اهمیت حضور در نمایشگاه با توجه به دوران رکود اقتصادی

تاسیسات نیوز/ سعید سعیدی: هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات و سیستم‌‌های سرمایشی و گرمایشی فردا آغاز به کار می‌کند. این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که رکود اقتصادی در کشور حاکم است و شرکت‌کنندگان در شرایط کنونی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، نمایشگاه محلی است برای عرضه و نمایش محصولات و آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان و جذب مشتریان جدید. از این رو، با توجه به دوران رکود و شرایط نامطلوب اقتصادی همچنان بسیاری از شرکت‌ها در نمایشگاه حاضر می‌شوند. برای بررسی چرایی این موضوع با سینا مستوفی، مدیر پروژه کنفرانس بین‌المللی گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع و محمد سراج، از کارشناسان مدیریت بازاریابی گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
مستوفی در گفت‌وگو با تاسیسات نیوز، در پاسخ به اینکه اهمیت حضور شرکت‌های تاسیساتی در نمایشگاه با توجه به دوران رکود اقتصادی چیست، گفت: نمایشگاه‌ها، ذاتاً، ابزارهای توسعه فروش و بازاریابی هستند. در دوران رکود، ممکن است سرعت فرایند فروش ما کاهش یابد ولی این بدان معنا نیست که ما باید متناسبا سرعت فرایند بازاریابی را نیز کاهش دهیم.
اهمیت شرکت در نمایشگاه با توجه به رکود اقتصادی
سینا مستوفی
او ادامه به اهمیت شناخت و ارتقای دانش شرکت‌ها به واسطه حضور در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در بازاریابی، ما به دنبال شناخت هستیم: شناخت مشتریان جدید؛ شناخت رقبا؛ شناخت نیازهای بازار؛ شناخت جایگاه خود در بازار و … که در دوران رکود، نیاز به این شناخت بیشتر خواهد بود. چرا که بازار، رقابتی‌تر شده و تصمیمات فعالان، هوشمندانه‌تر می‌شود. بنابراین باید از نزدیک و به دقت رفتار بازار را رصد کرد.
مدیر پروژه کنفرانس بین‌المللی گرمایش، سرمایش و تهویه  مطبوع در پایان گفت: باید بخاطر داشته باشیم که سرمایه‌گذاری‌های شجاعانه و در عین حال هوشمندانه‌ای که در شرایط رکود اقتصادی انجام می‌گیرد، می‌تواند جایگاه رقابتی فردا را به‌صورت فوق‌العاده‌ای تغییر دهد. حضور در نمایشگاه، جایگاه واقعی ما را در دنیای کسب و کار نشان می‌دهد و کمک می‌کند که برای آینده‌مان آگاهانه تصمیم بگیریم.
سراج به ماهیت مساله اقتصاد و مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: رکود و بحران بخش جدایی‌ناپذیر هر اقتصادی است و تنها مختص کشور ایران نیست. مشابه آنچه که در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در امریکا رخ داد.
رکود اقتصادی و شرکت در نمایشگاه
محمد سراج
او ادامه داد: در این شرایط شرکت‌های صنعتی با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد و برای غلبه بر این مشکلات اکثراً تصمیمات نادرستی اتخاذ می‌کنند. از طرفی یکی از بدترین رفتارها و عکس‌العمل‌های شرکت‌ها به تلاطم در بازار، کاهش همه جانبه و بدون تبعیض هزینه‌ها است. اتفاقاً شرکت‌ها در دوره رکود برای حفظ سقف فروش خود نیاز بیشتری به تبلیغات دارند تا از فرصت‌های طلایی استفاده کنند.
این کارشناس بازاریابی به اهمیت حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید به واسطه حضور در نمایشگاه پرداخت و اظهار کرد: راهبردهای مهمی که این شرکت‌ها باید در این شرایط اتخاذ کنند، برپایه دو اصل حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید است. در راهبرد اول ارائه خدمات بهتر و راضی نگه داشتن مشتریان قدیمی و در راهبرد دوم حضور قدرتمند در نمایشگاه‌های تخصصی است که فرصتی طلایی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا محصولات و دستاوردهای جدید خود را به نمایش بگذارند تا مشتریان جدید را به خود جذب کنند. فراموش نکنید همیشه پول در بازار هست، فقط در شرایط بحرانی مردم تصمیم می‌گیرند با تامل بیشتری هزینه کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;