
به گزارش ایسنا، پسماندهای خانگی شهر تهران به صورت روزانه برای پردازش، بازیافت و تولید کمپوست (کود آلی) به مجتمع بزرگ آرادکوه منتقل می شوند.
انواع پسماندها
انواع پسماندها با استفاده از دو طبقه بندی بررسی می‌شوند. طبقه بندی اول، شامل پسماندهای تر یا آلی یا ارگانیک یا فسادپذیر پسماندهای خشک یا غیرآلی یا غیرارگانیک یا غیرفسادپذیر و پسماندهای خطرناک و ویژه می‌شود. نوع دیگر طبقه بندی پسماندها نیز پسماندهای خانگی، پسماندهای بیمارستانی، پسماندهای تجاری، پسماندهای خطرناک پسماندهای صنعتی پسماندهای خاک و نخاله ساختمانی پسماندهای خیابانی، پسماندهای پارکها، فضای سبز و گورستانها را در بر می‌گیرد.
پسماندهای خانگی شامل پسماندهای عادی منازل، مواد اضافی باقیمانده در فرآیندهای آشپزی، تغذیه، پسماندهای فضای سبز، پسماندهای میوه و سبزیجات و … می‌شود. به زباله های حاصل از فعالیت مراکز بهداشتی و درمانی،بیمارستانها، درمانگاهها، مطب های پزشکان و دندانپزشکان، آزمایشگاهها و … زایدات بیمارستانی یا بهداشتی می‌گویند.
پسماندهای تجاری نیز شامل مواد زاید ناشی از فعالیتهای صنوف مختلف تجاری و بازاری می شود. پسماندهای خطرناک شامل باطری، لامپ فلوروسنت و پسماندهای صنعتی شامل مواد زاید ناشی از فعالیت های صنایع و کارگاه‌های مختلف که در طی فرایند تولید ایجاد میشود اتلاق می‌گردد.
همچنین پسماندهای خاک و نخاله ساختمانی به مواد زاید حاصل از عملیات عمرانی و تخریب و نوسازی ساختمانها مانند آجر، شن، الوار، سنگ، بتن و … اتلاق میگردد. برگ درختان، لجن آب‌روها و جوی‌های خیابانی، زایدات ناشی از هرس درختان خیابانی و … پسماند‌های خیابانی و پسماندهای پارکها، فضای سبز و گورستانها شامل پسماندهای باغبانی، زایدات ناشی از چمن زنی، هرس درختان، شاخ و برگ و … می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;