سرمایه‌گذاران قدر تنها فعالان عرصه مسکن در دوران پساکرونا خواهند بود

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور: بازرس انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان کشور گفت: سرمایه‌گذاران قدر در حوزه ساخت و ساز و مهندسان فعال در این زمینه تنها شاهدان نیمه فعال بازار یخ‌زده مسکن تا نیمه دوم سال آینده خواهند بود.
علیرضا سرحدی بازرس انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان کشور در گفت و گو با خبرنگار تاسیسات نیوز درباره پیش‌بینی خود از بازار مسکن در سال ۹۹ گفت: سرمایه‌گذاری در بازار مسکن با توجه به مشکل شیوع کرونا رشته بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد و کلان در کشور را پنبه کرد و رکود و سکوت بازار مسکن را فرا گرفت.
وی ضمن اشاره به اینکه با توجه به کسادی بازار برای بسیاری از مردم در حال حاضر، رفع نیازهای اولیه، اولویت نخست آنها است گفت: بازار مسکن در سطح خرد همواره با حضور مردم و سرمایه‌گذاران کوچک‌تر در کشور عملیاتی می‌شد و آنها با حضور در مراکز خرید و فروش املاک سفارش خرید ملک مورد نظر خود را می‌دادند. اما با شیوع کرونا حضور فیزیکی مردم در این مراکز کاهش یافت و به نوعی بازار خرید و فروش ملک یخ زد.
به گفته سرحدی تنها سرمایه‌گذاران قدر در بازار کنونی ساخت و ساز مسکن دوام آورده‌اند و همچنان در عرصه ساخت و ساز باقی می‌مانند و نوسانات ناشی از کرونا بر آن‌ها تاثیر چندانی وارد نکرده است.
بازار مسکن راه خود را بدون حمایت‌های دولتی خواهد یافت
بازرس انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان کشور در باره اینکه آیا در نظر گرفتن پارامترهای تشویقی بعد از گذر از بحران کرونا می‌تواند بازار ساخت و ساز و حضور مهندسان ناظر در این عرصه را رونق بخشد یا خیر گفت: مسکن با مازاد عرضه در حال حاضر مواجه است و خانه‌های خالی بیشتر از تقاضای فعلی است و مسلماَ دولت در این زمینه اقدامی به عمل نخواهد آورد.
به گفته وی زمانی که مشکل شیوع ویروس کرونا حل شود، بازار مسکن مجدداَ بر جایگاه قبلی خود و مشکلات پیشین خود باز می‌گردد و مهندسان نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود.
سرحدی با بیان اینکه بازار مسکن همواره راه خود را از بین مشکلات فراوان باز کرده و در آینده نیز این امر محقق خواهد شد گفت: سنگینی سایه کرونا بر سر بازار مسکن تا اوایل نیمه دوم سال آینده بر کشور گسترده خواهد بود.
شاید کرونا قاعده پیشین بازار مسکن را برهم زند
وی تصریح کرد: البته امکان دارد کرونا، قاعده منظم بازار مسکن را برهم زند و میزان تقاضای بازار در خرداد ماه را بر خلاف قانون همیشگی افزایش دهد و در این صورت قیمت مسکن افزایش خواهد یافت.
بازرس انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان کشور در ادامه نابسامانی اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و … را از جمله شاخص‌هایی ذکر کرد که می تواند بازار مسکن را در سال آینده دچار نوسان سازد و شاید نفس بازار مسکن را به شماره اندازد.
سرحدی تاکید کرد: کاهش یا افزایش قیمت نفت در پی شیوع کرونا از جمله عوامل دیگری به شمار می آید که در سال آینده ضربه مهلکی به اقتصاد کشور و بازار مسکن وارد می کند و در مجموع ساخت و ساز را محدود خواهد ساخت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;