انرژی بادی در دستان وایکینگ‌ها

دانمارک همواره در خط مقدم توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، به خصوص انرژی بادی قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، دانمارک با نصب توربین‌های بادی دریایی، در حال حاضر بیش از ۴۳/۴ درصد از برق مورد نیاز خود را از منابع بادی تأمین می‌کند که این میزان، گام مهمی در راستای حرکت به سوی جهانی بدون کربن به حساب می‌آید.
البته این کشور هنوز هم قصد دارد که این میزان را افزایش داده و از منابع تجدید پذیر خود بهره بیشتری ببرد.
بدین منظور دولت دانمارک درصدد تامین بیش از ۵۰ درصد از انرژی‌ مورد نیاز خود با استفاده از توربین‌های بادی تا سال ۲۰۳۰ برآمده است و از آنجایی که موقعیت جغرافیایی این کشور، آن را تبدیل به مرکز بادهای موافق کرده است دستیابی به این هدف چندان دور از انتظار نیست.
البته افزایش میزان استفاده از انرژی باد به معنای افزایش تعداد توربین‌ها نیست بلکه دانمارک از توربین‌های بزرگ‌تر و کارآمدتر استفاده کرده و در مجموع ظرفیت آن‌ها را به بیش از دو برابر نسبت به سال ۲۰۰۱ ، ارتقا داده است.
این کشور با هدف جایگزین کردن بنزین، نفت و گاز با برق در نظر دارد که علاوه بر استفاده از منابع بادی، از دیگر انرژی‌های تجدید پذیر خود همچون انرژی خورشیدی و زیست توده نیز بهره ببرد تا در صورت امکان بتواند تا سال ۲۰۲۰ به هدف خود دست یافته و حتی ۸۰ درصد از تولید برق خود را به کمک این منابع پوشش دهد.
در حال حاضر در این کشور رقابت میان انرژی‌های موجود در طبیعت به منظور دستیابی به این هدف بسیار گسترده است و استفاده از باد و خورشید برای تأمین پاک‌ترین انرژی برای دانمارک بیشترین توجهات را به سمت خود جلب کرده‌اند.
ولی در این میان، تأمین ۲۰ درصد از انرژی به کمک خورشید و ۸۰ درصد به وسیله باد میزانی ایده آل و مناسب به نظر می‌رسد چرا که دانمارک در زمینه بهره‌گیری از صنایع توربین‌های بادی در جهان شناخته شده است و در واقع حرف اول را می‌زند تا جایی که از هر ۱۰ تولیدکننده توربین بادی در جهان، هفت مورد در این کشور فعالیت دارند.
این ویژگی، کشور دانمارک را به مرکز ایجاد کسب و کارهای جدید در کل اروپای شمالی تبدیل کرده است و با توجه به اینکه می‌توان تمام قسمت‌های یک توربین بادی را در آن آزمایش کرد، شرکت‌های بسیاری از سراسر جهان بخش‌های مرکزی فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود را در دانمارک قرار داده‌اند.
فعالیت‌های تحقیق و توسعه که با نام اختصاری R&D شناخته می‌شوند، اولین مرحله توسعه یک سرویس جدید بالقوه یا فرآیند تولید هستند و به طور کلی عبارتند از فعالیت‌های نوآورانه شرکت‌ها یا دولت‌ها در راه ایجاد خدمات یا محصولات جدید و یا بهبود خدمات و محصولات موجود.
همچنین دانمارک با در اختیار داشتن نیروی کار ماهر، امکانات پیشرفته برای آزمایش نمونه‌های اولیه، شبکه‌ای جامع از شرکت‌های پیشرو، موسسات پژوهشی و برنامه‌های تحقیقاتی دولتی، محیطی بی بدیل و نوآورانه را برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایجاد کرده است که نمونه آن تقریبا در هیچ کجای جهان دیده نمی‌شود.
امروزه با استفاده از نوآوری و بهینه‌سازی محصولات، فرآیندها و راه‌حل‌ها، باد تبدیل به منبعی ضروری در فراهم آوری انرژی مورد نیاز روز شده است که البته استفاده هر چه مفیدتر از آن نیاز به طرح‌های نو، فن‌آوری‌های جدید و اجبار صنعت به تغییر رویه کسب و کار و توسعه تکنولوژی‌های مورد استفاده خود دارد که در حال حاضر دانمارک با در دست داشتن کارآمدترین شیوه‌های بهره وری از این امتیاز طبیعی، در خط مقدم استفاده از آن قرار دارد.
منبع ایمنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;