انواع کلید و پریز برق

کلید و پریز از جمله المان‌های ضروری در برق‌کشی ساختمان هستند که نه تنها از نظر کاربرد بلکه از نظر دکوراسیون داخلی نیز مورد توجه و اهمیت قرار می‌گیرند. این عناصر کوچک در ابعاد و طرح‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند و قرار گرفتن آنها بر روی دیوار با انواع پوشش‌ها نظیر کاغذ دیواری، رنگ، پانل‌های چوبی و … نمایی بسیار جذاب و منحصر‌به‌فرد به فضای خانه می‌بخشد. نکته‌ای که در تولید کلید و پریز مورد توجه قرار می‌گیرد ایمنی آنها است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، این قطعات مستقیماً با انرژی برق در ارتباط هستند بنابراین در ساخت آنها به نکات ایمنی دقت می‌شود. امروزه متناسب با هر نوع کاربرد از کلید و پریزهای مخصوص استفاده می‌شود. برای مثال در فضاهای باز و یا مرطوب از نوع کلید و پریز ضد آب و برای تزئین دکوراسیون داخلی از کلید و پریزهای کریستالی استفاده می‌شود. البته این قطعات کاربردی در مدل‌های مختلف با رنگ‌های گوناگون بر اساس سلیقه و بودجه افراد انتخاب و خریداری می‌گردند.
نورپردازی و تامین نور لازم برای ساختمان امری بسیار مهم است که طراحان داخلی تدابیر بسیاری برای آن می‌اندیشند و ایده‌های خلاقانه خود را برای هر چه زیباتر کردن فضا عملی می‌نمایند. سیستم نورپردازی ساختمان با نصب کلید و پریز تکمیل می‌شود و زیبایی و جذابیت را برای فضا به ارمغان می‌آورد. وجود کلید و پریزهای لوکس بر روی انواع دیوارپوش نمایی متفاوت ایجاد کرده و توجه بیننده را به خود جلب می‌نماید. شاید با نگاه اول لوستر و چراغ‌های تزئینی بیشتر خودنمایی کنند اما با کمی‌ دقت می‌توان به زیبایی این قطعات کوچک بر روی دیوار نیز پی برد.
در دنیای مدرن امروز  استفاده از تکنولوژی هوشمند در تولید کلید و پریز این امکان را برای آنها فراهم نموده تا بتوان از راه دور آنها را کنترل نمود. متریالی که در ساخت تجهیزات روشنایی استفاده می‌شود اصولاً از جنس نسوز هستند و ایمنی را در ساختمان افزایش می‌دهند. کلید و پریزهای نسوز غیر قابل اشتعال بوده و طراحی اتصالات داخلی آنها به گونه‌ای است که احتمال ایجاد جرقه و احتراق را به میزان قابل توجه کاهش می‌دهد. این محصولات بر اساس استانداردهای لازم طراحی و ساخته می‌شوند و با طرح‌های گوناکون برای ارائه به مشتریان در بازار موجود هستند.
بخش‌های مختلف کلید و پریز
مکانیزم درونی
مکانیزم درونی به ساختار درونی کلید و پریز که شامل سیم پیچی، اتصالات درونی و تعداد پل (تک پل و دوپل) است اشاره دارد.
قاب
قاب کلید و پریز به قسمتی که بر روی دیوار نصب شده و قابل رویت است اشاره دارد. کلید و پریزهایی که در گذشته ساخته می‌شدند به قاب خود پیچ و مهره می‌شدند اما مدل‌های جدیدی که اخیراً به بازار عرضه می‌شوند به قاب متصل نمی‌شوند بلکه به راحتی بر روی دیوار قرار می‌گیرند. مکانیزم کلید و پریزهای جدید فنری است و به آسانی قابل نصب در عمق دیوار هستند.
نحوه انتخاب کلید و پریز
اگر به فروشگاه‌های فروش لوازم الکتریکی مراجعه کنید با تنوعی از طرح و رنگ کلید و پریز رو‌به‌رو خواهید شد. امروزه با راحتی می‌توان متناسب با هر نوع دکوراسیون داخلی، کلید و پریز مناسب انتخاب نمود و با توجه به مدرن و یا ساده بودن سبک طراحی نسبت به خرید اقدام کرد. خرید و انتخاب کلید و پریز باید با توجه به رنگ دیوار و تجهیزات روشنایی صورت گیرد. در حال حاضر این قطعات از جنس‌های مختلف با طرح‌های زیبا تولید می‌شوند. اصولاً جنس آنها از پلاستیک بسیار مرغوب است که از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه، پوسیدگی و تغییر رنگ برخوردار می‌باشد اما برخی از مدل‌ها از جنس چوب، چرم، آلیاژ برنج، فلز و یا کریستال ساخته می‌گردند. تنوع بالای این تجهیزات روشنایی انتخاب را برای مشتریان سخت نموده و آنها می‌بایست از بین مدل‌های بی‌شمار، مدل مناسب را پسند نمایند.
انواع کلید و پریز
کلید لمسی
کلید لمسی یا تاچ از جمله مدرن ترین نوع کلید است که استفاده از آن در خانه‌های هوشمند رایج است. این کلید با حرارت دست فعال شده و عمل می‌کند.
کلید و پریز تایمری
این نوع قطعات در مکان‌هایی مانند حیاط و راه پله که لامپ‌ها نباید مدام روشن بمانند نصب می‌شوند. کلید و پریزهای تایمری قابل تنظیم هستند و می‌توان زمان خاموش و یا روشن کردن آنها را کنترل نمود.
کلید با سنسور حرکتی
کلیدهای سنسوردار به میزان قابل توجهی منجر به بهینه سازی مصرف انرژی برق می‌شوند زیرا تنها در صورت حضور افراد روشن شده و پس از مدتی خاموش می‌شوند. از این نوع تجهیزات در راهروها استفاده می‌شود.
کلیدهای تک پل و دوپل
کلیدهای تک پل تنها برای خاموش و روشن کردن یک مدار مورد استفاده قرار می‌گیرند اما با استفاده از کلیدهای دوپل می‌توان دو مدار را قطع و وصل کرد.
کلید دیمر
کلید دیمر در مکان‌هایی که میزان نور باید یکنواخت باشد کاربرد دارد. این کلیدها شدت نور را تنظیم و کم یا زیاد می‌کنند. از این نوع کلیدها در مکان‌هایی مانند سالن تئاتر استفاده می‌شود.
پریز برق یو پی اس
این نوع پریز دستگاهی که به آن وصل می‌شود را به منبع ذخیره برق ارتباط می‌دهد و هنگامی‌که برق قطع می‌شود، این دستگاه همچنان روشن خواهد ماند.
پریز برق ارت دار
این پریزها مجهز به یک سیم ارت دار هستند که برای تخلیه بار الکتریکی به زمین متصل شده‌اند. این سیم با انتقال الکتریسیته ساکنی که در مدار تخلیه شده مانع از برق‌گرفتگی افراد می‌شود.
قیمت کلید و پریز
قیمت کلید و پریز با توجه به جنس و مدل آن متفاوت است. بی شک مدل‌های لوکس به دلیل کیفیت و طراحی منحصر بفرد قیمت بالاتری دارند. اگر به فروشگاه‌های عرضه لوازم برقی مراجعه کنید با تنوع بالایی از مدل‌ها رو به رو خواهید شد که هر کدام قیمتی متفاوت دارند. شما با توجه به سلیقه و بودجه خود می‌توانید نسبت به خرید مدل دلخواه اقدام نمائید.
منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;