اگر قصد خرید کلید و پریز دارین بخوانید

تاسیسات نیوز: کلید و پریز از وسایل اساسی و مهم در سیستم برق کشی و نورپردازی ساختمان محسوب می شود که در این چند سال اخیر نه تنها به جنبه کاربردی آن، بلکه به جنبه دکوری و تاثیری که برچیدمان می گذارد نیز توجه بسیاری شده است.
 یکی از مهمترین قسمت های ساختمان کلید و پریز برق است. بدون داشتن کلید و پریز نمی توان در یک خانه زندگی کرد زیرا زندگی های امروزی کاملا به برق وابستگی دارند و بدون برق هیچ کس قادر به زندگی نیست.
بیشتر وسایل خانه و آشپزخانه شما با انرژی برق کار می کنند. حتی بسیاری از اجاق گازها نیز برای روشن شدن باید به برق متصل باشد، این جا است که شما به اهمیت برق در زندگی خود پی می برید و متوجه می شوید که زندگی کردن بدون وجود برق امکان پذیر نیست.
ممکن است شما یک منزل نوساز داشته باشید و یا شاید با تغییر دکوراسیون داخلی قصد خرید یا تعویض کلید و پریز برق داشته باشید، اما به علت تنوع زیاد مدل ها و قیمت ها با خرید این وسیله با مشکل برخورد کرده اید، بنابراین ما در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد که چگونه بهترین نوع کلید و پریز را برای منزل خود خریداری کنید پس با ما همراه باشید.
راهنمای خرید کلید و پریز برق
کلید و پریز برق چیست؟
کلید برق در واقع وسیله ای است که برای قطع و وصل کردن انرژی برق در منازل، ادارات و هرجایی که قابل سکونت باشد مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار هر‌ یک از این کلید‌ها تعدادی پریز برق نیز نیاز است تا به وسیله آن ها بتوانید به وسیله یک دو شاخه انرژی برق را در هر قسمتی که به آن نیاز دارید استفاده کنید. کلید و پریز‌های برق انواع مختلفی دارند که در ادامه به توضیح تک تک آن ها می پردازیم.
انواع کلید و پریز
انواع کلید و پریز از نظر نوع ساخت و طراحی
به طور کلی کلید و پریزها در دو مدل روکار و توکار طراحی و تولید شده اند که هر یک از آنها نیز به چند نوع مختلف تقسیم می شود. کلید و پریزها بر اساس کاربردشان بسیار متنوع هستند که ما در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.
_ کلید تک پل
_ کلید دو پل
_ کلید تبدیل
_ کلید سه و یا چهار پل
_ پریز برق
_ پریز آنتن
_ پریز تلفن
_ پریز زیرکابینتی
_ کلید صلیبی یا کلید کراکس ایت
_ کلید جیوه ای
_ کلید دیمر
_ کلید زنگ
_ کلید کولر
_ کلید لمسی
در خصوص ساختار طراحی پریز نیز می توان آن را به دو مدل پریز روکار و توکار و از نظر نوع کارایی به مدل های زیر تقسیم بندی نمود.
_ پریز برق یو پی اس
_ پریز برق ارت دار
کلید و پریز
برای خرید کلید و پریز باید به چه نکاتی توجه شود؟
نوع کلید و پریز: در قسمت بالا به معرفی انواع کلید و پریز برق پرداختیم. شما باید بر اساس بودجه و نیاز خود یکی از مدل های آن را انتخاب کنید.
جنس بدنه: جنس بدنه کلید و پریز‌های متداول از پلاستیک یا گلس است. توجه داشته باشید، اگر پلاستیک کیفیت خوبی نداشته باشد، در اثر افزایش میزان آمپر مصرفی دچار تغییر رنگ یا سوختگی می شود. بهتر است پلاستیک بدنه مقاوم و نسوز باشد.
جنس ترمینال اتصال: ترمینال اتصال کلید و پریز برق باید از سرامیک ساخته شده باشد، تا بتواند دمای زیادی را تحمل کند. پیچ های اتصال نیز باید از جنس برنج یا مس باشند، تا زنگ نزده و دچار هرزشدگی نشوند.
طرح و رنگ: قبل از خرید لازم است تا دکوراسیون مکان را در نظر بگیرید و کلید و پریز برق را متناسب با آن انتخاب کنید. شاید از نظر شما طرح و رنگ اهمیت زیادی نداشته باشد، اما بعد از نصب متوجه تاثیر آن در زیبایی محیط خواهید شد.
ضمانت نامه و خدمات پس از فروش: هیچ وقت شرکت ها محصولات بی کیفیت خود را گارانتی نمی کنند. در نتیجه داشتن ضمانت نامه نشانه کیفیت بالای محصول است.
قیمت کلید و پریز: طبیعتاً بودجه ای که برای خرید کلید و پریز در نظر گرفته اید جزء موارد مهم به شمار می آید. به دلیل آن که قیمت کلید و پریز بر اساس کارکرد، کیفیت جنس و رنگ و طراحی آن در نظر گرفته می شود، شما می توانید کلید و پریزهایی که از نظر قیمت با بودجه شما همخوانی ندارند را کنار گذاشته و از بین موارد دیگر انتخاب خود را انجام دهید.
خرید کلید و پریز
قیمت کلید و پریز
قیمت این محصول با توجه به برند و نوع آن می تواند متفاوت باشد. در جدول زیر می توانید قیمت این محصولات را مشاهده نمایید.
چرا انتخاب کلید و پریز مناسب اهمیت دارد؟
از آنجا که رعایت نکات ضروری برای برقکاری ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است باید در انتخاب کلید و پریز هم نکاتی را در نظر گرفت. موضوع انتخاب کلید و پریز را می توان از دو جهت حائز اهمیت دانست:
۱٫از جنبه زیبایی
کلید و پریز در هر گوشه ای از ساختمان به چشم می خورند در نتیجه قطعا زیبایی ظاهری آنها هم برای یک خانه با دکوراسیون شیک و زیبا مهم است. اینکه چگونه کلید پریز مناسب را انتخاب کنیم بستگی به رنگ دیوار، رنگ سایر وسایل موجود در خانه و داشتن هارمونی با دکوراسیون است. پس همیشه انتخاب یک کلید یا پریز سفید رنگ مناسب نیست و این موضوع باید با توجه به دکوراسیون کلی اتاق انجام گیرد.
۲٫از جنبه امنیت
از آنجایی که کلید و پریز از جمله وسایل الکتریکی است که در ساختمان به کار می رود و تمام وسایل الکتریکی با جریان برق سر و کار دارند، مبحث ایمنی موضوع مهمی است که در هنگام انتخاب باید به آن توجه کرد. درست است که برق بر زندگی ما تاثیرات مهمی دارد اما به همان اندازه که مفید است می تواند خطرناک هم باشد. آتش سوزی و برق گرفتگی از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که لوازم الکتریکی نامناسب ممکن است ایجاد کنند.
در نتیجه برای ایمنی ساختمان باید از لوازم الکتریکی استاندارد و مناسبی استفاده کرد که از مواد اولیه با کیفیت ساخته شده اند و دغدغه امنیت برای ما ایجاد نمی کنند. اما چگونه باید انتخاب درستی انجام دهیم؟ در واقع تشخیص کیفیت و سنجش ایمنی برای هر فردی امکان‌پذیر نیست، در نتیجه راه حلی که برای ما باقی می ماند اطمینان به برندهای معتبر و استاندارد موجود در بازار است.
انتخاب کلید و پریز
انتخاب بهترین کلید و پریز
معمولا کلید و پریزهای یک شرکت تشابهی با شرکت های دیگر ندارد، بنابراین نمی توان از کلید و پریزهای شرکت های دیگر جهت تکمیل خرید خود استفاده کنید مگر این که این تغییر اهمیتی برای شما نداشته باشد که مطمئنا خریداران و مالکان ساختمان این مورد را به هیچ وجه نمی پذیرند.
همچنین در انتخاب کلید و پریزها باید به ضمانت محصول نیز توجه نمود تا این اطمینان حاصل شود که درصورت خرابی یکی ازکلید و پریزها بتوان آن را براحتی جایگزین کرد.
از جمله شرکت های مختلفی که در ایران کلید و پریز تولید می کنند می توان به شرکت دلند الکتریک، ویرا الکتریک، ثابت الکتریک، آسیا الکتریک، ایران الکتریک، خیام الکتریک، نستک، پارت الکتریک، جهان الکتریک و …. اشاره کرد.
همچنین شرکت های خارجی که کلید و پریزهای خود را به ایران صادر می کنند و از استقبال خوبی نیز برخوردار بوده اند شامل شرکت ویکو (پاناسونیک)، ایفاپل، گان سان، سونوف، اشنایدر و …. هستند.
نحوه نصب کلید و پریز برق
نحوه نصب کلید و پریز برق چگونه است؟
چنانچه قصد تعویض کلید و پریزهای منزل خود را دارید می توانید به آموزش گام به گام آن نسبت به نصب کلید و پریز منزلتان اقدام نمایید.
قدم اول: ابزار و تجهیزات لازم برای نصب را تهیه کنید
قبل از انجام هر کاری لازم است تا ابزار و تجهیزات لازم برای نصب کلید و پریز برق را تهیه کنید. در صورتی که از ابزار مناسب برای نصب استفاده نکنید فرایند نصب کلید برق با مشکل روبرو شده و احتمال برق گرفتگی وجود دارد.
قدم دوم: انتخاب کلید و پریز مناسب
اگر در زمینه نصب کلید و پریز تجربه ای ندارید بهتر است کلیدهای برق تک پل را برای نصب انتخاب کنید چرا که نصب آنها به مراتب ساده تر است.
قدم سوم: شناسایی سیم های فاز و نول
فازمتر به شما در تشخیص فاز یا نول بودن سیم ها کمک می کند. برای استفاده درست از فازمتر انگشت خود را به ته فازمتر بچسبانید و سر فازمتر را نیز به هر کدام از سیم ها متصل کنید. اگر سیم فاز باشد، چراغ فازمتر روشن می شود در غیر این صورت متوجه می شوید که سیم نول است.
قدم چهارم: قطع جریان برق
بعد از آن که سیم فاز و نول را مشخص کردید لازم است تا جریان برق را به صورت کامل قطع کنید. برای جلوگیری از حوادث غیر مترقبه از قطع شدن جریان برق اطمینان حاصل کنید.
قدم پنجم: نصب مکانیزم کلید و پریز برق
اگر قصد تعویض کلید و پریز برق را دارید، در قسمتی که از قبل مشخص شده مکانیزم کلید و یا پریز برق را نصب کنید. در ابتدا باید به وسیله پیچ گوشتی رویه پریز را باز کنید و سپس هر یک از سیم های فاز و نول را به مکانیزم برق متصل کنید.
قدم ششم: نصب رویه کلید و پریز
در این مرحله رویه کلید و پریز را بر روی مکانیزم قرار دهید تا به درستی در جای خود قرار بگیرد. روکش کلید و پریز را بر روی کادر قرار داده و سپس توسط پیچ گوشتی پیچ های رویه را محکم ببندید.
استانداردهای نصب کلید و پریز چیست؟
یکی از نکاتی که در نصب کلید و پریز برق اهمیت دارد ارتفاع استاندارد نصب است. ارتفاع نصب کلید، پریز و فیوز از استانداردهای خاصی پیروی می کند و بر اساس موقعیت مکانی هر یک از آنها متفاوت است. علاوه بر ارتفاع باید به فاصله نصب هر یک از این تجهیزات نسبت به یکدیگر نیز توجه کنید.
استانداردهای نصب کلید و پریز برق عبارت هستند از:
طبق استانداردهای موجود ارتفاع کلید برق روشنایی از سطح زمین باید ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر باشد.
پریز تلفن و آنتن باید در ارتفاع ۳۰ الی ۴۰ سانتیمتری از سطح زمین نصب شود.
پریزهایی که در ساختمان به کار می روند، باید در ارتفاع ۳۰ تا ۳۵ سانتیمتری از سطح زمین نصب شوند.
بر اساس استانداردهای تعریف شده ارتفاع پریز برق در حمام از سطح زمین باید ۱۲۰ سانتیمتر باشد.
کلید و پریزهایی که در آشپزخانه نصب می شوند باید از سطح زمین ۶۰ الی ۱۲۰ سانتی متر فاصله داشته باشند. اگر قصد دارید کلید یا پریز برق را بر روی کابینت نصب کنید ارتفاع استاندارد برای آن باید معادل ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر باشد.
در هنگام نصب تجهیزات دقت داشته باشید که فاصله مرکز هر دو قوطی از یکدیگر باید بیشتر از ۹۱ میلیمتر باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;