انضباط شخصی (1)

روح الله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۱7 میباشد.

 

 

 

 

قول داده بودم که در فرصتی مناسب در مورد بهبود بهره‌وری شخصی صحبت کنم. در همین زمینه چند یادداشت- و امیدوارم در دنباله دیگر- تقدیم می‌گردد.

 

 

 

 

قرار است کارکنیم تا زندگی خود را بگذرانیم. البته هرچه بهتر باشد مطلوب‌تر است. در این جریان زندگی و کار نحوه انجام هریک و کیفیت آن بسیار مهم است: این‌که چگونه کار می‌کنیم و تا کی و چه ساعتی، در کنار پرداختن به زندگی و مختصات آن است که تعیین‌کننده لذت‌های ما از حیات است.





میل به کار، پول، غذا، طبیعت و… مجموعه‌ای از حواس ما را می‌نوازد تا بتوانیم از جنگ با سختی‌ها و همراهی آسانی‌ها لذت بریم؛ اما لازم است به خود و نحوه زندگی خود دوباره نگاه کنیم و ببینیم که آیا این مسیر را درست می‌رویم؟ به‌هرحال رانندگی در هر جاده‌ای ما را به‌جایی می‌رساند؛ اما آیا به مقصودی که می‌خواستیم رسیده‌ایم؟ اولاً تکلیف خودمان را بدانیم. تمام کسانی که اکنون در گورستان‌ها خوابیده‌اند زمانی فکر می‌کردند دنیا بدون آن‌ها نخواهد گشت؛ اما می‌گردد. پس این اصل اول است: ما چند روزی مهمان این جهانیم. باید خدمت کنیم اما لذت هم ببریم. خدمت و لذت هم باهم است.

 

 

 

 

اصل دوم برنامه‌ای است که برای خدمت و لذت می‌چینیم. چند ساعت کار، چند ساعت خواب و چند ساعت تفریح. هر سه این موارد لازم است و هیچ‌یک رانمی توان حذف کرد. برای سن و سال انسان‌های بالغ 6 تا 8 ساعت خواب توصیه‌شده که اگر از آن کم کنیم دچار مشکلات جدی خواهیم شد که همه می‌دانیم.

 

 

 

 

اما کار بد غلق که هرچه به آن می‌پردازیم بازهم کم است. با آنچه باید کرد؟ در مورد کار و نحوه پرداختن به آن می‌توان از انسان‌های موفق و پرکار الگو گرفت. آن‌ها نسخه‌هایی دارند که کاملاً شفابخش است. اول اینکه برای هرروز، هفته، ماه و کل سال باید برنامه داشت. بخشی از کارهای ما، الزاماتی است که باید انجام دهیم؛ مانند طراحی، سرکشی به پروژه‌ها، ارتباط با خریداران و انجام فرآیند فروش و مانند این‌ها.

 

 

 

 

بخشی از زمان ما صرف اعتلای حرفه‌ای ماست. ما برای کارهای صنفی خود باید مطالعه کنیم. کلاس برویم و فیلم ببینیم. برای آن‌ها نیز باید زمان مناسبی که در محدوده کار است اختصاص بدهیم. پس باید با خودمان خلوت کنیم و بخشی از زمان کار را برای بهبود حرفه‌ای خود اختصاص ‌دهیم. مشکل اساسی این است که کار تمام نمی‌شود.





همه ما شروع پروژه را به‌خوبی به یاد داریم؛ اما اتمام آن را نه. در این مورد چند توصیه کلی از حرفه‌ای‌ها به ما رسیده است: کار سخت‌تر و مهم‌تر را در ابتدا انجام دهید. به‌خصوص در ابتدای روز که انرژی فراوانی دارید و انجام کار سخت به انرژی شما می‌افزاید. تصمیم بگیرید تا کارتان تمام نشده است به هیچ کار دیگری نپردازید. پرداخت فیش موبایل، یک چای عالی، شنیدن یک قطعه موسیقی حتی 3 دقیقه و هزاران کار کوچک مانند این‌ها در حین انجام کار اصلی، زمان شمارا می‌کشد.

 

 

تابعد!







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;