انتقاد نظام مهندسی خراسان شمالی از وضعیت نامناسب کمیسیون ۱۰۰

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی، همچنین با اشاره به مشکلات موجود در کمیسیون ماده ۱۰۰ افزود: کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها نهادی تاثیرگذار است و مسائل فنی و سازه‌ای بنا و شهرسازی در آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ بدین جهت باید اعضا از دانش مرتبط با مباحث برخوردار باشند، لذا با توجه به وجود دانش تخصصی در کلیه حوزه‌ها، آماده ارائه مشاوره به نمایندگان محترم دادگستری در این کمیسیون هستیم، زیرا کمک مشورتی موجب تسریع در خدمات‌رسانی به مردم و گره‌گشایی در مشکلات می‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در دیدار با مدیر کل دادگستری خراسان شمالی با تاکید بر ظرفیت تخصصی نظام مهندسی ساختمان گفت: نظام مهندسی ساختمان با بهره‌گیری از رشته‌های تخصصی متعدد آماده ارائه کمک‌های مشورتی در مباحث مرتبط است.
به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس کیان حصاری با بیان این که وظایف نظام مهندسی فراتر از صرفا ساخت بناست، افزود: ترافیک و مباحث مرتبط با آن از تخصص‌های این سازمان است و با توجه به مشکلات متعدد ترافیکی شهر می‌توان از نظرات کارشناسان این مجموعه بهره برد. مباحث شهرسازی اسلامی و زیست محیطی نیز از دیگر مواردی است که تخصص آن در نظام مهندسی ساختمان وجود دارد و می‌تواند مشاوره‌های خوبی ارائه کند.
وی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در کمیسیون ماده ۱۰۰ افزود: کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها نهادی تاثیرگذار است و مسائل فنی و سازه‌ای بنا و شهرسازی در آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ بدین جهت باید اعضا از دانش مرتبط با مباحث برخوردار باشند، لذا با توجه به وجود دانش تخصصی در کلیه حوزه‌ها، آماده ارائه مشاوره به نمایندگان محترم دادگستری در این کمیسیون هستیم، زیرا کمک مشورتی موجب تسریع در خدمات‌رسانی به مردم و گره‌گشایی در مشکلات می‌شود.
مهندس حصاری در بخش دیگری از سخنان خود به جانمایی پروژه مسکن ملی اشاره و عنوان کرد: جانمایی درست یک پروژه و در نظر گرفتن زیرساخت‌ها از ضروریات اجرای یک طرح است و نظام مهندسی ساختمان می‌تواند به عنوان بازوی کمکی موارد مورد نیاز را قبل از اجرای طرح بررسی کرده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند.
وی به مبحث ۱۹ و صرفه‌جویی انرژی در ساختمان نیز اشاره و عنوان کرد: بحث انرژی از بحران‌ها و چالش‌های موجود در کشور است و این مشکل به عدم استفاده درست انرژی در ساختمان‌ها و رعایت نشدن اصول درست در ساخت و سازها باز می‌گردد.
وی افزود: طبق تصویب نامه ابلاغ شده هیأت محترم وزیران از ابتدای سال ۱۴۰۱، باید رده انرژی ساختمان‌ها در گواهی پایان کار پلاک آن‌ها ثبت شود؛ اما عملیاتی شدن این مصوبه بدون اهرم اجرایی و قانونی محقق نخواهد شد.
حجت‌الاسلام براتی‌زاده مدیر کل دادگستری خراسان شمالی نیز در این دیدار گفت: ارزش کار نظام مهندسان در جامعه به خوبی احساس می‌شود و می‌توان از توانایی‌های آن‌ها استفاده کرد.
وی به وضعیت نامناسب کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز اشاره و اعلام کرد: باید وضعیت نامناسب این کمیسیون سازماندهی و راهکاری برای حضور نظام مهندسی در این کمیسیون اندیشیده شود تا بتوان از کمک‌های مشورتی این نهاد بهره جست.
گفتنی است، پیشنهاد تشکیل کارگروه مشورتی کمیسیون ماده ۱۰۰، تأییدیه‌های استحکام بنا و درخواست اجرای ماده ۴۱ قانون نظام مهندسی از سایر موارد مطرح شده در این جلسه بود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;