اگر قصد راه اندازی شومینه دارید بخوانید

یکی از ویژگی‌هایی که آجر نسوز برای شومینه باید داشته باشد این است که دارای خصوصیات خاصی مانند مقاومت زیاد در برابر ضربه باشد. علاوه بر این مقاومت بالا در برابر حرارت و از دست ندادن شکل ظاهری اولیه و رنگ آن، از دیگر دلایل است که از آجر نسوز برای ساخت شومیه استفاده می شود. اگر  قصد دارید که برای یک شومینه برای خود بسازید در نظر داشته باشید که  آجر نسوز بهترین گزینه برای ساخت شومینه است.
به گزارش تاسیسات نیوز، شومینه آجری، یکی از المان‌های تزیینی و کاربردی منزل است که برای ساخت آن باید از آجرهای محکم استفاده کنند. آجرهای نسوز معمولاً علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی که دارد، مقاومت بالایی در برابر حرارت نیز دارد. شومینه باید طوری ساخته شود که بتواند درجه ی حرارتی حدود ۵۰۰ را تحمل کند.  به همین دلیل شومینه‌ای که با آن ساخته می‌شود هم حالت تزئینی و هم کاربردی دارد.
آجر نسوز به دلیل پخت در دمای بالا و ترکیباتی مانند خاک نسوز و مواد معدنی که دارد بهترین گزینه برای ساخت شومینه است. زیرا می‌تواند درجه حرارت بالای شومینه را تحمل کند. قبل از به کار بردن آجر نسوز، از خاک کربنی و خاک نسوز برای ساخت شومینه استفاده می کردند.
با پیشرفت مصالح و شیوه‌های جدیدی اسخت سازه در حال حاضر برای ساخت شومینه از  آجرهای نسوز استفاده می‌شود. از ویژگی‌های خوب آجر نسوز در ساخت و ساز این است که به راحتی با ملات نصب می‌شود.
انواع آجر برای شومینه
بهتر است برای ساخت شومینه از آجر نسوز تیره استفاده کرد. از محبوب‌ترین آجرهای نسوز برای ساخت شومینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • آجر نما قرمز انگلیسی
  • آجر نسوز سیاه
  • آجرهای تیره
استفاده از آجر تیزه برای ساخت شومینه به این دلیل است که شومینه به مرور زمان سیاه می‌شود و به کار بردن آجر نمای سفید برای شومینه مناسب نیست. استفاده از آجر سفالی و رسی براس سخت پروژه ی شومینه توصیه نمی‌شود.
الگوی شومینه و آجر نسوز مناسب آن
یکی از مراحل برای ساخت شومینه با آجر نسوز انتخاب کردن نوع الگویی است که برای ساخت شومینه در نظر داریم. بعد از انتخاب کردن الگوی شومینه، مطابق آن باید در نظر گرفت که چه آجر نسوزی با چه ضخامتی برای این طرح مناسب است و باید خریداری شود.
انتخاب الگوی شومینه و آجر متناسب با آن باید مطابق با استانداردها طوری انتخاب می شود که بتوان به راحتی دودکش نیز برای آن ساخت. معمولاً برای ساخت شومینه از الگوهای استاندارد محلی یا بین المللی انتخاب می شود.
از آجر نسوز ضخیم برای نصب کف و دیوار شومینه استفاده می شود. آجر نسوز ضخیم می توانند محافظت زیادی در برابر حرارت داشته باشد. گزینه بعدی که باید به آن توجه شود رنگ است.  آجر نسوز تیره برای ساخت شومینه بسیار مهم است زیرا به مرور زمان شومینه دوده می‌گیرد و در طولانی مدت در صورتی که از آجرهای رنگ روشن استفاده شود ظاهر نامناسبی پیدا می کند. در نتیجه پیشنهاد می شود که از آجرهای نسوز انگلیسی قرمز یا آجر نسوز سیاه استفاده شود.
معمولا آجر رسی سفالی و آجرهای شاموتی به ندرت برای شومینه استفاده می شوند. ولی در صورتی که الگویی در نظر گرفته باشیم که بتوان از آنها هم استفاده کرد، رنگ های این نوع آجرها می‌تواند جلوه زیبایی به شومینه بدهد.
از الگوهای متفاوتی می‌توان برای نصب آجر نسوز استفاده کرد. به عنوان مثال:
  • طرح الگوی پیوند روی هم
  • الگوی استخوان شاه ماهی کامل
  •  الگوی استخوان شاه ماهی خرد شده
  •  بافت سبد
انتخاب آجر متناسب با الگو می‌تواند زیبایی بسیار زیادی به شومینه بدهد.
نحوه براق کردن شومینه‌ی آجری
وقتی به فکر تمیز کردن آجر شومینه هستید، سرکه اولین چیزی نیست که به ذهن شما خطور می‌کند. با این حال، اسیدیته سرکه برای تجزیه تجمع دوده‌ها بسیار مناسب است. از قدمت آجرهای خود آگاه باشید. اگر آجرهای قدیمی (۲۰ سال به بالا) دارید، سرکه اولین راهی نیست که باید امتحان کنید. برای شروع با قدرت تمیز کردن سرکه، ابتدا در بطری، قسمت‌های مساوی سرکه و آب را مخلوط کنید.آجرهای داخل شومینه را خوب خیس کنید و سپس بیرون را اسپری کنید. ۲ تا ۵ دقیقه صبر کنید.دوباره اسپری کنید. با برس مویی با حرکت دا یره‌ای بمالید و از بیرون به داخل کار کنید. آجرها را بشویید و پاک کنید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. برای مقابله با اسیدیته سرکه، چند قاشق غذاخوری جوش شیرین و آب را در بطری اسپری ترکیب کنید. آجرها را اسپری کنید. بگذارید خشک شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;