انتقاد سازندگان به قوانین آتش نشانی

او بابیان اینکه صنعت ساخت‌وساز کشور مهندسی نیست، توضیح داد: این امر سبب شده در مبحث ۲ «مقررات ملی ساختمان ایران» با این سوال مواجه شویم که چرا در صنعت ساخت‌وساز تخطی از قانون صورت می‌گیرد و اصلا چرا قوانین در این بخش زیاد است. درحالی‌که اگر مهندسان ساخت‌وساز را در همه مناطق قبول می‌کردند، نیازی به این همه قانون نبود و امکان داشت با ۱۰ صفحه قانون تمام صنعت ساختمان را مدیریت کرد.
صالحی در واکنش به اظهارات برخی سازندگان مبنی بر وجود قوانین دست و پاگیر و طولانی شدن روند صدور پروانه، توضیح داد: اگر می بینید این رخدادها به وجود می‌آید و یک بازی دو طرفه فرار میان سازنده و شهرداری، سازنده و نظام‌مهندسی، آتش نشانی و سازنده شکل گرفته به این دلیل است که حجم زیادی از ساخت‌وساز در تهران غیر مهندسی انجام می‎شود و به همین دلیل همیشه مجبور به وجود یک بازرس و کنترلگر روی ساختمان‌ها هستیم.
او گفت: واقعیت این است که بر خلاف آن چیزی که تصورمی‌شود تعداد کمی گریز از قانون وجود دارد و حجم بالایی از بی‌قانونی در ساخت‌وسازها وجود دارد و دلیل آن هم ناشی از ناآگاهی است نه عمدی.
مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران، در پاسخ به این انتقاد سازندگان درباره کاهش سطح ارتفاع هم بیان کرد: سطح اشغال در سال‌های ۹۱ تا ۹۴ آزاد بود و بیش از ۵۰ درصد خطا رخ داد، این رخداد سبب بی‌اعتمادی به سازندگان شد درحالی‌که باید این اعتماد به‌صورت دو طرفه به شهرداری و سازندگان بازگردد.
صالحی به قوانین آتش نشانی در حوزه ساخت‌وساز هم که مورد انتقاد سازندگان بود اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر تجهیزات آتش‌نشانی به روز شده و این سازمان نردبان‌های ۲۳، ۴۵ متری و ۵۰ متری دارد که بسیاری از ساختمان‌ها را پوشش می‌دهد، از طرف دیگر مباحث مقررات ملی ساختمان را هم باید در نظر گرفت و همه مقررات مربوط به شهرداری نیست. گرچه نسبت به روند اجرایی انتقاداتی داریم و سعی کردیم پیشنهاداتی ارایه کنیم که هم در فرایند تصویب نقشه‌ها و هم در فرایند اجرا اصلاحاتی انجام شود و امیدواریم در ابتدای سال تغییرات اعمال شود.
به گفته مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران؛ در حوزه نظام‌مهندسی هم شهرداری پیشنهاد دارد که هزینه نظام‌مهندسی به آغاز عملیات منتقل شود یعنی تا زمانی که مالک هزینه نظام‌مهندسی را پرداخت نکند، اجازه آغاز عملیات ساخت‌وساز را نخواهد داشت. در کمیته‌های نما هم پذیرفتیم که تعدادی از اعضا اعمال سلیقه می‌کنند و به شدت به دنبال از بین بردن این اعمال سلیقه هستیم، درواقع هر کدام از اعضا که اعمال سلیقه کند سال بعد که فرایند تعویض انجام خواهد شد دیگر به عضویت پذیرفته نخواهد اما؛ باید پذیرفت که حجم زیادی از نماها هم مهندسی نیستند.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;